menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen met beestjes

Ga naar meest recente reactie

BOSVROUW

BOSVROUW

Heb op het zuiden tegen de serre een rozenstruik staan, die heeft terug drie knoppen die open komen,maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. ER ZIT REEDS BLADLUIS OP! Die zullen het nieuwe jaar niet meer meemaken! Maar is dit een opwarmingsverschijnsel? WINTERBLADLUIS!
vrijdag 30 december 2011 - 18:22
minouke

Minouke

héwel hier ook al gezien en ook op het zuiden Bosvrouw
ik herinner het mij toch ook niet of dit vroeger bestond.
vrijdag 30 december 2011 - 18:27
Polplastron

Polplastron

Heel normaal hoor. Ze overwinteren op plekjes waar het niet te koud is. Die muur op het zuiden is in de huidige weersomstandigheden dus ideaal. Een deel van hen zal echter wel doodvriezen bij de eerstkomende serieuzere mintemperaturen.

Laat ze maar gewoon zitten hoor overigens. Ze zijn goed voer voor de vogels. Bovendien zullen diezelfde vogels ze ook in het voorjaar sneller weten te vinden; ze onthouden zoiets echt wel.

Hier laat ik de luizen ook gewoon op de rozen en al ziet dat er op bepaalde momenten heel akelig uit, toch heb ik daar nog nooit schade van gezien. Een "plaag" duurt gemiddeld maar een paar weken daarna is het gros van de luizen opgegeten door al wat vliegt, fladdert en kruipt. Zie je dan hier of daar nog eens een luis dan weet je meteen dat die ook snel genoeg zal verorberd worden.

Als je zelf gaat ingrijpen lukt dat natuurlijk niet en ontneem je bovendien de vogels het eten dat ze toch zo nodig hebben.

Groeten,

Pol
zaterdag 31 december 2011 - 11:36
BOSVROUW

BOSVROUW

Ok, zal de natuur z'n gang laten gaan, want nu hebben de vogels wel wat insecten nodig!!
zaterdag 31 december 2011 - 13:58
Gehenna

Gehenna

Hier zitten vogelkes de bladluizen uit de op grond gegooide Lathyruskes te pikken.
Een hele kwekerij van bladluizen is't.
zondag 1 januari 2012 - 16:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon