menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een andere goedkopere manier van zaaien

Ga naar meest recente reactie

Jonna

Jonna

Op mijn website heb ik een artikeltje geplaats over zaaien in vermiculiet.
http://www.seedsite.eu/saeanweisungen.htm
Als er vragen zijn, zal ik ze proberen te beantwoorden
dinsdag 28 februari 2012 - 20:45
Pieter2

Pieter2

Interessant Jonna, ik zaai momenteel is voedselarme potgrond. Vermiculiet lijkt mij het proberen wel waard. Enkele vragen..

Zijn er ooit schimmels op de vermiculiet zelf of op de kiemen?
Wat grootte hebben de korrels?
Heeft het nut om dit te gebruiken bij voorzaaien in openlucht?



dinsdag 28 februari 2012 - 21:41
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik zaai in Cocospeat, lukt zeer goed en geen schimmel! Je kan het in blokjes geperst kopen, water erbij en even wachten.
dinsdag 28 februari 2012 - 22:42
Jonna

Jonna

Pieter,

In ca. 3 tot 4 van de ruim 350 bakjes die ik zaai vormt zich schimmel, maar dat gebeurde mij ook bij het zaaien een arme grond. Wel is het van groot belang dat de zaden goed schoon zijn voor ze gezaaid worden, het is het kaf dat de schimmel veroorzaakt.

De korrels zijn 1 mm tot 5 mm groot. De grootte maakt niets uit.

Zaaien in de open lucht: Als je hiermee bedoelt, zonder deksel, dan heeft het denk ik geen nut. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik ben bang dat de vermiculiet dan te nat wordt voor een aantal soorten zaad. Maar als je bedoelt de bakjes volledig afgesloten buiten te plaatsen, dan gaat dat prima. Het merendeel van mijn bakjes staat buiten.
woensdag 29 februari 2012 - 10:18
Jonna

Jonna

Bosvrouw,

Klinkt interessant. Wat kosten die blokjes en hoe groot zijn ze?
woensdag 29 februari 2012 - 10:19
BOSVROUW

BOSVROUW

Ik koop ze bij Action, ze kosten minder dan een Euro, weet niet meer hoeveel. En je hebt er 10 liter grond van. Succes gegarandeerd!
woensdag 29 februari 2012 - 12:59
Tuinman65

Tuinman65

Heel interessant Jonna. Bedankt.
Ga ik zeker proberen.

woensdag 29 februari 2012 - 14:31
Jonna

Jonna

Bosvrouw, 1 euro is niet veel als je er 10 liter zaaisubstraat van krijgt. Kun je er iets meer over vertellen. Werkt het ook met een gesloten systeem, zodat je pas water hoeft te geven als je de zaailingen gaat verspenen?
En hoe werkt het om er 10 liter van te krijgen.
En misschien kun je een foto posten van wat je koopt en wat je uiteindelijk krijgt als er water bij gedaan wordt.
woensdag 29 februari 2012 - 17:13
BOSVROUW

BOSVROUW

Jonna, Het is zelfs maar iets meer dan een halve Euro; je doet er een 3 liter water bij, en na een paar uur heb je toch wel een emmertje vol; Spijtig genoeg kan ik nog geen foto's posten; maar het is in de grootte van een baksteen geperst, en het ligt bij het tuingerief.Ik zaai daarin echt alles, maar met gesloten systeem heb ik nog niet gewerkt; Stekken gaat ook vanzelf. Zoals Stevia, Datura,Basilicum, enz. Zelfs m'n Amarrylis staan erin te bloeien; het is echt een zeer goed product; Dat weet ik enkel uit ervaring. daarna gaat het gewoon de tuin in!
donderdag 1 maart 2012 - 11:05
Vlinderr

Vlinderr

Bosvrouw: Hoe verwerk je dit blok? In één keer? Kun je de vochtige cocopeat zo bewaren? Of kun je er stukken afhalen en later gebruiken?
donderdag 1 maart 2012 - 11:59
Jonna

Jonna

Ik zal het eens gaan proberen in een gesloten systeem, zoals met de vermiculiet. Want het voordeel van zaaien in vermiculiet is niet alleen de prijs, maar voor mij vooral het feit dat ik geen water hoef te geven tot ik de zaailingen ga verspenen. Ik zaai ieder jaar ca. 400 verschillende soorten en het scheelt mij heel veel tijd.
donderdag 1 maart 2012 - 12:08
BOSVROUW

BOSVROUW

Jonna; je kan dit in één keer verwerken en bewaren zoals alle anderen; Het droogt wel uit en word dan een droge peat; Gewoon terug water geven en je kunt teug voort!
donderdag 1 maart 2012 - 12:53
BOSVROUW

BOSVROUW

Even googelen, daar staat zeer uitgebreide uitleg!
donderdag 1 maart 2012 - 12:59
hillie

Hillie

super spul
heb het ook gebruikt
en inderdaad, lekker ligt in gewicht
zaterdag 10 maart 2012 - 16:40
bakbeest

Bakbeest

Ik heb de cocopeat gemengd met zaai en stekgrond.Toch vind ik de cocopeat niet zo geweldig voor bepaalde planten.
zondag 11 maart 2012 - 00:34
Limoncello

Limoncello

Ik gebruik nu ook de cocopeat van action met goede resultaten. Goedkoper dan zaai- en stekgrond. Aan te bevelen!
Denk dat ze iets van een 0,63 euro kosten per klomp.
maandag 19 maart 2012 - 10:23
Jonna

Jonna

Ik heb nog geen winkel gevonden waar ik het kan kopen. Ik woon in de Oostkantons en de op dit forum genoemde winkels zijn hier niet. Ga het morgen nog eens ergens anders proberen.
maandag 19 maart 2012 - 10:32
Limoncello

Limoncello

Ik dacht dat er in de Limburg iemand was die dat in het groot levert. Per m³ was het ongeveer 65€
maandag 19 maart 2012 - 13:08
HappyDeez

HappyDeez

Ik heb ook in Cocopeat gezaait en een deel is al opgekomen. Het is nog maar een week geleden dus de rest zal nog wel even duren.
Ik heb in plastic bekertje gezaait en hieroverheen een boterhamzakje gedaan. Vraag mij nu alleen af of er dan niet schillen in de cocopeat komt. Of is het beter gaatjes in het plastic te maken?
woensdag 21 maart 2012 - 09:47
Limoncello

Limoncello

Wat bedoel je met 'schillen'?
woensdag 21 maart 2012 - 10:31
HappyDeez

HappyDeez

Sorry ik bedoelde schimmel
woensdag 21 maart 2012 - 10:43
Limoncello

Limoncello

ah schimmel, neen dat verdampt goed. Niet veel schimmel te bespeuren na een tijd. Minder in elk geval dan andere
woensdag 21 maart 2012 - 10:55
HappyDeez

HappyDeez

Bedankt voor je antwoord. Dan gok ik het ook maar op en houd ik de zakjes er voorlopig nog overheen.
woensdag 21 maart 2012 - 10:57
Pieter2

Pieter2

Ik vind geen vermiculiet !!!
vrijdag 30 maart 2012 - 22:51
HappyDeez

HappyDeez

Ik heb een paar weekjes geleden in cocospeat gezaait en al heel veel is goed opgekomen. Het werkt tot nu toe dus prima!
zaterdag 31 maart 2012 - 07:30
Jonna

Jonna

Pieter2, vermiculiet is verkrijgbaar bij bedrijven die bouwmaterialen verkopen. Niet de Brico of de Gamma.
Zie hier een voorbeeld

http://www.kerremansbouw.be/index.php?page=prod

Vermiculiet wordt in de bouw gebruikt als isolatiemateriaal
zaterdag 31 maart 2012 - 07:44
iecee

Iecee

[citeIk vind geen vermiculiet !!!er1]

tuincentrum tielens in neerpelt

vorig jaar daar gekocht
ik spring daar regelmatig binnen als ik in de buurt ben veel vaste planten en zeer betaalbaalbaar
zaterdag 31 maart 2012 - 12:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon