menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruik dood

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Weet iemand wanneer een vlinderstruik ongeveer begint uit te lopen? Ik heb de mijne begin maart heel kort gezet, maar er is nog geen teken van leven. Ik had gedacht dat je stilaan wel al knoppen zou moeten zien.
Een vlinderstruik is toch winterhard of niet?
Het gaat trouwens om de cultivar 'Black Knight'.
dinsdag 20 maart 2012 - 16:03
Feniks

Feniks

Goed winterhard zelfs...nog even wachten? Ik moet de mijne nog snoeien.
dinsdag 20 maart 2012 - 16:07
minouke

Minouke

op het jong hout lopen ze vlugger uit maar op de dikkere verhoute takken/stam duurt het iets langer.
dinsdag 20 maart 2012 - 18:54
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik heb net gezien dat de uiteinden van de takken nat zijn. Is dat wat ze noemen 'bloeden'? Dat betekend dan wel dat er nog leven in zit.
woensdag 21 maart 2012 - 10:13
Pistachio

Pistachio

Op mijn twee jonge exemplaren zitten al blaadjes, heb van een collega een oudere struik gekregen (stronk eigenlijk) die een week of twee bovengronds gestaan heeft, hem in het najaar in de grond gestoken, er heeft nog heel lang onderaan wat blad op gestaan. Nu zie ik nog niets ... hoop toch nog dat het wat wordt.
donderdag 22 maart 2012 - 11:20
porphyrion711

Porphyrion711

Onze vlinderstruik "nano blue" die vorig jaar november is kort gezet , is die al goed uitgelopen op de stam vanonder en vanboven op de takken.

Toch al scheuten van 10-20 CM

donderdag 22 maart 2012 - 12:23
Eniavaswen

Eniavaswen

M'n vlinderstruik vertoont nog steeds geen teken van leven, maar uit twee takken blijft wel vocht komen.
Het struikje is nu twee jaar uit, dus da's toch nog vrij jong hé. Ik heb hem geplant in het najaar 2010.
Mijn dilemma is nu zo'n beetje dat ik een halfstam appelboompje heb staan waar ik nog geen plekje voor heb gevonden en als mijn vlinderstruik verloren is, zou dat wel een mooi plekje zijn.
maandag 26 maart 2012 - 09:03
ErikL

ErikL

Als je een appelboompje aanplant, denk dan ook aan de bestuiving. Als het een zelfbestuivend ras is, is het geen probleem.
maandag 26 maart 2012 - 12:03
Eniavaswen

Eniavaswen

Het is een Elstar. Op het kaartje stond dat deze zelfbestuivend is. Los daarvan heeft mijn buurman verschillende fruitbomen staan, dus dat zal vast ook wel helpen.
maandag 26 maart 2012 - 13:39
ErikL

ErikL

Elstar is zelfbestuivend, geen probleem dus. In mijn tuin staat al 10 jaar een Elstar en heeft altijd vruchten gegeven. Maar sinds ik andere appelbomen heb bijgeplant (die elkaar bestuiven) krijg ik wel aanzienlijk meer vruchten van mijn Elstar.

Kruistbestuiving zorgt duidelijk voor meer vruchten, maar met enkel Elstar lukt het dus ook.

Als je buurman een andere appelboom staan heeft die je boom kan bestuiven zal het zeer zeker helpen

Ivm vlinderstruik: bij mij is dit jaar een 8-jaar oude vlinderstruik ook dood gegaan. Misschien is het toch niet zo wintervast als ik dacht...
maandag 26 maart 2012 - 13:45
HappyDeez

HappyDeez

Bij mijn vlinderstruik is ook nog geen groen te bekennen. Maar ik wacht het nog even af voor ik hem uit de tuin haal. Zou wel erg zonde zijn als hij dood is gegaan.
dinsdag 27 maart 2012 - 21:38
Petra_uit_de_polder

Petra_uit_de_polder

ik heb vorig jaar een takje 'geleend' uit het park en gewoon in de aarde gestoken, het heeft de hele winter in een klein potje gestaan, vanaf de herfst geen water gehad anders dan regen water, wilde hem vorige week weggooien toen ik zag dat hij aan het uitlopen was. Vandaag stond het kleine stekje, waar ik nu wel goed voor zorg, volop in vers groen blad.
dinsdag 27 maart 2012 - 21:46
HappyDeez

HappyDeez

Hallo Petra, ook uit de polder zie ik?
Klopt, een vlinderstruik is erg makkelijk te stekken. Ik deed voorheen de stekken in een grote bloembak en dan wortelde het ook. Alleen zat ik vaak met zoveel stekken dat ik ze aan de straatstenen niet kwijt kon
dinsdag 27 maart 2012 - 21:50
Petra_uit_de_polder

Petra_uit_de_polder

ja, ik kom uit Lelystad, ik heb op zich al heel lang een tuin heb was deze heel erg verwaarloosd, 2 jaar terug heeft iemand de tuin helemaal leeg getrokken en voor een deel bestraat en nu ben ik lekker met mijn tuin bezig. Heb afgelopen zomer bij iedereen stekjes gebietst, hibiscussen, hortensia's , vlinderstruik, lavatera's maar doordat ik ziek werd heeft het meeste het niet overleeft maar een nieuwe zomer nieuwe kansen
dinsdag 27 maart 2012 - 22:15
Tuinman65

Tuinman65

Vlinderstruiken kunnen wel degelijk bevriezen.

Leo
dinsdag 27 maart 2012 - 23:13
Eniavaswen

Eniavaswen

De vlinderstruik heeft vandaag plaats moeten ruimen voor het appelboompje. Er was een beetje leven in één zijtakje, maar uiteindelijk is de balans toch doorgeslagen in het voordeel van het boompje. Jammer van de heerlijke geur en kleur, maar de appelbloesems zullen vast veel goedmaken. En wie weet vind ik binnenkort wel een plekje voor een nieuwe vlinderstruik.
woensdag 28 maart 2012 - 19:24
brechtensofie

Brechtensofie

Net voor de grote koude begin februari had ik een jonge buddleja in de tuin geplant .. (toen was het redelijk warm en de man van het tuincentrum zei dat het geen kwaad kon )
Nu zie ik daar nog altijd geen verandering in komen...
Zou nu toch al wat verandering in moeten komen zeker??
donderdag 29 maart 2012 - 11:19
Tuinman65

Tuinman65

Vandaag in een tuin 14 vlinderstruiken gezien die zo dood zijn als een pier.
Allemaal bevroren.

Leo
donderdag 29 maart 2012 - 23:51
Eniavaswen

Eniavaswen

Ik vrees ook een beetje voor jouw vlinderstruik, Sofie. Maar ik zou wel nog wat afwachten. Als er half mei nog geen teken van leven is, is de kans klein dat het nog goed komt. Ik weet dat ik mijn eigen raad niet opgevolgd heb, maar dat was omdat ik moest kiezen tussen de appelboom en de vlinderstruik.
Door de zachte winter en dan de late hevige vorst zijn er veel planten kapotgevroren. Zeker nieuwe aanplant is kwetsbaar.
We zullen duimen dat je vlinderstruik er nog doorkomt.
vrijdag 30 maart 2012 - 08:05
Pistachio

Pistachio

Mijn twee jonge vlinderstruikjes zijn niet bevroren maar op de "oude stronk" is nog niets te zien. Mijn tuin is omheind met houten platen dus is toch redelijk beschut. Ik wacht ook nog even af maar 't ziet er voor de "oude" niet goed uit. Heb er ook nog één van twee jaar oud en die heeft al volop blaadjes.
vrijdag 30 maart 2012 - 08:23
minouke

Minouke

ik weet niet hoor mensen maar ik vind het nog vroeg om planten op te geven, elke dag zie ik veranderingen en sommigen laten nog wat op zich wachten.
Een paar Salvia's en rozen die dood leken heb ik deze morgen een teken van leven bespeurd... een piepklein scheutje

Pas in mei kunnen we zeker zijn.
vrijdag 30 maart 2012 - 11:21
ErikL

ErikL

Bij mij is een 8-jaar oude vlinderstruik ook dood gegaan. Ik kan wel met zekerheid zeggen dat hij dood is omdat hij zelfs al aan't rotten was. Ik heb hem zonder spade o.i.d., gewoon met de hand, volledig kunnen verwijderen. De wortels waren zeer "plat" en braken gemakkellijk, hier en daar zelfs beschimmeld.
Vorig jaar stond hij nogthans mooi in bloei.

Een 11-jaar oude vlinderstruik lijkt op het eerste zicht ook dood, maar ik wacht nog even af. Is er in mei geen leven te bespeuren, dan zal hij wel dood zijn en gaat hij eruit.

Verder heb ik nog 5 vlinderstruiken staan van +- 11 jaar oud en deze zijn allemaal al aan het uitlopen.
vrijdag 30 maart 2012 - 11:36
porphyrion711

Porphyrion711

bij ons In wilrijk op de kinderboerder ( waar ik vrijwilliger ben) staan een 6tal Zeer oude buddleia ( 15-20) jaar , winters komen ze goed door , en die staan allen mooi in blad ook de mijne ( 6jaar) staat zeer mooi in blad ....
zaterdag 31 maart 2012 - 12:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon