menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe riddersporen

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Hallo
Fier ben ik op mijn eigen gekweekte nieuwe soort delphinium,ik heb er maar 1 en ze bloeit prachtig.
Ze heeft een heel eigenaardige kleur die op foto niet helemaal juist is maar U ziet toch ietske hé.
Ze heeft een heel afzonderlijke plaats waar niemand ze kan vertrappelen,ik hoop dit jaar meer
zaad te kunnen plukken.
Wat denkt U? is ze goedgekeurd of?
[afbeelding verwijderd niet-https]
Grtjs,ines
zaterdag 24 juni 2006 - 23:52
Nigella

Nigella

Ines als die uit zaad gekweekt is, dan kan die ook nog wel wat wisselen van kleur, ik had vorig jaar ook zulke vaalrose blauw (weet niet goed hoe ik het anders zou zeggen) en dit jaar zie ik er eenlichtblauwe van. ?????? raar he. Maar ja dat is zaaien van vaste plantenhe. Die worden beter gedeeld omkleurzekerheid
zondag 25 juni 2006 - 00:07
ines

Ines

Nigella dit is het tweede jaar dat ze dezelfde kleur heeft en ze is bestoven met een aantal kleuren 3 jaar geleden,ik hoop dat ze nu zo blijft want ze staat in afzondering
Die moet ik terug kunnen hebben dan volgend jaar in een grotere partij,hoop ik....
zondag 25 juni 2006 - 00:13
ines

Ines

p.s. ze is zeer licht mauve met een geel plus zwart hart.
zondag 25 juni 2006 - 00:15
Nigella

Nigella

zeer mooie Delphinium "Ines" heb je al kwekersrecht aangevraagd???
zondag 25 juni 2006 - 08:27
Geertje

Geertje

proficiat dit is een hele mooie
zondag 25 juni 2006 - 10:27
Catgarden

Catgarden

Al komt het kleur niet tot zijn recht op de foto, ik vind het een hele mooie Delphinium !
Ik heb het opgegeven om Delphiniums te zetten want het 2e jaar komen ze nooit terug
zondag 25 juni 2006 - 11:32
nientje

Nientje

mooi ines
nientje
zondag 25 juni 2006 - 13:37
ines

Ines

Nigella euch kwekersrecht nee...
Het is een slameur zekerst?
zondag 25 juni 2006 - 14:14
ines

Ines

Geertje,Catgarden en Nientje bedankt!
zondag 25 juni 2006 - 14:15
muurbloem58

Muurbloem58

Zo die is prachtig hoor .Wil hem ook wel ,maar geen plaats meer in me tuin .
lieve groetjes
zondag 25 juni 2006 - 14:21
Nigella

Nigella

Catgarden, sommigen komen altijd terug andere gaanhier ook weg. Maar ik geef het niet op en elk jaar zaai ik in september nieuwe, die staan gans de winter in de serre als miniplantjes . Maar elk jaar heb ik toch bloemen aan die nieuwe plantjes. En een voordeel van die jonge bloeiende planten is dat ze niet zo heel zwaar zijn zoals de oude; wel steun krijgen maar niet breken van het gewicht .
Enig nadeel is dat je nooit dezelfde soort hebt die je wenst.
zondag 25 juni 2006 - 14:42
martine

Martine

zeer mooi,
Martine
bij mij krijgen ze meeldauw, of komen ze niet meer terug, zijn nochtans mooi.
zondag 25 juni 2006 - 16:01
ines

Ines

Martine ze mogen natuurlijk niet dicht bij elkaar staan in feite moet er overal luchtcirculatie zijn maar
ik weet het...een mooie volle bos is zo mooi om zien hé en soms groeien ze zo wild en compact.
Hier een fotooke van mijn blauwe groep
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 25 juni 2006 - 16:18
martine

Martine

heel knap als ze zo in groep samenstaan!
Martine
zondag 25 juni 2006 - 16:25
Nigella

Nigella

Ines
mooi
maar ik zag ze gisteren nog in een open tuin echt heel sterk bij elkaar staan, en in de tuin van kweker Maurice Vergote ook. Die van mij staan ook goed bij elkaar en hebben nog geen enkel jaar meeldauw gehad
zondag 25 juni 2006 - 17:20
ines

Tekst aangepast

Ines

Ja Nigella is wel heel mooi: dicht bij elkaar nog een reden om ze dicht te zetten is dat ze elkaar
helpen rechtop houden bij felle wind maar daar kom ik toch op terug de laatste 10 jaar zet ik ze
verder uit elkaar en bind ik ze wel vast aan bamboo stokken en de meeldauw blijft zo weg.
Over 3 jaar was er toch iets te zien dan heb ik de binnenste rij eruit genomen voor betere
luchtcirculatie en het was opgelost.
Ik moet het doen want die staan achter het tuinhuis met dan nog een haagje errond dus moet ikzelf
een beetje het nodige voorzien,ik heb de fout alles te willen insluiten of recht te willen houden door
haagjes enzo en dat is altijd ten koste van de luchtcirculatie..
zondag 25 juni 2006 - 17:34
marleen

Marleen

Inès dat ziet er bij jou een gezellige mooie tuin uit,
marleen
zondag 25 juni 2006 - 19:35
Nigella

Nigella

Ines eentje die ik deze week na een tuinbezoek op de kop getikt heb de Delphinium Lucia Sahin
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 25 juni 2006 - 20:29
ines

Ines

WAUW !
Die moeten prachtig staan met witte Butterball of die blauwe zelfs...
Die Engelse var. zijn langs hier(W) moeilijk te krijgen U moet geluk hebben.
zondag 25 juni 2006 - 22:00
Tomateboer

Tomateboer

Mooi allemaal !!!!
grt
zondag 25 juni 2006 - 22:32
Adrienne

Adrienne

Heel mooi, allemaal.


Maar als ik alles hier zou willen ha, moet ik weer een stuk van de wei gaan inpalmen.
En ik heb pas weer een stukske bij veroverd.
Ja, watte !!!

Waarom is het toch allemaal zo schoon hé.

groetjes adrienne
maandag 26 juni 2006 - 10:02
Catgarden

Catgarden

Die Delphinium Lucia Sahin is gewoon prachtig !

Een goeie tip van je Nigella om ze ieder jaar weer te zaaien maar ik heb jammer genoeg geen serre en heb ook geen plaats om er eentje te zetten.
Tja, een mens kan niet alles hebben in zijn tuin hé, ik heb al zoveel mooie bloemen in mijn kleine tuintje.
maandag 26 juni 2006 - 10:55
marleen

Tekst aangepast

Marleen

ines, kan je tip geven hoe ik het zaad van delphinium herken en oogst?
heb weliswaar wellicht de gewone delphinium staan maar ik had hem ook graag kunnen zaaien,
marleen
maandag 26 juni 2006 - 18:17
ines

Ines

Adrie pak maar een beetje wei ik heb nog zaad voor een meterke of 2 dat moet te doen zijn


Catgarden eentje heeft niet zoveel plaats nodig en met een corsetje aan past ie overal tussen


Marleen het zaad zit in de gedroogde bloemmetjes en als ze rijp zijn hoort U ze rammelen,vanaf
dan kan U oogsten,het zijn kleine donkere zaadjes een beetje onregelmatig van vorm.
Hoe doe ik het :ik schuif een grote plastieken zak over de top van de stam naar beneden en met mijn
ene hand hou ik flink de zak dicht onder de verdroogde bloemen met de andere hand buig ik de top
van de stengel iets naar beneden en U hoort zo alle zaadjes in de zak vallen...
Wel een beetje voorzichtig zijn anders kraken de stengels.
Bij het zaaien niet bedekken het zijn lichtkiemers maar voor de winter zaaien in volle grond ze hebben
de vrieskou nodig om te kiemen,zo ik denk dat het zowat alles is....
U vraagt maar als er nog iets is hé
maandag 26 juni 2006 - 18:38
marleen

Marleen

bedankt inès,
ik ga dit uitproberen en je hoort ervan!
marleen
maandag 26 juni 2006 - 19:06
Zara

Zara

Ines wat staan ze prachtig !!!ik hoop dat je volgend jaar dubbel zoveel succes gaat hebben .

NIgella ook mooi
zondag 2 juli 2006 - 23:17
ines

Ines

Bedankt
dinsdag 4 juli 2006 - 00:28
lisa

Lisa

ines,een mooie delphinium is het moeilijk om zaden te krijgen? ik heb een witte staan ik vind deze planten we heel mooi de van nigella vind ik ook een heel mooie kleur heben
grts,lisa
dinsdag 4 juli 2006 - 01:30
ines

Ines

Hé Lisa wil U niet een aantal zaden van Uw witte ruilen?
U laat gewoon de zaadjes goed rijpen tot ze in de kelkjes rammelen en dan doet U een zak
bovenop en draait de stengel iets naar beneden,de zaadjes vallen zo in de zak....
Nu zijn ze nog niet rijp genoeg,nog efkes wachten hé
Groetjes,ines
dinsdag 4 juli 2006 - 12:29
lisa

Lisa

ik wil zeker graag met u ruilen
dinsdag 4 juli 2006 - 13:05
lisa

Lisa

ik wil zeker graag met u ruilen
dinsdag 4 juli 2006 - 13:05
lisa

Lisa

ines ik wil graag met u ruilen , vind ik leuk
grts ,lisa
dinsdag 4 juli 2006 - 13:09
ines

Ines

Wachhh.... Lisa gaan we 3 maal hetzelfde ruilen of 3 maal iets anders?

U schrijft het maar
dinsdag 4 juli 2006 - 15:48
lisa

Lisa

nee,ines niet drie keer het zelfde ,mijn computer was totaal de kluts kwijt ,nu is alles weer oke
grts,lisa
zaterdag 8 juli 2006 - 17:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon