menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis Montana

Ga naar meest recente reactie

Feniks

Feniks

Ik heb me nog maar eens een Clematis aangeschaft (2 eigenlijk, maar allebei Montana, een Mayleen en een Fragrant spring). Ik zie op dit forum foto's van uitbundig bloeiende en groeiende Montana's, maar ik doe iets fout denk ik. Soms worden alle bloemknoppen en bladjes al opgegeten voor ze de kans krijgen te groeien (ik denk door oorwormen), meestal houden ze maar 2 stengels en krijg ik dus niet veel bloei. Hoe doen jullie dat toch? Ik heb daarom nu 2 plantjes aangeschaft, misschien is één Montana niet genoeg om die uitbundige bloei te krijgen? Ik heb ze nu wel in een pot gezet, hopelijk blijven de beestjes er zo af...
maandag 5 maart 2012 - 14:51
minouke

Minouke

1 plant is wel genoeg hoor Feniks maar in de vroege lente al voor dat de scheutjes uitkomen bij de clematissen strooi ik al slakkenkorrels.
Nadien eens dat mooi groen scheutje meer stengel is blijven ze er precies vanaf.
maandag 5 maart 2012 - 15:47
molleke32

Molleke32

1tje is normaal genoeg, ik heb de clematis montana 'rubens' en op 1 jaar tijd is dat al een hele plant geworden ik zal er is een fototje van nemen als hij in bloei staat
maandag 5 maart 2012 - 16:08
Feniks

Feniks

Die moet je toch niet echt snoeien hé? Klopt dat er vanuit de basis maar 2 à 3 takken vertrekken?
En slakken zijn het niet hoor, geen slijm te bespeuren...
maandag 5 maart 2012 - 16:26
minouke

Minouke

je moet die niet snoeien en zeker niet in het begin, met de tijd komen er meer scheuten bij onderaan.
Later als hij groter wordt gewoon 'fatsoeneren' en de dode takken eruit knippen.
Ik had ook de 'Rubens' en die geurde naar vanille, word wel groot.
maandag 5 maart 2012 - 16:36
Tuinman65

Tuinman65

Het is niet omdat je geen slijmsporen ziet dat er geen slakken zijn hoor.

Leo
maandag 5 maart 2012 - 17:14
minouke

Minouke

nee, soms zitten zo van die babyslakjes juist onder de opp. en die knabbelen ook serieus.
maandag 5 maart 2012 - 17:56
hanninkj

Hanninkj

Denk er wel aan dat de montana wel 7-10 meter groot kan worden. Als je hem gekocht hebt moet je hem op het derde oog terugknippen om een goede vertakking te krijgen. Nadat deze weer gaan groeien dan op het tweede oog weer terugsnoeien.
Een plant was al genoeg geweest. Je hebt wel mooie geurende gekocht.

Slakken lusten vaak wel graag Clematissen maar later groeien deze montana's zo hard dat er voldoende overblijft.

Blijf de montana echt goed snoeien anders wordt het vaak een grote wilde boel. Ik heb inmiddels een paar kruisingen gemaakt die een stuk kleiner blijven.

Ton
maandag 5 maart 2012 - 21:58
Tuinman65

Tuinman65

Ik snoei die om de 3 jaren helemaal terug en dan valt de wildgroei best wel mee.
Graag meer nieuws over die kruisingen Ton.

Leo
maandag 5 maart 2012 - 23:26
hanninkj

Hanninkj

Leo,
Zo houdt je hem goed in toom!

Ik heb nu drie montana's internationaal geregistreerd nl;
C. 'Marjan' dit is een zeer vroeg bloeiende vertegenwoordiger uit de montanagroep met gemarmerde bladeren, wordt slechts 2-3 meter.
C. 'Jurry' is de laatst bloeiende vertegenwoordiger uit de montanagroep en heeft rood geaderde bloemen en wordt 3-4 meter.
C. 'Rob Hannink' is een kruising tussen C. gracilifolia en C. 'Fragant Spring' en wordt ca. 4 meter.

Nu heb ik nog enkele kruisingen staan met C. chrysocoma(max. 1,5 m) met diverse montana's en hoop hier nog een kleine montana met aparte bladeren te verkrijgen.

Hopenlijk heb ik dit jaar bloemen in de nieuwe botanische C. venusta uit China.

Ton
dinsdag 6 maart 2012 - 08:58
Feniks

Feniks

Kan ik daar dit jaar al bloemetjes van verwachten? Of bloeien die op oud hout?
dinsdag 6 maart 2012 - 08:59
hanninkj

Hanninkj

Montana's bloeien op tweejarig hout. Meestal heb je al vrij snel bloemen omdat de montana zelfs op kleine stukjes tweejarig hout knoppen zetten.

Ton
dinsdag 6 maart 2012 - 09:18
Feniks

Feniks

Zeg, een domme vraag, kan ik die bijvoorbeeld ook op het dak van mijn garage laten doorgroeien?

De garage staat achteraan in de tuin, ik zou de clematis in de linkerachterhoek laten groeien

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 6 maart 2012 - 14:18
hanninkj

Hanninkj

Dat kan wel maar let er wel op dat de takken niet ergens onder gaan groeien. Het is bijzonder fraai wanneer je in het voorjaar een roze geurende garage hebt.

Ton
dinsdag 6 maart 2012 - 14:21
Tuinman65

Tuinman65

Ben eens op uw site gaan kijken Ton. Die Marjan ziet er veelbelovend uit.
Bedankt.

Leo
dinsdag 6 maart 2012 - 15:35
minouke

Minouke

kan ik die bijvoorbeeld ook op het dak van mijn garage laten doorgroeien?


maar dan moet je wel een paar draden spannen over het dak om hem vast te houden.
De Montana's hebben geen zuignapjes zoals een klimop maar hechten zich d.m.v. kronkelende bladstengels die zich dan rond draden of dunnen twijgen, stokken enz vastzetten.
dinsdag 6 maart 2012 - 17:54
Feniks

Feniks

Waar zou je die draden dan spannen? Ik heb een beetje schrik die dakbedekking te beschadigen. Kan hij niet gewoon over het dak kruipen?
woensdag 7 maart 2012 - 09:56
hanninkj

Hanninkj

De montana groeit vaak zo hard dat je hem nauwelijks hoeft te leiden. Gewoon proberen zonder draden.

Ton
woensdag 7 maart 2012 - 12:18
dendrodan

Dendrodan

Heb mayleen en fragrant spring samen staan op 1 meter van elkander en groeien mooi door elkander. Vindt het een prachtige plant vooral dat de ene donkere bladeren heeft dan de andere.
Nu nog wachten op de eerste bloemen en ben weeral content.
Vorig jaar heb ik in de zomer ook nog enkele bloempjes gehad aan de planten, maar niet zo uitbundig als in het voorjaar.
woensdag 7 maart 2012 - 17:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon