menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Echinacea verdwenen

Ga naar meest recente reactie

vwoman

Vwoman

Dag tuinliefhebbers,

Mijn euchinacea komt niet terug?? ik kocht vorig jaar 2 plantjes bij een plantenboer en vorig jaar stonden die mooi in bloei.

Dit jaar komt slechts eentje ervan terug die heel klein blijft. De andere is verdwenen!!
Vorig jaar heb ik er ook gezaaid en deze zijn nu reeds groter dan de plantjes van vorig jaar.

weet iemand de reden waarom mijn plant verdwenen is?
Kan deze niet tegen bepaalde grond? Misschien moet ik nog wat wachten soms komen de vaste planten iets later dan deze in potjes.

Iemand raad?
zaterdag 5 mei 2012 - 14:44
annis

Annis

Het kan voorkomen dat vaste planten in eens verdwenen zijn. De Euchinacaea is een plant die niet van teveel concurentie houdt daardoor kunnen ze ook verdwijnen. De standplaats is ook belangrijk als die goed is zal een plant het goed doen.

Annis
zaterdag 5 mei 2012 - 15:30
minouke

Minouke

Ja, en vooral bij Echinacea heb je dat vlug.
Ik zet er altijd een ijzer rond om hun ruimte te laten zodat andere planten ze niet storen.
Ook hebben ze graag de zon.
zaterdag 5 mei 2012 - 16:19
dendrodan

Dendrodan

Ze kunnen nog altijd uitkomen. Dacht dat ik ook weeral gezien was en dat er geen echinacea zouden uitkomen. Maar die 2dagen zon kwamen ze toch nu te voorschijn.
Dus hopen dat de zon er snel terug is dan kan het misschien zijn dat ze toch nog uitkomen.
zaterdag 5 mei 2012 - 16:25
Echinacea

Echinacea

Ook te zien welke soort, kent ge de naam ? wij hebben er 142 van. kijk eens op
http://www.familie-tuinen.be/echinacea's.html en
http://www.familie-tuinen.be/pagina18a.html
zaterdag 5 mei 2012 - 17:48
minouke

Minouke

t172069, tot morgen in kiewit, ik heb je een pbtje gestuurd.
zaterdag 5 mei 2012 - 18:07
Tuinprins

Tuinprins

Heel veel van de nieuwe soorten Echinacea's zijn geen lang leven beschoren (maar zien er wel erg verleidelijk uit). Ik ben benieuwd hoeveel er afgelopen winter het loodje hebben gelegd bij t172069.

De oersoort Echinacea purpurea is betrouwbaar evenals de gewone witte vorm. Ook goed vind ik Echinacea 'Fatal Attraction' die ik al een aantal jaren in mijn tuin heb en geen moeite heeft met ons klimaat.

Gegroet, de tuinprins
zondag 6 mei 2012 - 07:57
minouke

Minouke

Die Fatal Attraction is waar, dat is een sterke plant, heb ik ook al jaren.
Swan verdwijnt ook gemakkelijk.
Green Envy heb ik nu 4jaar en 1 pol van de 5 is verdwenen.

Maar ze zijn zo mooi om ze toch eens te zetten al was het maar een paar jaar.
Ik hoop morgen die Summer Coctail te vinden, vind die ook prachtig en zal mooi staan naast Eupatorium rug.Chocolate en Persicaria ampl. speciosa.

Agastache vind ik zelf nog moeilijker te houden.
zondag 6 mei 2012 - 08:24
Tuinprins

Tuinprins

Klopt!

Agastache rugosa valt ook gemakkelijk weg. De plant zaaide zich bij mij weliswaar uit maar dat gebeurde op zo'n schaal dat het gewoon hinderlijk was. Agastache 'Blue Fortune' is steriel en zaait zich dus niet uit maar de plant valt in onze tamelijk natte winters meestal weg.

Gegroet, de tuinprins
zondag 6 mei 2012 - 10:51
Echinacea

Echinacea

Deze winter zijn er bij mij 15 verdwenen, ze zijn niet alleen door de koude en vocht weggegaan maar ook opgegeten door woelratten, dit laatste probleem is opgelost. De winter ervoor waren het er 4.
Het is ook zo dat er een veredelaar is(die ik ken) die de zwakke soorten niet op de markt laat komen, andere verkopen alles.
Een echinacea heeft ook goede zorgen nodig.
maandag 7 mei 2012 - 07:36
minouke

Minouke

Ik heb dus de Summer Cocktail van bij Jean en Alda (t72069)
Ziet er zo een mooie uit
maandag 7 mei 2012 - 08:30
Echinacea

Echinacea

En een sterke Minouke. Ik bewonder u en de vele andere die gisteren de koude en regen getrotseerd hebben om naar de plantenbeurs in Kiewit te komen. Het doet toch wel plezier om iemand van het forum te kunnen begroeten.
maandag 7 mei 2012 - 10:21
minouke

Minouke

ik nies wel een beetje vandaag en dan nog niet alles ... was ik verloren gelopen en wist niet meer waar mijn auto stond, zat ik toch in de verkeerde straat zeker en tussen dat bos zag ik niets.
Ik stond aan het voetbalplein en nog een geluk dat die verlichting op een gegeven moment boven de bomen uitstak.

Wat een avontuur
maandag 7 mei 2012 - 12:04
truusvanka18

Truusvanka18

Ik kreeg dit jaar voor mijn verjaardag, 24 augustus, twee flinke potten met rudbeckia ophelia. Ze zagen er prachtig uit. Maar, allebei de planten, die ik over zou moeten kunnen houden, vertoonden na een paar weken een soort Verwelkingsverschijnselen.
De bloemen en het blad werden slap, schimmelig. De planten stonden in de zon, niet te droog en niet te nat. Mijn idee, het zijn opgefokte planten, met een slechte beworteling, helemaal niet bedoeld om over te houden. Gewoon, net als plofkippen, plofplanten, zonder liefde voor de natuur, maar wel voor het verdienmodel.
Mijn advies, koop alleen planten die goed zijn opgekweekt en bij een goede kweker,
Geen plofplant die je alleen maar teleurstelt.
Truus van kampen
maandag 31 oktober 2022 - 15:35
Tuinprins

Tuinprins

Rudbeckia 'Ophelia' is een Rudbeckia hirta cultivar. Deze zijn tweejarig of zeer kortlevend.

Worden speciaal voor de impulsmarkt gekweekt en helaas zijn veel mensen impulsief bij de aankoop van tuinplanten.

Genoemde verschijnselen wijzen op verwelkingsziekte of phytophthora (een vorm van wortelrot).


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 1 november 2022 - 07:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon