menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost

Ga naar meest recente reactie

Esem

Tekst aangepast

Esem

.
zondag 21 januari 2007 - 11:37
corrielat

Corrielat

Hallo Esem
composteren mag nu voor niemand meer een probleem zijn, jij en nog een compostmeester,

zondag 21 januari 2007 - 17:39
simsonB

SimsonB

hallo, ik zit wel met een vraag. Overal lees ik dat een composthoop het best in de schaduw staat, maar is het erg dat hij in de vlakke zon staat? Moet ik dan in de zomer wat water bij opkappen dat hij vochtig blijft? Zijn er nog andere goede tips die je mij kan geven!

Bart
zondag 21 januari 2007 - 18:56
Esem

Tekst aangepast

Esem

zondag 21 januari 2007 - 20:43
flukken

Flukken

Ik doe er in de zomer altijd een beetje water in anders is mijn compost zeer droog.
donderdag 25 januari 2007 - 21:26
Botanist

Botanist

Ik ben wel nen speciale, altijd geweest.
Maar mijn komposthoop is in een oude vijver in beton en goed in de zon. Niet ideaal, maar toch interessant, want als en water op de bodem staat is dat verzadigd met voedzame sappen (beer) en die gebruik ik in de zomer om mijn planten en groenten te bemesten. Zelf vul ik er een paar plastic flessen of bidons mee als voorraad. Je moet wel even plaats hebben.
zaterdag 27 januari 2007 - 00:56
Plantadvies

Plantadvies

Een plek waar redelijk wat zon komt, versnelt het proces sneller door de warmte. Verder praat ik het verhaal mee met Bontanist. Goeie tip. Zodra het compost wat droog wordt, dan besprenkel je het d.m.v. van de tuinslang of gieter met wat water.

Plantadvies*Jolande
zaterdag 27 januari 2007 - 12:27
compostmeester

Compostmeester

Hallo bart,

Wat betreft je vraag en ik citeer,bij wijze van kopie het volgende:

hallo, ik zit wel met een vraag. Overal lees ik dat een composthoop het best in de schaduw staat, maar is het erg dat hij in de vlakke zon staat? Moet ik dan in de zomer wat water bij opkappen dat hij vochtig blijft? Zijn er nog andere goede tips die je mij kan geven!

Welnu,een composthoop kan je het beste plaatsen op een licht beschaduwde plaats,waar enkele uren per dag de zon schijnt,hierdoor verkrijg je een composthoop die gelijdelijk aan opwarmt,wil je dit proces versnellen,kan je er meer groen materiaal oa. gras aan toe voegen,dit versnelt de opwarming van de hoop. Het kan echter geen kwaad dat de hoop in de volle zon licht,alleen zal de hoop dan sneller uitdrogen,water geven mag,maar hoeft niet perse,bedenk wel dat je niet teveel water mag bijvoegen,daar anders het risico bestaat tot het dichtslempen van de hoop,dit gebeurt vaak bij mensen die beginnen met composteren of door mensen die verkeerdelijk zijn ingelicht,ikzelf geef bijna nooit water bij in mijn compostsystemen.

Nog meer tips?Bezoek eens mijn blogs hierover,daar vind je oa de plaatsing,opstart en verzorging van de composthoop,ook de andere systemen komen aan bot
Mijn blogs zijn te bereiken op onderstaand adres:

www.bloggen.be/compostmeester
www.bloggen.be/compostmeester2

Groetjes,
dinsdag 27 februari 2007 - 14:32
sylvain

Sylvain

Hallo Esem ik zit met twee compost vaten die al twee jaar aan het werken zyn, maar nu op deze moment staat het compost volgens my te vochtig staat in de schaduw staat niet in het water en er kan geen water langs boven er in wat kan of moet ik daar aan doen.groetjes en dag
donderdag 1 maart 2007 - 19:14
Esem

Esem

ALs ik je goed begrijp sylvain
werk je met vaten die je bovenaan bijvuld en onderaan de afgewerkte compost uithaald.
Ik denk dan dat je compost meer droog materiaal nodig heeft,want zoals je al zegt en ook begrijpelijk is ,dat er in een vat van buitenuit geen vocht bij kan komen, en zeker al niet als je vaten op enkele stenen staan,zodat ook onderaan geen contacht is met de bodem.
Probeer wat nu in je vat zit wat te mengen met bv hakselmateriaal.Zolang het maar droog materiaal is.
Ofwel maak je de ganse inhoud leeg en meng het zoals ik hiervoor al heb beschreven.
Door er meer droog materiaal door te mengen zal je compost automatich droger worden.
Ook wat meer verluchten, kan ook hulp bieden.
En probeer je inhoud steeds goed te mengen.
Gr Esem,
donderdag 1 maart 2007 - 20:52
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Dat moet een van de grote problemen zyn Esem maar ik ga er aan werken ik heb ook noch een goed droge compost hoop staan en ik ga die er by mengen daar zit wel redelyk kalk by omdat het grasmaaisel is en daar zitten bosspelden by en daarom doe ik die kalk er by dat de compost niet te zuur is maar die is dan goed droog,
Maar in die vaten gaat gehakseld hout in maar ik denk te veel keuken afval ik zeg ik heb die dan aldietyd en die zyn noch niet geledigd maar zyn ook noch niet half vol,
ik gooi niet graag op de compost hoop keuken afval omdat ik nogal rap last heb van ratten met myn hoopje konyntjes zo,n 15 stuks en daar om de vaten in maar dan moet ik een andere oplossing er voor vinden als ge noch goede raad hebt Esem laat maar komen groetjes en dag

[afbeelding verwijderd niet-https]

Esem dat zyn die twee vaten mischien moeten ze noch hoger staan
donderdag 1 maart 2007 - 21:45
Esem

Esem

Sylvain,
dat zal de grote boosdoener zijn teveel keukenafval in verhouding met het droge materiaal.
Maar zoals ik al aangaf het mengen met droog materiaal zal je probleem wel oplossen.
Nu wil ik niet zeggen dat keukenafval niet goed is nee zeker niet, maar je moet alleen de verhouden tussen beide een beetje controleren.Veel droog mengen met je tuinafval zal zeker het te natte compenseren.
Misschien dit nog meegeven als je composteerd zoals het moet, heb je echt de kalk en of compoststarter echt niet nodig.
Heb ik in de 18 jaar dat ik zelf alles composteert nog nooit één of ander toegevoegd.
Gr Esem.
Sux6 met het verloop van je compost.
Zijn er nog problemen we lezen het wel.
vrijdag 2 maart 2007 - 22:46
sylvain

Sylvain

Beste Esem in myn compost vaten heb ik ook nog nooit iets by gedaan maar wel op de losse compost hoop om dat ik nogal een heel stuk gazon heb staan, Ik of de vrouw we ryden toch ons gazon 3op de 4 zonder bak .
Maar dan krygt ge noch een heel hoopje gras afval als ge toch zon 6are gras er moet by op kappen om de drie weken en dan met de bosspelden dan gooi ik er wat zeewier kalk tussen .
Maar myn probleem Esem is de vaten en ik ga het doen zoals jy het zegt en dan moet het lukken groetjes en dag
zondag 4 maart 2007 - 22:02
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Hallo Sylvain,
Volledig mee akkoord wat hier geschreven werd,ik zelf als compostmeester met zeven vaten in werking op het demopark doe ik het zo.De mensen die het keukenaval brengen,meestal veel te nat kipperen dit uit in een aangewezen vat,nadien voeg ik er houthaksel aan toe en meng dit,telkenmale doe ik dit zo,ik belucht zeer regelmatig en eenmaal per jaar (meestal februari maart) ledig ik het vat en start ik deze terug op,ik begrijp wel dat je dit niet kunt doen met twee vaten,maar ik wil je mijn werkwijze eens doorgeven,bij wijze als tip. Wat de composthoop betreft kan ik je melden,dat je geen kalk of compostversneller hoeft toe te voegen,deze middelen kosten je veel geld en het resultaat is nul,ook de zogenaamde compostversnellers of compoststarters helpen niet,het zijn immers dezelfde bacteriën die men toevoegt,deze bacteriën zijn op het aangebracht GFT aval reeds aanwezig,en die middelen dragen niets toe tot het composteerproces.Wat het keukenaval betreft dat je op de hoop niet gooit,wegens vrees voor een rattenplaag wilk ik het volgende kwijt:
Ratten komen enkel maar van de hoop eens smullen,ook krijg je een rattenplaag wanneer je iets op de hoop gooit,dat er niet in thuis hoord,ik denk hierbij aan gekookt voetsel,vlees,beenderen,brood,ed.Dit materiaal verteerd bijna niet,begind te rotten,met stankoverlast als gevolg,op die reuk komen er dan gegarandeerd ratten op af,met alle overlast tot gevolg.
Meer info over het composteren?Bezoek mijn blogs hierover:
www.bloggen.be/compostmeester
www.bloggen.be/compostmeester2

Groetjes,

maandag 5 maart 2007 - 13:46
sylvain

Sylvain

dat is fyn compostmeester ik ga er eens naar to mailen ik ga eens bloggen groetjes endag
maandag 5 maart 2007 - 15:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon