menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje over bamboe

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Kwest

Beste bamboekenners,

Vorig voorjaar plantte ik in 2 ruime bloembakken 2 soorten bamboe: Fargesia Robusta en Fargesia murieliae.
Kwestie van in de winter ook wat groen op het terras te hebben en als het waait maakt bamboe zo'n leuk geluid...
Op de 'gebruiksaanwijzing' van de planten las ik dat beide soorten goed winterhard zijn en tot nu toe is dat ook zo, hoewel het nog niet echt goed gevroren heeft.

Maar de 2 bamboes zijn niet echt gezond en staan er wat zielig bij. Een paar scheuten die in de zomer goed groeiden zijn in de top afgestorven en veel van de blaadjes hebben gele vlekken of een gele punt. Ze hebben nochtans geen watergebrek gehad.
Zijn dit misschien soorten die niet geschikt zijn om in een container te staan?

Dank voor jullie advies!

Kwest
donderdag 8 februari 2007 - 18:29
JovanDreumel

JovanDreumel

Het zijn harde groeiers en die hebben in het groeiseizoen voldoende voedsel nodig en zullen dus ook bijgemest moeten worden. Zelf doe ik dat met Osmocote, die de voedingstoffen heel geleidelijk loslaat, doordat er een "jasje" om de voedingstoffen zit. Bovendien verhoogt deze meststof het zoutgehalte nauwelijks in de pot.
donderdag 8 februari 2007 - 20:37
Plantadvies

Plantadvies

Het is normaal dat er een aantal bladeren verkleuren. Er komt vanzelf weer fris groen blad voor in de plaats.
donderdag 8 februari 2007 - 20:50
Kwest

Kwest

Ok dus in het vroege voorjaar mesten. Osmocote ken ik niet, zal er eens naar uitkijken. Zelf strooi ik afwisselend gedroogde koeiemest en kippenmest aan de hagen en in de borders.

Hoop dat het goed komt, heb helemaal geen ervaring met bamboe. Wou het perse in een pot omdat ik weet dat bamboe verschrikkelijk kan woekeren. Hoewel Fargesia robusta niet zou woekeren volgens het plantetiket.

Thx voor de raad
donderdag 8 februari 2007 - 21:22
ines

Ines

Kwest die woekeren niet is juist, zij maken wel zeer grote pollen in volle grond maar de uitlopers komen niet een meter verder boven de grond zoals andere, er zijn ook Fargesia die wel woekeren.
Ik heb ze beide staan met grote spijt van de laatste...
Mijn bamboo's krijgen geen meststoffen in deze grondsoort, ik wil geen wildernis.
Ook van degene die in de tuin staan heeft af en toe wel eens een bruin blad maar die worden door
nieuw blad steeds vervangen als dit zo is hier, is het in volle zomer door de droogte ofwel door
de hevige winden kunnen de toppen soms indrogen en scheuren maar steeds komt nieuw blad bij.
Degene die in grote houten bakken staan krijgen wel meststoffen ook osmocote.
Groetjes, ines,

donderdag 8 februari 2007 - 21:57
Kwest

Kwest

Thx Ines,

Zal ze in maart - april osmocote geven en afwachten wat dat geeft. Ik wil ze toch liefst in een pot houden, onze borders zijn qua planning niet zo geschikt om er pardoes bamboe tussen te zetten.
donderdag 8 februari 2007 - 23:24
ines

Ines

Ja hier ook, ik gebruik ze meestal als windkering omdat ze in de winter groen blijven en veel,
heel veel tegenhouden...ook een deeltje als direkte erfafscheiding helemaal achteraan.
Ze geven best voordelen maar soms ook nadelen.
Zolang ik geen goede vervangers heb voor bamboo blijven ze hun taak vervullen
donderdag 8 februari 2007 - 23:29
Bowie

Bowie

Ines, kan je osmocote bij de boerenbond vinden? Is dat een merknaam of de naam van het produkt?
vrijdag 9 februari 2007 - 06:15
ines

Ines

Hoi Tania ik koop dit altijd bij Aveve in kleine groene vierkante emmertjes en de naam zal de
naam van het produkt zijn denk ik, het is zeker heel voordelig.
vrijdag 9 februari 2007 - 22:39
Bowie

Bowie

Oke ik zal eens naar uitkijken, had dat al een paar keer in een topic gelezen maar nog niet aan gedacht om te vragen wat het was.
zaterdag 10 februari 2007 - 07:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon