menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien in cocospeat

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Ik heb hieronder ook al een topic gestart, maar nog even een aparte voor cocospeat.
Gister kreeg ik van De Tuinkabouter( aanrader!) de zaadjes binnen. Mijn handen jeuken enorm, maar ik het geen zaai en stekgrond nu bij de hand. Dat zal dit weekend wel gaan lukken. Maar ik heb nog wel een emmer vol met cocospeat liggen.

Is dit nou echt heel erg af te raden, of kan het juist prima?
Wat vinden jullie?

woensdag 14 maart 2012 - 09:56
Bombycilla

Bombycilla

toch maar even het weekend afwachten of zelf zaaigrond maken van 1 deel cocopeat en 1 deel metselzand
woensdag 14 maart 2012 - 17:55
danny2

Danny2

Ik zaai meestal in zuivere cocospeat en dat lukt prima.

groetjes danny
woensdag 14 maart 2012 - 19:24
Esem

Esem

Het is een veelzijdig product dat kan gebruikt worden als zaaigrond,stek en/of potgrond en anderzijds als bodem verbeteraar en grondbedekking.

Cocopeat verzuurt niet zoals turf en is dus meer geschikt voor allerhande toepassingen bij planten.
Deze heeft de zelfde eigenschappen als een spons,neemt veel water op en geeft het langzaam weer af aan de planten.

Dus echt een ideaal middel om te gebruiken bij het zaaien van tal van planten.

Gr. Eddy
woensdag 14 maart 2012 - 23:42
HappyDeez

HappyDeez

Hmm de meningen zijn dus erg verschillend merk ik.
Ach het is nog vroeg in het jaar. Als het in de cocopeat niet lukt, kan ik het altijd nog later in zaai en stekgrond proberen.....

Bedankt allemaal
donderdag 15 maart 2012 - 08:52
Tuinprins

Tuinprins

Interessant verhaal over zaaigrond is te vinden via de volgende link:

http://www.transatlanticplantsman.com/transatlantic_plantsman/2012/02/seeds-suffer-in-peat-free-composts-its-official.html#comments

Keerzijde: is het gebruik van turf in potgrond/zaaigrond op de lange termijn houdbaar i.v.m. de negatieve effecten van het winnen van turf?
donderdag 15 maart 2012 - 19:39
Bombycilla

Bombycilla

Keerzijde: is het gebruik van turf in potgrond/zaaigrond op de lange termijn houdbaar i.v.m. de negatieve effecten van het winnen van turf?


geldt het zelfde niet voor cocopeat,wereldwijd verdwijnen de oerwouden tbv de palmplantages die zogenaamde biodiesel leveren
vrijdag 16 maart 2012 - 10:21
HappyDeez

HappyDeez

Ik heb gezaait in Cocopeat en de eerste 6 soorten zijn al goed opgekomen.

woensdag 21 maart 2012 - 09:43
joopsmit

Joopsmit

Ik neem ook geregeld normale pot grond van de Gamma
daar zaai ik ook in maar niet eerder voordat ik de nodige grond eigenlijk turf even in de manetron flink aan de kook heb gebracht daarbij dood ik alle baterien .
maandag 2 april 2012 - 00:17
Hilde1741

Hilde1741

Ik heb nu mijn potgrond en andere oudere grond vermengd met cocopeat en vond het een fijn product in de handen. Er zat ook wat zand in vermengd. Ik vond het hel fijn aanvoelen om in te woelen, klit ook niet te hard samen zo. En bij het water geven heb ik gemerkt dat de bovenlaag droog was maar dat er onder nog wel vochtig was dus fijn zo!
woensdag 23 mei 2012 - 23:30
Ambrosia

Ambrosia

Ik vind het een prachtig stekmedium, maar ik meng er toch minstens 30% perlite onder, het is PH neutraal en steriel. Ik heb ondervonden dat het snel doorweven is van witte vlezige worteltjes, maar als je dan achteraf water geeft werkt het als een spons die dat overtollige water te lang vasthoud waardoor deze nog zeer gevoelige worteltjes plots rotten, daarom maak ik het nog poreuzer en luchtiger met perlite en werkt de cococoir of cocopeat hierdoor minder als een spons, neemt toch onmiddellijk het nodige vocht op wat van andere soorten zoals peatmos of turf niet kan gezegd worden, dit neemt het vocht moeilijker op.

Guy
maandag 2 december 2019 - 18:39
Tuinprins

Tuinprins

Weinig professionals gebruiken cocospeat/cocopeat als stek medium. Dat heeft zijn redenen. Coco-peat kan heel veel water opnemen met als gevolg dat het stekmedium te nat wordt/te lang te nat blijft waardoor de stekken gaan rotten. Verder bevat Coco-peat in de regel veel kali wat de opname van andere stoffen (o.a. magnesium) kan bemoeilijken. Verder luistert de kwaliteit van de grondstof van Coco-peat tamelijk nauw. Als de vezels afkomstig zijn van kokosnoten die vlak aan zee groeien dan bestaat de kans dat die te veel zout bevatten. Als dat er niet wordt uitgewassen dan is dat funest voor de wortels van de stekken.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 3 december 2019 - 06:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon