menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jasmijn verplanten

leeloe

Leeloe

Ik zou graag mijn toscaanse jasmijn verplanten, waar hij nu staat is de grond te vochtig en ik zou hem graag tegen mijn zuidmuur plaatsen, is nu een goed moment om dit te doen?
zondag 25 december 2011 - 14:57
LOBU

LOBU

Hebben we het dan over een Trachelospermum jasminoides?
Dat is een bosrandplant uit China, Korea, ... dus die zuidmuur wordt misschien 's zomers iets te warm aan z'n voetjes tenzij je er voor zorgt dat de basis nooit helemaal opdroogt (een beetje zoals bij Clematis en Lonicera)
En best nu verplanten is een beetje koffiedik kijken. Als hij echt te nat staat kan de plant beginnen wegrotten als je te lang wacht, maar vorstgevoelige planten verzetten op een moment waarop het misschien binnen twee weken de stenen uit de grond vriest is ook een risico. Je moet dus het ene kwaad wat tegen het andere afwegen en een gokje wagen vrees ik, onder de huidige omstandigheden is verplanten in principe geen enkel probleem.
woensdag 28 december 2011 - 22:03
leeloe

Leeloe

ik weet het niet, op het kaartje staat alleen toscaanse jasmijn, hij is nog mooi van blad maar waar hij stond werd het echt te vochtig, ik heb ze eergisteren toch maar verplant tegen de zuid muur naast een clematis die toch wortelbescherming heeft, nu maar hopen dat het niet snel te hard gaat vriezen.
vrijdag 30 december 2011 - 16:56
daucus

Daucus

Ik weet niet hoe groot de plant al is, maar ik zou hem voor de helft terug snoeien. De plant zijn wortels zijn vast beschadigd en toch heeft hij water nodig omdat het blad groen blijft. Je hebt het evenwicht verstoord. Als je hem terug snoeit komt hij in het voorjaar weer beter op gang
maandag 2 januari 2012 - 19:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon