menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vaste plant als bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

gre993

Gre993

Ik ben opzoek naar een traaggroeiende en snelgroeiende bodembedekker, maar de bodembedekker moet een vaste plant zijn.

Ik zoek ook nog een woekerende bodembedekker.
dinsdag 3 januari 2012 - 18:33
minouke

Minouke

natte of droge grond?
zon, halfschaduw, schaduw
wintergroen???
bloem of bladplant

Een vreselijke woekeraar is munt... niet meer weg te krijgen
Hondsdraf (Glechoma hederacea) is een mooie woekeraar en wintergroen, in de lente krijg je een blauw tapijt, onkruid maar dan wel mooi onkruid(foto)

Bloemen & Planten

dinsdag 3 januari 2012 - 18:57
sugar

Sugar

Andere woekeraar : zevenblad.

Een beter idee : bosaardbei: halfwintergroen, snelgroeiend, met lekkere vruchtjes.
dinsdag 3 januari 2012 - 19:31
rubbyboy

Rubbyboy

Buxus zijn ook heel mooie bodembedekers
dinsdag 3 januari 2012 - 19:33
danny2

Danny2

Pachysandra, waldstenia, vinca minor, vinca major, lamium soorten,hedera zijn hier de meest algemene soorten.

groetjes danny
dinsdag 3 januari 2012 - 19:43
satomi

Satomi

Snelgroeiend zijn bv. Geranium endressii, Geranium macrorrhizum, Geranium oxonianum, Geranium 'Johnson's Blue'. Binnen dit geslacht heb je veel soorten en varieteiten dus voor elk plekje is wel een Geranium te bedenken.

Een andere snellere groeier is Campanula. Ook binnen dit geslacht weer veel mogelijkheden. Een aanrader vind ik C. poscharskyana, zaait zich erg uit, maar is makkelijk te verwijderen mocht het nodig zijn.

en verder Alchemilla mollis, Ajuga reptans, Aster amellus, Dicentra formosa, Bergenia cordifolia, Brunnera macrophylla, Cerastium tomentosum, Heuchera en Heucherella,Nepeta faassenii, Tiarella cordifolia, Veronica gentianoides. Dit is natuurlijk maar een kleine greep uit de mogelijkheden.

Traaggroeiend zijn bv. Asarum europaeum, Acaena microphylla

Kijk ook eens naar siergrassen, daar zitten ook woekeraars, snelle groeiers en langzame groeiers bij en ze zijn vaak een mooie aanvulling. Erg mooi voor opvulling van grote vlakken. Veel plezier bij het zoeken!
woensdag 4 januari 2012 - 14:23
Tuinman65

Tuinman65

Satomi is waarschijnlijk een tuinarchitect. Wat tekenen die toch graag geraniums.
Ik vind het gewoon rommelige planten op enkele uizonderingen na.
woensdag 4 januari 2012 - 23:47
minouke

Minouke

Geraniums moet je tussenin tot de grond eens afknippen dan blijven ze compact.
Na 2 weken heb je weer een mooi frisse pol staan.
donderdag 5 januari 2012 - 11:08
satomi

Satomi

Ja, Minouke, zo is het precies! En als je terugknipt na de eerste bloei komt er vaak nog een toegift.
donderdag 5 januari 2012 - 11:59
gre993

Gre993

Alvast bedankt voor alle tips.

Weet er soms iemand een zuurminnende vaste plant die als bodembedekker werkt?
donderdag 5 januari 2012 - 14:00
Gespeel

Gespeel

neem best geen zevenblad of hondsdraf, het woekert enorm en je krijgt het van je leven niet meer weg
donderdag 5 januari 2012 - 14:08
minouke

Minouke

daarom noemen we ze ook woekeraars, vond het ook wat speciaal dat iemand daarnaar zocht maar ja hangt misschien af wat en waar.
Ik heb hier een hoek onder struiken hondsdraf staan en hier staat het wel goed omdat het binnen de perken kan gehouden worden.
Maar zet dat niet in een border!!! idem zevenblad mooi maar owee
donderdag 5 januari 2012 - 14:22
Gespeel

Gespeel

ho ik had de tweede regel van gre993 niet gezien, dat hij ook een woekerende bodembedekker zoekt. Ja, als je dat echt zoekt gre993, neem dan zeker zevenblad of hondsdraf

doch bezint eer ge begint
donderdag 5 januari 2012 - 14:28
Tuinman65

Tuinman65

Ik houd echt niet van geraniums uitgezonderd de Johnson's Blue. Die valt op en je kan er mooi mee combineren.

Ook oppassen met het bosaardbeitje. Voor je het weet staat je ganse tuin er mee vol. De vogels verspreiden dat verschrikkelijk rap.
donderdag 5 januari 2012 - 17:03
satomi

Satomi

Voor zure grond zou je kunnen kiezen voor Vaccinium macrocarpon ( cranberry), Vaccinium vitis-idae ( vossebes), Gaultheria procumbens (bergthee; zorg voor een mulchlaag) of als het een woekeraar moet zijn, Oxalis corniculata (rode klaverzuring). Maar pas op bij de laatste, ik krijg 'm hier niet meer weg! Verder zou je nog kunnen denken aan Andromeda polifolia ( lavendelheide) en eventueel lage Pieris-soorten, al zijn die laatste meer heesterachtig.

Ook heideplanten kunnen een bodem op den duur prima bedekken. Denk dan aan Erica-soorten, Calluna vulgaris en Daboecia cantabrica. Let goed op de verschillende zon/schaduw en vochtbehoefte bij het maken van je keuze.

Ik neem aan dat bodembedekkende dwergconiferen niet in aanmerking komen omdat je om vaste planten vraagt, maar daar zijn anders ook nog goede mogelijkheden te vinden. Wederom, veel plezier met zoeken!
vrijdag 6 januari 2012 - 14:01
LOBU

LOBU

Je kan (zoals Satomi reeds suggereerde) ook eens je licht opsteken bij de grassen, daar zijn ook mogelijkheden zat!
Luzula sylvatica, Carex morowii, Stipa tenuissima, Calamagrostis brachytricha,... om de vaakgebruikte Pennisetum alopecuroides en Miscanthus sinensis maar niet te noemen.
Als je een ultieme woekeraar zoekt zijn enkele lage bamboes dramatisch geschikt (type Pleioblastus chino f. pumilis of Sasa veitchii) maar daar raak je nooit meer vanaf zonder drastische ingrepen.
zaterdag 7 januari 2012 - 14:24
satomi

Satomi

Lobu, ik moest lachen bij de laatste regel! Inderdaad, dat is er me eentje die Pleioblastus. Ik krijg nu nog wel eens visioenen van die uitbreidingsdrang. Als gre993 die in de tuin zet hoop ik dat de buren gewaarschuwd zijn....

De Sasa's vind ik zo mooi van blad dat ze wel een plekje krijgen, maar ze worden zeer nauwlettend begrensd en ieder jaar weer "op hun plaats gezet".
maandag 9 januari 2012 - 09:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon