menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer beste moment om Wisteria te planten

Ga naar meest recente reactie

jonas83

Jonas83

Hallo beste mede plantenliefhebbers,

Ik ben van plan om dit jaar een wisteria (blauwe regen) te planten, achteraan mijn tuin heb ik een garage en dit lijkt mij de beste locatie om de wisteria op te laten leiden. de hele dag schijnt er zon op de garage.

na veel lezen weet ik nog steeds niet wanneer nu juist de beste periode is om deze te planten. tuincentra beweerd deze het beste voor de bloei te planten, en hier op het forum lees ik dat het beter is een plant te kopen die in bloei staat, maar als ik deze in de bloei aanschaf? wanneer moet ik deze dan planten?

ook verkiezen meerdere mensen de wisteria sinensis boven de wisteria floribunda omdat de sinensis veel sneller bloemen geeft? klopt dit?

de tuincentra bied ook verschillende planten aan, hele jonge plantjes van 40 cm, dan wat grotere van 1 meter en ook hele grote van 2 meter met dikke stam en al reeds bloemknoppen aanwezig.

Zelf ben ik er nog niet helemaal aan uit wanneer ik deze nu beter aanschaf en wanneer ik deze juist plant?

Graag wat hulp hieromtrent?

mvg, jonas.
zondag 26 februari 2012 - 11:11
minouke

Minouke

Jonas,

WElKOM op dit forum

-Waarom het aangeraden is om een Wisteria in bloei te kopen is omdat je dan zeker bent dat je ééntje hebt die direct zal bloeien.
Een gezaaide zal jaren duren om te bloeien, kan wel 7jr zijn en soms helemaal niet.
De gezaaide zijn gewoonlijk veel goedkoper.

- Je hebt 2 soorten die dat vroeger bloeien hebben een nadeel dat ze bij late vorst bevriezen en daardoor geen of weinig bloemen geven.
Neem je een laatbloeier dan zit je veiliger.

- Planten en dat geldt voor alle planten die in pot verkocht worden mogen het ganse jaar door geplant worden behalve als de grond bevroren is.

groetjes
Chantal
zondag 26 februari 2012 - 11:30
jonas83

Jonas83

Chantal,

Bedank voor het snelle antwoord

dus ik kan eventueel wachten tot de bloei, en deze dan kopen en direct planten? tuincentra raade mij dit af maar waarschijnlijk willen ze gewoon verkopen

maar als de plant al reeds bloemknoppen heeft? is dit dan ook geen garantie dat er zeker bloei op komst is?

en welke heeft nu juist een latere bloei? de sinensis of floribunda?

moet er bij het planten ook bemest worden?

mvg, Jonas.
zondag 26 februari 2012 - 12:06
minouke

Minouke

W.sinensis is vroeger, voor het blad.
W.floribunda bloeit in mei en heeft dan al blad.

Een bloemknop is dikker en de bladknoppen zijn meer klein puntige knoppen en ook in groter aantal.
Als je zeker bent dat het bloemknoppen zijn dan zal die wel goed zijn.
Bemesten kan geen kwaad maar niet overdrijven en goed mengen met de aarde die je terug in de put doet.
Nà het planten goed water.
zondag 26 februari 2012 - 12:32
jonas83

Jonas83

hey chantal,

graag zou ik ook een grote pergola van 3m op 3 willen maken voor mijn garage, met daarop een blauwe regen, met miss ook klimrozen zodat er wat kleur in blijft in de zomer en najaar. alleen twijfel ik nog over de kleur.

of is er een andere mogelijkheid (soort bloem) om te combineren met de blauwe regen? want het zou ook mooi zijn om iets in de zelfde kleur te hebben als de blauwe regen.

mvg, jonas
dinsdag 28 februari 2012 - 10:20
minouke

Minouke

Jonas,

een pergola aan de garage bouwen voor de Wisteria ... dan zou ik en dat ga ik hier ook doen, een pergola waar je rondom een afstand houdt +/- 30à50cm van de gebouwen.
Zo kunt ge gemakkelijk af en toe met een haagschaar rondom de takken wegsnoeien die anders de gebouwen zouden beschadigen.
Want je weet ze durven onder de pannen en tussen de stenen als ze kunnen, alles los wrichten.

Ik had er vroeger ééntje tegen de garage en moest 3 tot 4 keer al die stengels weghalen die tussen het dak en de muur probeerden te boren.

Zelf ,dat is kwestie van smaak, zou ik een witte of roze klimroos kiezen of een clematis en dan heb je meer keuze voor dezelfde kleur.
Misschien is een wit kleinbloemige roos nog het mooist???
Een goede Clematis zonder problemen is bv Etoile Violet en Polish Spirit een iets donkerder paars en zou ook wel mooi zijn ertussen, of de lichtblauwe Prince Charles.

Ik had toen aan de voet blauwe irissen sibirica geplant, dat vond ik ook mooi samen.
alles hangt natuurlijk af van smaak hé

Ik had toen een Wisteria formosa 'Issai', geurde erg lekker maar ik vond de kleur te grijzig blauw, nu ga ik een feller blauw zoeken.


Moet eens gaan kijken op de plantengids http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

groetjes
Chantal
dinsdag 28 februari 2012 - 10:40
jonas83

Jonas83

chantal,

Leuk dat je dit ook van plan bent, ga je de pergola zelf bouwen in hout? of er eentje kopen/laten zetten?

Zelf was ik van plan de pergola tegen de garage te bouwen, zodat deze ook steviger zal staan, het is een afzonderlijke garage met plat dak.
Maar als dit echt problemen zal geven dan zet ik hem een 30 tal cm van de garage.

mijn voorkeur gaat naar klimrozen omdat de bloemen blijven tot de eerste nachtvorst, dus langer genot.
zelf had ik gedacht aan de Rosa Indigoletta deze zijn wat aan de paarse kant?

mvg, jonas
dinsdag 28 februari 2012 - 11:07
minouke

Minouke

ZELF BOUWEN!!! mijn ventje
en in hout maar zal wel goed in de grond moeten zitten.

Vroegere buren hadden een afdak, infeite het dak dat doorliep over het afdak, met stevige erg dikken balken verankerd in de grond en nog trok die wisteria gans dat afdak los van het gebouw.
En daarmee vind ik het toch beter en gemakkelijker om hem op enig afstand te zetten.

Best is om de roos eens in het echt te zien want die blauwe rozen zijn wel niet zo blauw als beloofd, voor mij is dat meer roodpaars of purper.




dinsdag 28 februari 2012 - 11:17
jonas83

Jonas83

Bij ons is het een garage met stenen gevel, en plat dak met roofing, dus geen dakgoot of afdak, ik zal proberen eens een foto'tje te maken. en voor de juiste kleur ga ik zowiezo eens een kijkje nemen in de tuincentra wanneer ze in bloei staan. ik denk dat roze ook niet mis zal staan met de blauw/ paarsachtige wisteria.

wisteria heeft veel zon nodig maar ik vrees dan de hoofdstam van de wisteria in de schaduw zal staan door de pergola, kan dit kwaad als de hoofdstam in de schaduw staat, maar al de rest in volle zon?



dinsdag 28 februari 2012 - 12:05
minouke

Minouke

de stam alleen in de schaduw zal kunnen maar de takken en bloemen zullen wel in de zon moeten staan.

ik heb eens een Wisteria aan de noorderkant van een huis gezien omdat de mensen de stam/takken en blad al zo mooi vonden en die groeide daar zonder problemen maar heb nooit een bloem gezien.


Die stengels wringen hun wel in het minste gaatje, dus toch altijd opletten dat ze zich niet erin wroeten.


dinsdag 28 februari 2012 - 12:16
jonas83

Jonas83

Zal wel in de volle zon staan, garage is oost-zuidgericht, met veel open ruimte rond de woning, en woning is een bungalow dus vrij laag.

Bloemen & Planten

donderdag 1 maart 2012 - 11:15
minouke

Minouke

die van mij toen stond op dezelfde manier en die bloeide goed

en in feite dezelfde situatie met de garagepoot naar het Z , ik ben ondertussen verhuisd.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 1 maart 2012 - 12:22
svendw

Svendw

ik zou dit ook overwegen om deze op dezelfde manier langs de garage omhoog te laten groeien en zoals bij jullie op de boven/zijkant van het gebouw te laten verdergroeien .

Maar spannen of zetten jullie iets tegen de muur waarop deze wisteria dan verder hecht ?
donderdag 1 maart 2012 - 18:45
minouke

Minouke

In het begin een raster tegen de muur waar hij zo naar boven geleid werd en eens de stam dik genoeg was mocht dat weg.
Eens boven, een metalen draad waar een paar leidtakken vastgebonden waren.
donderdag 1 maart 2012 - 19:05
jonas83

Jonas83

ziet er een mooie tuin uit chantal, ik ben benieuwd naar uw tuin nu, en jammer dat de wisteria niet in bloei was op de foto

ik ga hem toch niet op de garage laten leiden, maar een pergola bouwen vlak voor de garage en de witeria daarop laten leiden samen met een klimroos.

uit welk materiaal ik de pergola ga bouwen ben ik nog niet 100% aan uit.

mvg, jonas.
donderdag 1 maart 2012 - 23:39
minouke

Minouke

ik heb gezocht naar een foto waar hij in bloei stond maar dat zijn de enige.
't is wel mooi zo tegen de gevel maar wat een werk vooral dat de ladder op het gras dikwijls wegzakte als het nat was en niet omdat ik te zwaar was hé (50/55kg)
En ik moest wel 3 keer tenminste in de zomer rond gaan.
Daarom gaan we dat hier op een pergola zetten waar we dus gewoon tussen kunnen met een haagschaar met onderaan stenen vloer.

4 jaar geleden zijn we verhuisd naar Rummen, maar die foto's staan ook al op het forum als het je ideetjes kan geven.
Maar de tuin van Humbeek is meer dezelfde situatie als jou tuin.

In de rubriek 'foto's van je tuin' vind je veel foto's van de andere leden hun tuin, daar kunt ge ook nog inspiratie vinden.

nog ééntje van Humbeek (9a groot)

voortuin en zijkant (voordeur)
[afbeelding verwijderd niet-https]

tuin in cirkels met juist voor de trapjes ook een rond terras
De tuin was iets lager voorbij de garage.
[afbeelding verwijderd niet-https]

voorbij de garage in de breedte een 'rozengangetje' dat verbreedt optisch de tuin(ook ronde vormen doen dat).
[afbeelding verwijderd niet-https]

Achter de rozengang was het dan een schaduwtuin met een prieeltje en klein vijvertje... koel in de zomer

Voordeel was dat we dan een stuk van 11a nog mochten gebruiken van de buren en daar hielden we ons kippen en wasdraad enz

Bloemen & Planten

vrijdag 2 maart 2012 - 07:28
minouke

Minouke

Zo kwam je van de oprit, onder de rozen binnen in de tuin.

[afbeelding verwijderd niet-https]


Hopelijk heb je er iets aan om inspiratie te krijgen

gr
Chantal
vrijdag 2 maart 2012 - 07:41
jonas83

Jonas83

hele leuke foto's Chantal, daar kan ik zeker wat inspriatie uithalen, mijn tuin is wat kleiner dan de uwe, woon ook niet zo ver van het centrum van gent, maar toch genoeg plaats om het een en ander te zetten, momenteel staat er een magnoliaboompje van 20 jaar oud en 2 struiken, maar weet niet welke soort struiken het zijn. zal moeten wachten als ze in bloei staan. ook staan ze midden in de tuin, dus ik kwijfel nog of dat ik ze ga laten staan of niet. of miss verplaatsen als da mogelijk is.


ik zie het ook wel zitten om in een cirkel te werken met rondom vanalles.

Heb je geen link naar de foto's van uw hedendaagse tuin?
ik ben hier wel benieuwd naar

mvg, Jonas
vrijdag 2 maart 2012 - 10:36
minouke

Minouke

een tuin is nooit af hé, elk jaar komt er wel iets bij of gaat er iets weg.
Zoals de Wisteria die ik absoluut nog wilt en die zal ... hoop ik toch... dit jaar komen, alles hangt af van de grote minou hé, of hij wel goesting heeft om te timmeren

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=35&page=4&tid=36484

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=35&page=4&tid=36485

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=35&page=7&tid=27244

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=35&page=7&tid=27418

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=35&page=7&tid=25630
vrijdag 2 maart 2012 - 11:04
jonas83

Jonas83

dat ziet er allemaal heel rustgevend uit. en met zo een grote tuin, ja dan ben je eigenlijk nooit klaar

vrijdag 2 maart 2012 - 19:35
minouke

Minouke

Jonas, je woont niet zo ver van tuincentrum Spruyt in Buggenhout...
Daar vind je planten dat je nog nergens vind, de laatste nieuwtjes.
http://www.vasteplant.be/catalog/index.cfm

Ja, hier is de tuin groter maar ik gebruik wel niet alles voor tuin een deel wei en een deel met fruitbomen.

En laat ons meegenieten hé met je vooruitgang en tuinplannen ...

groetjes
Chantal
vrijdag 2 maart 2012 - 20:04
jonas83

Jonas83

is toch een 40 tal km, maar lijkt mij wel de moeite om eens een kijkje te gaan nemen. alhoewel er in slechts een steenworp van mijn deur (Lochristi) een heleboel bloemisterijen zijn.

en ik zal jullie zeker laten meegenieten van mijn vooruitgang, maar er moet wel eerst vooruitgang zijn natuurlijk, en die is er momenteel nog niet.

mvg, Jonas.
vrijdag 2 maart 2012 - 23:48
svendw

Svendw

@ Minouke , ivm de werkwijze voor de wisteria bovenaan te laten verder klimmen op de garage , u zei van een ijzeren draad waar een paar leidtakken kan aan worden vastgebonden .

Die ijzerdraad was die dan vastgemaakt aan de deksteen die bovenop de garage lag ?
indien ja , kan deze dan niet loskomen door het gewicht van de wisteria ?
want ik denk als die zo mooi volgroeit en zo een 8 meter uitloopt dat dit al een heel pak weegt ?

nog een vraagje , die eerste foto , hoeveel jaar stond die wisteria er al voor tot deze groei te komen ?
zondag 4 maart 2012 - 07:45
minouke

Minouke

Sven, neen in de muur met een kram (zo ééntje dat gesloten is, een oog waar de draad doorloopt).
De draad was dik en ik zorgde wel dat de tak niet rond de draad winde.
Ik gebruikte maar 2 leidtakken om niet te zwaar te worden.

Op de foto stond hij 6/7jaar en toen ik hem kocht was hij maar een 1/2m hoog.
Dat was een Wisteria formosa ‘Issai’.
zondag 4 maart 2012 - 08:08
svendw

Svendw

ah ok , dat van het oog in de muur versta ik maar de tak moet toch altijd rond die draad winden anders kan hij die toch niet vasthouden ?

ook lees ik dat je zegt maar 2 leidtakken gebruikte om niet te zwaar te worden ?
maar als uiteindelijk gans de lengte eraan hing was dit toch even zwaar ?
met die leidtakken bedoel je dan (denk ik) gewoon vertakking van de wisteria die je er rond windt en waar volledig de wisteria aanhangt ?
zondag 4 maart 2012 - 13:13
minouke

Minouke

de tak moet toch altijd rond die draad winden anders kan hij die toch niet vasthouden ?

die was vastgebonden met plastieken koord maar niet strak (die dat ze gebruiken om bomen vast te binden)
De reden dat ik de takken niet liet rondwinden was omdat die dan met de tijd te dik zouden worden en zo de krammen uittrekken.
Je moet toch de ladder op om te snoeien en zien dat de stengels niet tussen de deksteen groeit dus is dat niet zoveel werk.

gans de lengte eraan hing was dit toch even zwaar ?

2 takken zijn niet zo zwaar, het gewicht is verdeeld op gans de lengte.
De krammen stonden ook op regelmatige afstand, dus niet alleen aan de uiteindes.

In feite te vergelijken met leibomen.
zondag 4 maart 2012 - 15:10
Tuinman65

Tuinman65

Ik heb dit topic niet gevolgd.
Maar waarom ben je in godsnaam verhuisd Chantal? Zo'n mooie tuin in Hombeek.
Al vind ik de huidige zeker ook ni mis.
Leo
zondag 4 maart 2012 - 22:59
minouke

Minouke

Leo, omdat ik op deze hier in Rummen mijn dromen kon waar maken.
Midden tussen boomgaarden, een boerderijtje en een veel grotere tuin met meer dieren.... en wel meer werk maar dat geeft niet
Dat vorig was niet Hombeek (Mechelen) maar Humbeek in Grimbergen.

gr
Chantal
maandag 5 maart 2012 - 08:56
Tuinman65

Tuinman65

Dan heb je groot gelijk Chantal.

Leo
maandag 5 maart 2012 - 18:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon