menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Herfstanemonen Japonica Hybr

Ga naar meest recente reactie

wimlannoo

Wimlannoo

Voor een stukje kastanjehout hadden we graag een klein bordertje ingericht van 1m breed. In ieder geval komen er veel herfstanemonen te staan. Tegen het kastanjehout komt ook een clematis of kamperfoelie. Weet er iemand wat er mooi combineert met de herfstanemonen van grondbedekker ? En wat kunnen we in dezelfde border nog plaatsen zodat we al van in april bloei hebben
Alvast bedankt voor de tips
Wim
woensdag 31 januari 2007 - 22:59
Esem

Esem

Wim,
de vraag is waar ga je voor?
Kies je voor vasten planten of ga je eerder voor bloembollen?
Maar in beide gevallen zijn er vele die in april al bloeien.
En voor je schutting achteraan kan je misschien kiezen voor een combinatie van de twee.
Zowel een clematis als een kamperfolie samen,wat een zeer mooi efect geeft.
Of he kan ook kiezen voor een klimroos en een clematis, een perfect huwelijk.
Tussen je anemonen kan je bv tulpen en narcissen planten ,met de bodembedekkende pachisandra
Hoogte+/- 20cm.Bloeit met zeer kleine witte bloempjes.(onbeduidende bloei)
Gr Esem.
donderdag 1 februari 2007 - 12:26
ines

Ines

Welkom Wim!
Eens nagedacht: ik zou bij die herfstanamonen een "Walsteinia ternata durven zetten de blaadjes
zullen goed combineren en het is een bodembedekker die laag blijft, pachisandra is er ook in vele
soorten zoals Esem zegt, ik zou geen vinca nemen die weeft zijn uitlopers teveel rond
de anemoontjes en gaat bijgevolg ook tussen de bloemen wortel schieten.

Met bollen die bloeien in april of vroeger is er een enorme keuze...
Wenst U alles dicht zodat er niets van onkruid een kans krijgt dan is de Lysimachia nummularia een goede keuze,altijd groen bloeit vanaf mei, U kan de planten duidelijk in patroon afsteken met de
spade of kantensnijder ze vragen wel een beetje controle, de waldsteinia daarentegen niet , die loopt niet zo vlug.
Wat ik prachtig vind tussen het andere groen is de
met Myosotis rehsteineri of Mazus reptans of Hibiscus palustris of Primula rosea
dit voor vochtiger grond.
Ajuga reptans 'Atropurpurea' als bodembedekker vind ik ook mooi met zijn donker blad een
welkome afwisseling in al het groen.
Asarum naniflorum ook prachtig! Ceratostigma plumbaginoides ook zo mooi en zo kan ik blijven doorgaan...misschien zit er al iets tussen voor U, groetjes, ines
donderdag 1 februari 2007 - 15:18
hildavw

Hildavw

Hello Wim,
weet wel dat herfstanemonen zich tamelijk goed uitbreiden !
Ik denk dat je best gaat voor bloembollen, dan heb je bloemen voor de herstanemonen volledig opkomen.
Een echte bodembedekker zou ik niet gebruiken, want de grote bladeren van de anemonen laten toch geen zonlicht meer door eens ze goed gegroeid zijn.
Wat ook plezierig is, zijn de kleine anemoontjes, die vroeg in het voorjaar bloeien en daarna dan gevolgd worden door hun grote zusjes.
Veel plezier
Hilda
donderdag 1 februari 2007 - 15:19
annis

Annis

Welke kleur herfstanemoon is het?
Je kunt hem ook mooi combineren met Hosta's en Ajuga reptans. Je hebt dan het transparante van de anemoon en het grote blad van de hosta's en Ajuga voor het blijvende effect.
Annis
donderdag 1 februari 2007 - 19:17
Kwest

Kwest

Dag Wim,

Zoals Hilda zegt, herfstanemonen zijn woekeraars. Dus denk ik dat bodembedekkers niet echt een optie zijn om eronder te groeien. Ik had in mijn vorige tuin een combinatie gemaakt van herfstanemonen samen met bloembollen en geitebaard, die in de lente bloeit.
vrijdag 2 februari 2007 - 19:37
wimlannoo

Wimlannoo

Allemaal hartelijk bedankt voor de snelle en goeie tips. Leuk om zo snel zo veel tips te krijgen. Ik denk dat ik de border vol plant met herfstanemonen om een dichte bodembedekking te hebben in combinatie met bloembollen die wat vroeger voor kleur in de tuin kunnen zorgen. Ook de combinatie van clematis en kamperfoelie lijkt mij een goed idee.
Groetjes Wim
maandag 5 februari 2007 - 22:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon