menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker in de schaduw

Ga naar meest recente reactie

Articuno

Articuno

Vooreerst een zalig Pasen, beste mensen!

Ik ken nauwelijks iets van planten af, maar ik heb in mijn tuin wat naaldbomen staan waaronder amper zonlicht doordringt, en ook veel minder regen.

Nu groeit er wat klimop, maar ik zou deze ruimte graag willen invullen met enkele andere planten om de leegte op te vullen.

Concreet ben ik dus op zoek naar planten die courant verkrijgbaar zijn (e.g. in de Brico bv.), het goed doen in de schaduw, weinig water nodig hebben, doorlevend zijn, en tussen 50 - 100 cm hoog worden.

Het enige waar ik kan opkomen zijn varens zoals die in het Zoniënwoud staan, maar dat is ook redelijk eentonig natuurlijk. Wie van de ervaren tuinierders onder u wil mij helpen met suggesties?

Alvast bedankt bij voorbaat voor alle reacties!

Groetjes,

Yannick
zondag 8 april 2012 - 18:47
minouke

Minouke

sommigen varens, Vinca, Pachysandra (deze is bij mij nooit aangeslagen maar zou toch in droge grond kunnen)
zondag 8 april 2012 - 20:20
Pieter2

Pieter2

Euphorbia amygdaloides ssp. robbiae
Geranium macrorrhizum
Epimedium soorten
Convallaria majalis


zondag 8 april 2012 - 21:19
Polplastron

Polplastron

Varens eentonig??? Er zijn zoveel verschillende vormen dat je er best wel wat afwisseling in kan krijgen hoor. Zelf combineer ik varens graag met Tricyrtis-soorten. Het blad combineert goed en de Tricyrtis bloeit nog eens mooi in de nazomer.

Ook heel wat tuingeraniums kunnen goed tegen schaduw zoals Geranium "Biokovo" of Geranium "Cambridge". Of wat denk je van elfenbloemen (Epimedium)?

Keuze genoeg dus!

Overigens zou ik m'n planten niet bij Brico of zo kopen. Ga liever naar een tuincentrum: de kwaliteit van hun planten is meestal beter. Het advies is er echter vaak maar hetzelfde want de meeste tuincentra zijn tegenwoordig enkel nog plantenwinkels i.p.v. experts in beplanting.

Ook de keuze aan planten is groter in een tuincentrum.

Groeten,

Pol
maandag 9 april 2012 - 10:43
Henduk

Henduk

Je hebt van die dennen dan wel sparren waardoor nagenoeg geen zonlicht aan de bodem komt. Hier in de bossen waar ook van die bomen staan groeit nagenoeg niets. Er ligt ook een dikke laag naalden, die lijkt me niet veel groei toestaat. Aan de rand groeien wel varens. Je hebt wintergroene varens dus dat is wellicht een oplossing zoals andere posters al opmerkten.

In de halfschaduw/schaduw doen allerlei dovenetelsoorten het ook goed.

Je kunt natuurlijk ook licht in de duisternis maken.
maandag 9 april 2012 - 11:50
Articuno

Articuno

Bedankt voor jullie enthousiaste antwoorden!

Ik heb de naalden al een hele tijd geleden verwijderd van de ondergrond, maar vermits er na maanden zelfs geen onkruid is opgeschoten, vermoed ik dat deze omgeving echt niet uitnodigend is voor planten bij gebrek aan licht en/of water.

Polplastron, ik ben inderdaad al naar een tuincentrum in de buurt geweest met deze vraag voor ik ze op het forum stelde, en niemand van het aanwezige personeel kon mij advies geven... het was allemaal van "probeer deze eens, als hij kapot gaat dan komt ge nog maar eens terug om een andere soort te proberen". De Brico is een stuk dichter bij de deur voor mij (op wandelafstand) maar het personeel is er dan weer verschrikkelijk antipathiek... Die zien er echt tegenop om te helpen, en geven stuk voor stuk de indruk dat ze elke dag met dikke tegengoesting komen werken.

Heeft iemand ervaring met de webwinkel http://arborix.be? Zij hebben alle planten die jullie voorgesteld hebben in voorraad, en leveren vanaf een bestelling van € 50 gratis aan huis. De prijzen lijken ook behoorlijk mee te vallen. Is dit te proberen waard?

Groetjes,

Yannick
woensdag 11 april 2012 - 15:39
Polplastron

Polplastron

Polplastron, ik ben inderdaad al naar een tuincentrum in de buurt geweest met deze vraag voor ik ze op het forum stelde, en niemand van het aanwezige personeel kon mij advies geven... het was allemaal van "probeer deze eens, als hij kapot gaat dan komt ge nog maar eens terug om een andere soort te proberen".

Net wat ik al zei; de expertise in veel (grote) tuincentra is maar even goed/slecht als in de Brico. Maar de kwaliteit en de keuze van de planten is toch echt meestal wel beter hoor!

Planten bestellen via het web vind ik persoonlijk weinig interessant: je kan immers de planten niet bekijken bij aankoop en je moet ze meteen planten wanneer je ze aankrijgt. Nee; geef mij dan maar zo'n groot tuincentrum. M'n adviezen zal ik hier wel op het forum vragen.

Groeten,

Pol
woensdag 11 april 2012 - 18:53
Articuno

Articuno

Het probleem met tuincentra is dat ze in Vlaams-Brabant niet echt dik gezaaid zijn, en ik het niet echt zie zitten om met een bak vol plantjes op de bus te stappen.

Vermits uitproberen de enige manier is om te achterhalen of iets werkt, heb ik toch maar eens een bestelling geplaatst bij Arborix.be. Ze hadden er de meeste soorten die hier in het topic werden gesuggereerd. Ik heb dan ook meteen voor een bedrag van € 54 plantjes besteld, bestaande uit bodembedekkers en kruiden voor in de keuken.

Een 2-tal weken na bestelling kreeg ik het bericht dat ze 's anderendaags geleverd zouden worden, en ze werden direct netjes op mijn terras afgezet zoals gevraagd. Boven de € 50 leveren ze gratis, en doordat ze leveren op zaterdag geeft dat dus meteen het hele weekend de kans om direct te planten.

De kwaliteit van de plantjes is zeker vergelijkbaar met die van een tuincentrum, ze zijn ondertussen allemaal "in de was". Enig minpuntje was dat de naamkaartjes van sommige exemplaren nauwelijks leesbaar waren, maar voor bodembedekkers maakt dat weinig uit.

Conclusie: ik ga zeker nog bij hen bestellen, ze leveren een goede prijs-kwaliteitverhouding, leveren gratis aan huis bij bestellingen boven € 50, het plaatsen van bestellingen verloopt vlot, en je kan gewoon betalen via bankoverschrijving.

Hopelijk kan dit anderen nog van nut zijn!
vrijdag 25 mei 2012 - 11:48
krissy

Krissy

Hallo.

Ik heb in mijn tuin ook een schaduwhoek en was ook op zoek naar bodembedekkers voor in de schaduw. Al es eurotuin geprobeerd? Die hebben bij de buitenplanten toch redelijk wat planten voor in de schaduw.
Zelf heb ik geraniums gekocht een goeie maand geleden; Cambridge en Endressii. Beide soorten doen het goed en op een aantal staan zelfs als bloemetjes. De Cambridge geraniums hebben nooit zon in mijn tuin maar sinds gisteren staan daar nu ook bloemetjes op.
Succes ermee!
zondag 27 mei 2012 - 23:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon