menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mos

Ga naar meest recente reactie

Chantal

Chantal

tussen de sedum groeit nu heel veel mos.
Als ik eerst kalk strooi en dan een laag compost erover zou dit dan het mos tegen houden ?
dinsdag 6 maart 2012 - 19:06
Bombycilla

Bombycilla

Sedum kan volgens mij slecht tegen compost
woensdag 7 maart 2012 - 14:44
iecee

Iecee

de grond tussen de sedums goed losmaken helpt
donderdag 8 maart 2012 - 22:06
Tuinman65

Tuinman65

Wie heeft je dat nu weer wijsgemaakt Chantal dat kalk mos vernietigt???
donderdag 8 maart 2012 - 23:24
iecee

Iecee

ja Tuinman

dat maken de kalkverkopers ons toch wijs
als je de stapel reclameblaadjes moet geloven die elke week onze brievenbus teisteren moet je hopen kalk strooien nog veel meer mest en voor elke kwaal een remedie daarmee dood je alle bodemleven slipt je grond dicht , kan het water niet meer weg krijg je mos en moet je volgens de boekskes weer kalk strooien.
KASSA!!!
wat is er mis met mos, trouwens?

mos wijst op een vochtige plek, sedums staan graag droog,

beter je sedums uit de grond halen die plek eens goed omwoelen met bv een spitvork en de sedums terug zetten is ook goed voor de sedums.
vrijdag 9 maart 2012 - 10:33
Polplastron

Polplastron

Zoals ik in een ander draadje al schreef:

Mos groeit op plekken waar het niet te veel rechtstreekse zon krijgt en het voldoende vochtig staat. Er zijn heel wat mossen die gewoon groeien op kalkrijke gronden.
Waarom strooien mensen dan kalk op hun gazon als ze mos hebben? Wel: door de PH te optimaliseren (en daar is dus NIET ALTIJD kalk voor nodig!!!!!) groeit het gras beter waardoor het het mos gaat beconcurreren. Gevolg; meer gras dan mos.

Kalk doodt dus inderdaad het mos niet!

En zoals iecee al schreef: niks mis met mos. Het schaadt de planten errond op geen enkele manier. Enkel in gazon kan het problemen geven.

En euh ... ik doe wel een klein laagje compost tussen m'n sedums hoor, maar ik tuinier dan ook op heel arme zandgrond en de plek waar ze staan is wel héél droog!

Groeten,

Pol
maandag 12 maart 2012 - 21:08
iecee

Iecee

he
compost is altijd goed volgens mij, het trekt bodemleven aan en houd je grond lekker rul , sedums hebben wel graag een beetje eten maar houden niet zo van nattigheid zoals bij mij.
dinsdag 13 maart 2012 - 10:28
Bombycilla

Bombycilla

sedums hebben wel graag een beetje eten
Dit klopt niet Sedums houden van arme grond,het zijn ook niet voor niets vetplanten.
op rijke grond worden ze overwoekerd door planten die hier beter mee overweg kunnen
dinsdag 13 maart 2012 - 11:25
minouke

Minouke

Als je Sedums (hoge soorten) bemest dan vallen ze eens zo gemakkelijk om.
Tegen het omvallen helpt als je ze in het voorjaar optilt uit de grond met een riek bv of snoeien als ze halverwege zijn.

Dat mos in de border kunt ge zo gemakkelijk bijeen rapen, de grond wat schoffelen en met het beter weer, zon enz blijft dat wel weg.
Na de winter heb je dat gemakkelijk.
dinsdag 13 maart 2012 - 11:58
Polplastron

Polplastron

Citaat:
sedums hebben wel graag een beetje eten

Dit klopt niet Sedums houden van arme grond,het zijn ook niet voor niets vetplanten.
op rijke grond worden ze overwoekerd door planten die hier beter mee overweg kunnen

Vetplanten hebben ook "eten" nodig hoor. Succulent zijn betekent enkel dat de plant goed tegen droogte kan (en dus minder goed tegen te nat!), maar ook mijn cactussen, aloë's e.d. krijgen voeding. Natuurlijk moet dat wel in de juiste proporties gebeuren hé! Compost bevat weinig "voeding", maar is volgens mij ook voor een sedum niet slecht.

Bij mij staat Sedum spectabile naast de rozen en profiteert hij willens nillens toch mee van de bemesting van die rozen. Rozenmest bevat relatief weinig stikstof dus gaat deze bemesting geen te snelle groei veroorzaken.

Groeten,

Pol
dinsdag 13 maart 2012 - 12:10
Bombycilla

Bombycilla

tuurlijk hebben ze voeding nodig,ik bedoel alleen dat ze van nature op plaatsen groeien waar weinig voeding in de grond zit,ga je op deze plaatsen bemesten dan verdwijnt de sedum,omdat grotere eters dan de boel overgroeien.
bij een vraag over mos tussen sedums,denk ik ook eerder aan de kruipende soorten dan aan de grote hemelsleutels.
donderdag 15 maart 2012 - 08:37
Polplastron

Polplastron

Tja ... welke Sedum wordt hier inderdaad bedoeld?
donderdag 15 maart 2012 - 12:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon