menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inrichten border

fonsdevriendt

Fonsdevriendt

Beste, ik kom uit het stad en heb voor de eerste keer een tuintje die ik zelf heb aangelegd (terras en graszoden). Ik ken dus niet veel van planten en bloemen. Ik ben een beginnende tuinliefheber.

Wat ik al gedaan heb, Ik zit met twee verschillende niveaus van ongeveer een meter. Ik heb hier 3 terrassen van gemaakt. Dit omdat de helling te steil was en bij regenweer grond over mijn terras stroomde. Dit is allemaal verduidelijk in de foto. Het achterste gedeelte moet ik nog aanpassen (ik denk dat ik hier 2 niveus ga maken).

Verder nog info: De boreder is gelegen van Zuid Oosten naar Zuid Westen en krijgt dus voldoende zon en licht. De grond is niet super nat, eerder droog aangezien dit in ophoging ligt (andere kant teras). De grond is denk ik goed (er zit wel wat zand in), maar als ik diepe putten graaf kreeg ik toch geleige (ik denk dan zwavel) zanderige grond. Ik kan potgrond uit de hubo gebruiken om lokaal de planten te planten.

Dit als inlichting nu mijn vragen:

- Graag had ik een border gemaakt met bloemen en planten die heel mooi ogen. Bv gedurende elke periode van het jaar dat er iets in bloei staat. Welke planten bloemen raden jullie me aan? Ik ken er heel weinig van en als ik begin te googelen zijn er heel veel soorten, kleuren en vormen van zelf dezelfde plant.
Wanneer ik wat rondvraag hoor ik de volgende planten (hortensia anabelle, viburnum, geraniums rossane, erigeron, ....) Om inde kleuren roze paars en wit te blijven. Of zijn andere kleuren aan te raden?
- Plus daarbij moet men rekening houden met verschillende niveaus (dat de ene niet in de schaduw van de andere komt te staan. Struiken van boven?
-Graag had ik ook wat groens in de border (bv struiken?) bv in de winter wat bedekt te zitten van de wind. Of bodembedekkers. Dit om onkruid tegen te gaan. Kan ook schors plaatsen en desnoods doek. Wat ook leuk zou zijn mochten er een paar klimmende of hangende bodembedekkesr zijn zodat de houten trappen die ik gemaakt heb voor de niveaus verborgen konden worden. Anddere mogelijkheid zijn grassen
- Kan iemand mij hierbij helpen?

Bloemen & Planten

donderdag 19 april 2012 - 13:26
minouke

Minouke

Onderste trede zal dan meer in de schaduw staan en misschien vochtiger:
hosta, alchemilla,(tuin) geraniums, varens, Lysimachia...

2de trede, alle zonminnende planten maar niet de te lage soorten, daarvoor zou ik die van de onderste trede gebuiken:
Knautia macedonica,Campanula, Lupinus, rozen, Monarda, Phlox, verbena...

Bovenste zal dan meer wind vangen en volle zon:
kies dan stevige planten en desnoods steunen, lavendel, chelone obliqua,Physostegia,
rozen, lupinus, monarda, Trifolium, verbena,nepeta, salvia, persicaria, Allium,Sedum...
Aan de andere kant, kant van de tuin dan, middelhoge en lage vooraan zetten.
Dit geeft dan aan de andere kant ook een mooie border.
Kies dan ook voor zonaanbidders.

Voor de wind te breken:
een scheiding van hagen rondom je tuin, ook nog een paar struiken bijzetten maar op die trappen zou ik het niet doen omwille van het zicht.
donderdag 19 april 2012 - 15:35
minouke

Minouke

hier en daar siergrassen kan ook nog als je graag het geruis hoort en geeft meer groene 'rustpunten
donderdag 19 april 2012 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon