menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien

Ga naar meest recente reactie

GillesGarden

GillesGarden

Hallo!
Binnen een aantal maanden zou ik graag terug beginnen met zaaien. Vorig jaar deed ik dit voor m'n eerste keer in een klein kastje dat op de vensterbank stond. Toen had ik dat redelijk vroeg gedaan. Dit jaar zou ik ook terug graag zaaien in dat kleine kastje. Maar ik heb nog wat vragen.

- Welke bloemen zouden jullie nemen???
- Wanneer zouden jullie beginnen met zaaien???

Groetjes Gilles
zondag 1 januari 2012 - 12:19
Pieter2

Pieter2

Hey,

Ik denk dat je eerst moet gaan kijken welke planten je in je tuin wilt... Heb je plaats, eventueel in een kuip, ... Als je ieder jaar eenjarige wilt planten kun je natuurlijk ieder voorjaar opnieuw beginnen te zaaien.

Het zaaitijdstip is verschillend voor iedere soort, maar ook voor iedere zaaier... Sommigen zaaien liefst vroeg, binnen. Anderen kiezen ervoor om buiten te zaaien, maar dan later. Vroeger zaaien betekend vaak een eerdere bloei. Maar niet iedere soort kun je binnen zaaien... Sommige soorten hebben een koudeperiode nodig, met wisselende temperaturen (zo heb ik bv. Wilde peen vorige week al buiten gezaaid). Iedere soort heeft sowieso een bepaalde kiemtemperatuur (vaak 15 - 22°C). Daarnaast kun je winterharde eenjarige planten ook als tweejarige plant buiten zaaien (bv. Bolderik, Slaapbol, Papaver,...).

Binnen zaaien ben ik niet zo gek van. Kost mij teveel tijd en de zaailingen zijn fragiel(door gebrek aan weersinvloeden: regen, wind, zon, ...). Dan moet je die zaailingen weer gaan afharden... Ik zaai dus wel binnen in het voorjaar, maar vanaf het moment dat de zaadjes uitkomen gaan ze naar buiten (met uitzondering van de vorstgevoeligen, die gaan pas na half april naar buiten).

Zelf ben ik ook nog maar pas begonnen met zaaien, dus veel ervaring heb ik ook niet. Maar nu weet je wat ik erover weet

Soorten die ik momenteel heb:

Alcea rosea
Digitalis purpurea
Nepeta x faasenii
Verbena bonariensis
Echinops ritro
Callistephus chinensis
Lavatera trimestris
Althaea officinalis
Lupinus polyphyllus
Helianthus annuus
Eschscholzia californica
Lathyrus latifolius
Malva sylvestris
Calendula officinalis
Mirabillis jalapa
Dianthus barbatus
Campanula medium
Papaver somniferum
Tropaeolum majus
Eucomis
Nigella damascena
Lychnis chalcedonica
Valeriana officinalis
Lunaria annua
Cleome
Cerinthe major
Lopezia racemosa
Agapanthus
Platycodon grandiflorus
Cosmos bipinnatus
Hibiscus syriacus
Veronica longifolia
Agrostemma githago
Echinacea purpurea
Centaurea jacea
Corydalis lutea
Tanacetum vulgare
Monarda fistulosa / didyma
Lavatera arborea
Campanula latifolia
Hesperis matronalis
Polyginatum multiflorum
Knautia tatarica
Daucus carota
Origanum vulgare
Verbascum nigrum
Telekia speciosa
Eupatorium cannabinum
Inula helenium
Coreopsis grandiflora 'Sunburst'
Heliopsis helianthoides
Leucanthemum hybride
Tanacetum parthenium
Aster azureus
Primula veris
Viola 'Lemon'
Caryopteris incana
Centranthus ruber

Als je goedkope zaadjes zoekt moet je zeker eens bladeren in het assortiment van deze website http://www.freewebs.com/belevenissen-van-een-tuinkabouter/apps/webstore/products. Voor slecht 0.25 EUR per zakje (aantal zaadjes varieert van 5 tot 60). Bij bedrijven betaal je meestal 2 EUR voor zo een zakje...

zondag 1 januari 2012 - 12:46
GillesGarden

GillesGarden

Heb eens gekeken in die webstore. Mooie aanbiedingen. En jij zaait misschien liever buiten maar ik liever binnen. Ieder natuurlijk z'n eiegn smaak he. Leuk al die soorten dat je hebt! Ik zou het liefst weer in m'n kastje zaaien. Vorig jaar zaaide ik leeuwenbekje viooltjes en nog 2 soorten maar ik kan niet direct op de naam komen
zondag 1 januari 2012 - 13:39
Pieter2

Pieter2

Begin januari 2012 gezaaid:

Op kamertemperatuur:
- Beemdkroon (Knautia tatarica)
- Boerenmargriet (Leucanthemum hybride)
- Kogeldistel (Echinops ritro)
- Meisjesogen (Coreopsis grandiflora 'Sunburst')

Veranda:
- Geel viooltje (Viola 'Lemon')
- Crocosmia (Crocosmia sp.)
- Nachtschone (Mirabillis jalapa)
- Boommalva (Lavatera arborea)
- Gulden sleutelbloem (Primula veris)

Overdekt buiten:
- Boerenwormkruid (Tanacetum vulgare)
- Zonnehoed (Echinacea purpurea)

Buiten in openlucht:
- Wilde peen (Daucus carota)
- Gewone salomonszegel (Polyginatum multiflorum)
- Bolderik (Agrostemma githago)
- Blauwe spiraea (Caryopteris incana)

donderdag 5 januari 2012 - 16:47
guy_fruit

Guy_fruit

Het is nu de ideale tijd om binnenshuis (of in verwarmde kas) kiwi's te zaaien!
http://fruitabc.blogspot.com/2011/01/kiwis-zelf-zaaien-is-eenvoudig.html
Guy
zondag 8 januari 2012 - 21:46
Godelieve Lievens

Godelieve Lievens

Heb géén duidelijk antwoord wat moet doen met al die nieuwe scheuten van aardbeien één staan er in pot vol nieuwe scheuten ,verplanten en oudere wegdoen, heb er ook in stenen bakken maar die hangen teveel op de grond en moet veel slakken poeder strooien en net overdoen zit hier vil kraaien ook in potten verplanten beter zeker ? op hoogte ook? Wanneer kan ik baardirissen zaaien? Vriendelijk dank . Grt godelieve

























zondag 6 augustus 2017 - 12:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon