menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaailingen

marre02

Marre02

Hallo,

Ik heb wat gezaaid, waar moet ik nu de zaailingen zetten? Ze stonden op de vensterbank op het noorden in de badkamer. De Temperatuur is daar een 21 a 24 graden. De verwarming staat daar nog aan.

Ik veronderstel dat de zaailingen nu minder warmte nodig hebben? En kunnen deze op een vensterbank blijven staan op het noorden of zet ik ze op het zuiden?

En wanneer mogen ze vol zonlicht hebben?

Groeten
zondag 18 maart 2012 - 13:56
Tuinprins

Tuinprins

De zaailingen moet zeker een flink stuk koeler staan dan 21-24 graden. Dat is echt veel te warm. De zaailingen groeien dan heel slap op en vallen om. Een temperatuur van 15-18 graden is voldoende. Zet de planten uit de zon maar wel op een lichte plaats.
Als de zaailingen wat groter zijn kun je ze gaan afharden door ze buiten op een beschutte plek uit de zon neer te zetten. Als er slecht weer wordt voorspeld (koudeperiode/nachtvorst/hevige regen) dan moet je de zaailingen binnen halen of afdekken met plastic of glas. Geleidelijk kun je dan de planten blootstellen aan de zon maar vermijdt al te felle zon.

Veel mensen beginnen te vroeg met zaaien. Bedenk dat veel eenjarigen pas half mei veilig buiten uitgeplant kunnen worden. Als je te vroeg begint met zaaien moet je de zaailingen extra verzorging geven. Je kunt natuurlijk de gok wagen en ze al vroeg uit planten maar je neemt daarmee wel een risico. Het weer in april is vaak grillig en een paar graden vorst kan al funest zijn. Alleen zaden van planten die een lange aanlooptijd nodig hebben moeten vroeg gezaaid worden.

Gegroet, de tuinprins
zondag 18 maart 2012 - 16:47
marre02

Marre02

Dus ik kan ze frisser opkweken op een vensterbank op het noorden waar nooit geen zon komt?

En dan na ijsheiligen voorzichtig laten wennen aan de zon?

Groeten
zondag 18 maart 2012 - 17:47
Tuinprins

Tuinprins

Als het op die plek maar voldoende licht is anders gaan de zaailingen naar het licht toegroeien en krijg je van die kwetsbare spichtige zaailingen. Dus tamelijk koel maar wel licht zetten.


Je moet de zaailingen al veel eerder buiten zetten. Het precieze tijdstip is zo niet te zeggen want dat is afhankelijk van hoe de zaailingen zich ontwikkelen en de weersomstandigheden. Maar als je ziet dat ze zich slap ontwikkelen dan kun je ze beter meteen buiten op een beschutte plaats buiten uit de zon neerzetten. Indien het weer daar aanleiding toe geeft dan de planten binnenhalen en als het weer zich verbetert de zaailingen direct weer naar buiten. Als je ziet dat ze zich stevig ontwikkelen dan langzaam aan de zon laten wennen. Pas op voor SLAKKEN: zij kunnen in een nacht je zaailingen ruineren.

Ik heb het ook nog niet gehad over het verspenen van de zaailingen. Verspenen is niets anders dan een zaailing in een individueel kweekpotje te zetten. Sommige tuiniers zaaien meteen in afzonderlijke kweekpotjes zodat ze niet hoeven te verspenen. Het doel van verspenen is dat je stevige en goed ontwikkelde planten krijgt. Dit gebeurt natuurlijk niet als de zaailingen zeer dicht gezaaid zijn want dan hebben ze ruimtegebrek. Het moment van verspenen is afhankelijk van de snelheid waarmee de zaailingen groeien. Ruwweg is dat 1 tot 3 weken na het kiemen van het zaad. Zaaien is echter geen exacte wetenschap. Je moet door ervaring wijs worden.

Succes gewenst!


Gegroet, de tuinprins
zondag 18 maart 2012 - 19:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon