menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geurende Rozen

Ga naar meest recente reactie

Feniks

Feniks

Ik ben nog op zoek naar 2 geurende rozen voor tegen mijn terras (geen klimrozen), wel in volle grond.
Kan iemand me wat naampjes doorspelen?
maandag 26 maart 2012 - 15:52
molleke32

Molleke32

poustinia (wit met zalm hart) , de nostalgie (wit met rood) , queen elisabeth (rose) daarvan weet ik zeker dat ze zalig ruiken.
maandag 26 maart 2012 - 16:13
minouke

Minouke

Marie-Curie, Augusta Louise, Poustinia, Kathleen Harrop, Abraham Darby, in feite al de Austinrozen .

Eéntje die enorm fel geurt is de Chapeau de Napoleon syn.Cristata (éénmalige bloei)
Ik heb 3 Cristata en om een langere bloei te hebben snoei ik 1 juist nà de bloei niet te kort, 1/3 dus inkorten en de 2 andere snoei ik in maart nog eens maar dan iets korter en dat geeft dan 1 die normaal bloeit en 2 die later bloeien en zo heb je toch 1 1/2maand bloei.
Die geurt zo fel dat als ik 's morgens mijn ontbijt neem juist naast die rozen ik de smaak in mijn mond heb.. echt waar, 't is soms een beetje te veel van het goeie
maandag 26 maart 2012 - 18:08
Polplastron

Polplastron

Hoe hoog mogen ze worden en welke kleur wil je?

Mijn favoriete geurende roos is wel:
"L'Aimant" (syn."Victorian Spice")=> moderne roos met ouderwetse uitstraling, zeer gezond, roze gevulde bloemen, hoogte minder dan 1m, RUIKT HEERLIJK!!!!!

Groeten,

Pol
maandag 26 maart 2012 - 20:01
Feniks

Feniks

Niet te hoog, 1 meter zou het maximum zijn.
Ik vind apricot queen elizabeth ook heel mooi, geurt die hard?
maandag 26 maart 2012 - 21:19
minouke

Minouke

als je rozen gaat kopen Feniks vertrouwt die afmetingen niet dat ze opgeven, klopt van geen kanten.
Ze worden allemaal hoger.
maandag 26 maart 2012 - 22:06
Feniks

Feniks

Ik wou de poustinia kopen, maar dat ging helaas niet meer online.
Dus 't zal iets anders worden. Maar ik zal hier al wat namen verzamelen voor mijn persoonlijke jachttocht.
Gertrude Jeckyll, die schijnt ook lekker te zijn? Wel een mooi kleurtje ook...
maandag 26 maart 2012 - 22:31
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb mijn buik vol van Engelse rozen. Die kunnen absoluut niet tegen regen en zijn heel ziektegevoelig.
Heel wat Vlaamse rozenverkopers hebben ze niet meer in hun assortiment.
Dat is enkele jaren een rage geweest, daar bestaan zelfs boeken over, maar die is gelukkig voorbij.
Das mijn mening over Engelse rozen. Ik heb ze allemaal verwijderd uit onze tuin.
Ook de vorst heeft zijn werk gedaan, mijn klimroos Sympathie, ondertussen toch wel 3 meter hoog is bevroren. Heel jammer want dat was een van mijn lievelingen.
Mijn rozenpassie is over en ben nu weer zot van Dahlia's.


Leo
maandag 26 maart 2012 - 23:10
minouke

Minouke

een vriendin heeft die Gertrude Jekyll, en die geurt héél lekker ook gemakkelijk te stekken.

Wel al mijn rozen lopen weer aan de basis uit Leo, behalve Leontine Gervais dat is nog afwachten, Compassion is onder de aardeopp. nog groen ook nog afwachten dus.
Maar je moet toch wachten tot mei en zeker nog niet snoeien tot de nieuwe scheuten zo een 20cm zijn.
ik ben zot van rozen hé ... van allemaal
dinsdag 27 maart 2012 - 07:50
Polplastron

Polplastron


Maar je moet toch wachten tot mei en zeker nog niet snoeien tot de nieuwe scheuten zo een 20cm zijn.


Waarom zou je pas in mei snoeien???? Eind maart tot midden april lijkt me zinvoller. Het kan inderdaad nog vriezen, maar meestal zijn die temperaturen toch niet meer van dien aard dat alles kapot vriest hoor. Later snoeien betekent ook later bloemen hé! Veel hangt natuurlijk ook af van hoe beschut je rozen staan.

Ook vind ik het jammer om takken met nieuwe zijtakken af te snoeien. De plant heeft dan net zijn energie in die nieuwe groei gestoken. Dit is een van de redenen waarom ik net zo vroeg snoei. Zo kan alle energie naar de juiste plekken gaan i.p.v. op de composthoop terecht te komen.

Groeten,

Pol
dinsdag 27 maart 2012 - 09:44
Feniks

Feniks

Ik heb een vrij beschutte tuin, bij mij leven ze allemaal nog, behalve mijn klimroosje Cecile Brunner, maar die heeft eigenlijk een slechte start gehad en had dunne stengels.
De anderen hebben allemaal dikke stengels:
ik heb nu 3 klimrozen geplant (en hebben volop blad):
- Eden (Pierre Ronsard)
- New Dawn
- Mme Isaac Pereire

Staan er al een jaar en doen het goed (staan nu al volop in blad):
- Marie Rose

[afbeelding verwijderd niet-https]

- Fellowship

[afbeelding verwijderd niet-https]


En dan staan er nog 3 rozen waarvan ik de naam niet ken, die stonden er al.


Ik had nooit gedacht dat ik zo'n rozenmens zou worden [afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 27 maart 2012 - 10:06
molleke32

Molleke32

wat een prachtige foto's!! Ik ruik ze bijna tot hier

@ pol, wat een prachtige roos die jij voorstelt , ik heb ze even gegoogeld..
dinsdag 27 maart 2012 - 10:47
Feniks

Feniks

Ik wou dat ik ze al rook! Maar momenteel zijn het jasmijn- en clematisgeurtjes die mijn terras opfleuren. Ook lekker!
dinsdag 27 maart 2012 - 10:50
Polplastron

Polplastron

@ pol, wat een prachtige roos die jij voorstelt , ik heb ze even gegoogeld..

Inderdaad; het is er een van Harkness. Dat is toch wel zowat mijn favoriete moderne kweker. Prachtige creaties heeft de oude Harkness op zijn palmares staan. Dit was er nog eentje van hemzelf.
Je zou eigenlijk in de zomer eens moeten kunnen komen ruiken ... dan ben je pas echt verkocht!
Ik kan het niet laten om als ik passeer een bijna uitgebloeide bloem af te plukken en er zo nog even mee door te tuin te lopen terwijl ik volop aan het "snuiven" ben ... echt verslavend!
dinsdag 27 maart 2012 - 11:32
molleke32

Molleke32

Bij welke kweker heb je deze dan gevonden? Of heb je hem online besteld?

gr vicky
dinsdag 27 maart 2012 - 11:44
minouke

Minouke

Waarom zou je pas in mei snoeien????

heeft niks te maken met het normaal snoeiwerk dat elk jaar gebeurt in maart maar met de vorst die er geweest is.
Dit is wel een uitzonderlijk jaar.

dit zijn aanbevelingen van tot nu toe al 3 rozenkwekers (geen rozencentra maar kwekers) om het zwart hout niet te snoeien tot het groen en verder te wachten tot in mei.

Trouwens wat valt er nog te snoeien aan rozen die tot de grondopp. bevroren zijn?
Maar het beetje groen dat nog boven de oculatieknop zit moet zeker en vast beschermd worden.
Het bevroren hout laat toe dat er geen vorst meer aan het groen kan maar kan ook geen kwaad om het te laten staan vandaar is het beter te wachten dat de nieuwe scheuten sterk genoeg zijn en dat heeft tijd nodig ... dus wachtten tot mei.
Eens de vorst in de entknop zit is het gedaan met de roos.
Dus nieuwe rozen planten zodat de entknop tenminste 5cm onder de opp zit en hoe kouder het gebied hoe dieper.
In de Ardennen is het goed om 15cm diepte te planten.
dinsdag 27 maart 2012 - 12:54
minouke

Minouke

k had nooit gedacht dat ik zo'n rozenmens zou worden

en er bestaat geen medicijn voor, ik zat vroeger beperkt met mijn 9a tuin maar nu olé!!!! er komen er maar altijd bij...

In de zomer is de geur zo overweldigend dat je de tuin al ruikt in het voorbij gaan.

Dus welkom bij de vrolijke rozenzieken

Eens vroeg iemand mij of ik een jong katje had ... ik zat vol schrammen ... ik zei nee nee rozen gesnoeid
dinsdag 27 maart 2012 - 13:36
piet1

Piet1

Ja Chantal, best dit jaar wat langer wachten met snoeien tot we zien welke stengels nog knoppen maken.
Rozen die hebben stekels, en kunnen krabben !

groeten Piet
dinsdag 27 maart 2012 - 22:07
Tuinman65

Tuinman65

Mijn Compassion (is trouwens de roos in mijn avater) is 2 jaren geleden ook bevroren en terug uitgeschoten Chantal maar nu zie ik nog niks.
Volgens mij is de late winter de oorzaak dat er zoveel vorstschade is.
Door de zachte temperaturen in de eerste wintermaanden was de sapstroom begonnen (rozen stonden op uitschieten, Guirlande d'amour stond hier bijna in volle blad) en dan krijg je zoiets.

Leo
dinsdag 27 maart 2012 - 23:07
Polplastron

Polplastron

dit zijn aanbevelingen van tot nu toe al 3 rozenkwekers (geen rozencentra maar kwekers) om het zwart hout niet te snoeien tot het groen en verder te wachten tot in mei.

Ok! Even weer te snel gereageerd en niet goed gelezen! Voor de echt diep ingevroren rozen is dit inderdaad een goed plan. Bij mij zijn echter veel rozen wel ingevroren, maar is er onderaan nog voldoende groen. Die zijn ondertussen reeds gesnoeid en zonder problemen. Bij de twijfelgevallen (dood of levend) is jouw advies inderdaad heel goed.

Bij welke kweker heb je deze dan gevonden? Of heb je hem online besteld?


Lens http://www.lens-roses.be/html/home.dhtml?source=presentatie,from=homepage,language=N heeft hem. Ik heb hem bij de lokale boomkweker besteld die ze op zijn beurt bij Lens haalt. Goede kwaliteit; ik ben heel content.
't Was wel met blote wortel en daarvoor begint het toch stilaan aan de late kant te wezen; misschien wacht je dan ook beter tot het najaar om ze te bestellen.

Overigens staat "l'Aimant" hier in mijn tuin met een onderbeplanting van Geranium himalayense "Plenum" en dat combineert heel mooi!

Groeten,

Pol
woensdag 28 maart 2012 - 08:46
minouke

Minouke

Leo, hier heeft compassion sinds gisteren een nieuw scheutje onderaan en vandaag Leontine Gervais.
Zodus geen doden bij de klimrozen.
2 van de 4 Sweet Pretty (Astronomia) tonen nog geen leven maar we zijn nog maar eind maart hé .. kan nog komen.

Sommige takken van de klimmers die dieproodbruin waren lijken meer groen en rode knopjes te krijgen, alleen zwart is mortos.

Pol, L'aimant ziet er geweldig uit alé vooruit nog ééntje bij dan denk ik aan u si als ik ze zie staan.

Dat is zoals Poustinia dan denk ik automatisch aan Piet1 de roos van zijn avatar.
Een echte aanrader voor wie nog op zoek is naar een roos.



woensdag 28 maart 2012 - 09:47
molleke32

Molleke32

Inderdaad pol , wat een prachtige combinatie. Ze moesten nog is een geur PC uitvinden dan kon ik mijn neus er alvast is insteken
Dank je wel voor de reactie!

vicky
woensdag 28 maart 2012 - 09:47
minouke

Minouke

hei Molleke

Feniks moest je die Poustinia willen kan ik ze altijd gaan halen als hij ze heeft voor u want dat is niet zover van bij mij en ergens afspreken op één of andere beurs.
ook stekken gaat gemakkelijk met die roos, kan ik ook doen als je wilt.
woensdag 28 maart 2012 - 09:50
molleke32

Molleke32

hei minouke

zo krijgen we binnekort een rozentuin die ons aan de tuinforum leden doen denken he
Chantal ben jij al is bij Lens rozen geweest?

woensdag 28 maart 2012 - 10:24
Feniks

Feniks

Da's heel vriendelijk Minouke, maar ik denk dat ik niet direct die richting uitkom.
En ik ben nogal ongeduldig van nature, de kans is groot dat ik volgende zondag er al nieuwe rozen heb staan
woensdag 28 maart 2012 - 10:39
minouke

Minouke

Molleke, ik heb nog die roos van jou dat ik ook nog van je kreeg... ieder keer ik mijn toerke doe denk ik ook nog aan u zulle.. Rosa Molleke heet ze vermits ik niet weet hoe ze echt heet
woensdag 28 maart 2012 - 13:07
piet1

Piet1

Voor de liefhebber van Poustinia, vorige zondag in dat grootste tuincentrum in Genk geweest. En de Poustinia toch zeker niet uitverkocht. Hoe dat komt weet ik niet.
woensdag 28 maart 2012 - 21:53
molleke32

Molleke32

ja piet1 en de nostalgie ook , maar ik heb geluk ik woon daar maar 6 min vanaf en kan regelmatig is gaan snuffelen (wel niet goed voor mijn budget maar alé)
woensdag 28 maart 2012 - 22:03
minouke

Minouke

Molleke

Chantal ben jij al is bij Lens rozen geweest?

ja 1 keer maar lang geleden, 't is nu ver om van Rummen naar Lens te gaan.
Ze hebben veel staan, maar 't was juist op een opendeurdag en erg druk toen.
Er is ook een showtuin waar je dan de rozen in hun volle glorie kunt bewonderen, geeft dan beter een idee hoe ze zijn als ze volwassen zijn.
donderdag 29 maart 2012 - 08:39
molleke32

Molleke32

Vandaag naar Genk geweest, de nostalgie meegebracht en ook de l'aimant , ze waren juist binnen van vandaag dus morgen weer eenplaats zoeken en maar planten.
Minouke ik zorg dat uwe bij u geraakt! Ben je dinsdag thuis?
vrijdag 30 maart 2012 - 15:51
minouke

Minouke

Molleke, OKIDOKI ge zijt ne schat

vrijdag 30 maart 2012 - 16:05
Polplastron
zaterdag 31 maart 2012 - 23:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon