menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 9

Hoe en wanneer stekken

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

Ik ben zowat aan het zoeken geweest over hoe en wanneer stekken, want ik heb daar toch wel nog wat problemen mee, alleen rozen lukken mij meestal maar andere plantjes geven me nog problemen.
En dit hier heeft me al wat wijzer gemaakt, misschien hebben jullie er ook iets aan.

groetjes
Chantal

http://amundyeus.wordpress.com/2007/02/24/stekken-een-vermeerderingsmethode-binnen-ieders-bereik/

Stekken: Een vermeerderingsmethode binnen ieders bereik
Posted on February 24, 2007

Er bestaan verschillende methodes voor vermeerdering van planten. De meest voor de hand liggende en gekende methode is het zaaien. Ieder van ons heeft daar waarschijnlijk al enige ervaring mee opgedaan. Men kan op die manier een grote hoeveelheid planten bekomen, die evenwel vrij uiteenlopend van kenmerken en vormen kunnen zijn. De verschillen in hoogte, groeikracht, kleur en bladvorm zijn soms vrij groot. Voor vaste planten kwekers en liefhebbers is dit eerder een nadeel dan een voordeel. Enkel diegenen die op zoek zijn naar nieuwe variëteiten zien hierin een grote uitdaging. Wie echter meer ziet in het bekomen van grote hoeveelheden planten waarvan men met grote zekerheid kan zeggen dat ze identiek zullen zijn aan de moederplant waarvan ze voortkomen, gebruikt hiervoor de vegetatieve vermenigvuldigingsvorm, met name het stekken.

Het eindresultaat van stekken is steeds voorspelbaar. Elke stek heeft immers dezelfde erfelijke eigenschappen als de moederplant. Hetgeen wil zeggen dat stekken genomen van een plant met bijvoorbeeld grote gele gegolfde bloemen alleen planten opleveren met diezelfde grote gele en gegolfde bloemen als de moederplant. Hierdoor is het mogelijk een veel uniformer sortiment aan te bieden dan voorheen het geval was met de zaailingen.

Het stekken is niets nieuws, het is een methode die velen van ons onbewust onder ogen kregen toen we stekken, meestal van Geraniums, Fuchsia’s of kamerplanten bij moeder thuis in flesjes of in een glas met water op de vensterbank zagen staan. Op die manier probeerden onze voorouders scheutjes aan het wortelen te krijgen. Sommigen waren daar zeer bedreven in, anderen vonden het maar niets. Heden ten dage is het stekken op de kwekerijen en bij reeds heel wat liefhebbers, de meest gebruikte vermeerderingsmethode. Niet op water maar rechtstreeks in een stekgrondmengsel.


Voorbereidingen

Vooraleer we daadwerkelijk aan het stekken slaan, overlopen we eerst nog even wat we daar zoal voor nodig hebben.

Gezonde moederplanten als uitgangsmateriaal. Dit is van kapitaal belang, omdat uitgaan van zieke (viruszieke) planten een ontgoochelend resultaat zal opleveren.
Stekgrond (of zaaigrond). Tegenwoordig vrij algemeen inde handel verkrijgbaar. Deze grond bestaat meestal uit een mengel van fijn uitgezeefde turfsoorten en 10 tot 15 % fijn zand of perliet. Dit mengsel bevat geen meststoffen en heeft een zuurtegraad tussen 5,0 en 5,5 PH.
Stekpaletten in Isomo of plastiek, kistjes of propere potten om onze stekken in te zetten.
Etiketten of labels om de stekken te voorzien van naam en stekdatum.
Stekpoeder. Producten die de wortelvorming bevorderen (Rizopon of Chryzotek) en anderen.
Afdekmateriaal. Plastiekfolie met of zonder gaatjes voor onder glas.
Melkkleurig folie voor buiten in de zomer.

Bodemverwarming. Wie daarover beschikt kan in het voorjaar vroeger aan de slag en bekomt ook een vluggere beworteling.

Soorten stekken

Wanneer we dan eindelijk tot het stekken zelf kunnen overgaan zijn er nog een aantal zaken waarmee men rekening dient te houden, zoals de verschillende soorten van stekken waarmee we gaan werken,

Namelijk:

Kopstekken: dit zijn stekken van 7 a 10 cm lang, voorzien van een kop
Stengelstekken: stukken stengel met verschillende ogen maar zonder kop
Bladstek: stek van een blad of een gedeelte daarvan (voornamelijk kamerplantenteelt)
Stek met hiel: dit is een scheutstek met een stukje (hieltje) dat bij het scheuren van de moederplant aan de stek blijft zitten. Veelal van toepassing bij Lavendel en anjers.
Wortelstek: stukjes wortel waar reeds ogen op staan of waar vorming van ogen en scheuten mogelijk is bv. Anemonen (herfst), Geraniums, Dicentra, Pioenen, Phloxen, en doorlevende Papavers.
Al naargelang het tijdstip en de soorten spreekt men dan nog eens van

Kruidachtige stekken: bij het grootste deel van de vaste planten
Half verhoute stekken: stekken met zachte kop maar houtachtig ondereinde zoals Lavendel
Houtachtige stekken: hoofdzakelijk gebruikt in de boomkwekerij voor de vermeerdering van heesters en sierstruiken.

Wanneer stekken?

Het stekken gebeurt op verschillende tijdstippen in het jaar. Er zijn wel planten die het jaar rond kunnen gestekt worden

In het laatste luik van deze eerste stekinfo gaan we even dieper in op het stekken in het (vroege) voorjaar, nu dus.

Hier denken we dan voornamelijk aan een aantal vaste planten en ook zeker aan terras, bak en potplanten.

Vanaf maart is het voor onze liefhebbers mogelijk om stekken te nemen van oa. Pelargonium, Fuchsia en vaste planten zoals Sedums, Phloxen en eventueel anderen die vervroegd in groei zijn getrokken.


Hoe tewerk gaan?

Men snijd met een scherp mes kopscheuten (van 7 a 10 cm lang) juist onder een blad af. Verwijder de onderste blade4ren en kort eventueel de andere bladeren gedeeltelijk in (als het om grote bladeren gaat) Hierdoor heeft de stek minder verdampingsoppervlak. Laat de snijwonde opdrogen (maar laat uw stek niet slap vallen) Indien men gebruik maakt van stekpoeder gaat men als volgt te werk: men dompelt het onderste stengeldeel in water en daarna in het stekpoeder. Klop dan zachtjes het overtollige poeder eraf (teveel stekpoeder werkt eerder groeiremmend dan bevorderend)

Plaats de stek 1/3 diep in het stekgrondmengsel en druk de grond goed aan. Vervolgens gaan we de stekken eens goed bevochtigen met de gieter. Het volstaat dat de stekken zelf goed vochtig staan. De stekgrond zelf maak je best niet te nat. Dit zorgt alleen maar voor problemen.

Dek daarna de stekken af met plastiekfolie en plaats het geheel indien mogelijk op een temperatuur 20-25 graden op een lichte plaats maar niet in de volle zon. Wie over bodemverwarming beschikt bekomt nog beter resultaat en een vluggere beworteling.

De beworteling duurt al naargelang de soorten en de temperatuur ongeveer 3 weken. Wanneer men echter na een 10tal dagen eens een controle doet van de stekken ziet men aan de buitenkant van het snijvlak de vorming van een witte verdikking aan de basis van de stek. Dit is de vorming van hetgeen men Cambium noemt (wondweefsel). Uit deze verdikking komen dan de nieuwe wortels tevoorschijn.

De bedekkingsfolie wordt gedurende deze periode regelmatig verwijderd voor het controleren op schimmels of andere aantastingen. Wanneer de folie niet of onvoldoende aandampt wil dit zeggen dat de stekgrond te droog is (lichtjes broezen volstaat dan reeds). Wacht evenwel tot uw stekken vrij goed beworteld zijn vooraleer u ze gaat oppotten., dit bevorderd een betere hergroei.


Stekbare planten in het voorjaar

Eenmaal de lente volop is aangebroken (april-mei) is er een weelde aan stekbare vaste planten. De temperatuur loopt van nature al iets hoger op waardoor de beworteling ook vlotter verloopt. De nieuwe sappige scheuten van onder andere Anthemis, Arthemisia, Asters, Calamintha, Chelone, Chrystanthemum, Coreopsis, Delphinium, Dianthus, Diascia, Erysimum, Euphorbia, Fuchsia, Gaura, Gypsofilia, Lavandula (liefst in april bij het terugsnoeien, dan gebruiken we de halfverhoute kopstekken of stekken met hiel), Iberis, Kalimeris, Lamiums, Muntsoorten, Nepeta, Origanums, Penstemons (indien ze de winter overleefd hebben, deze laat zich evenwel nog beter stekken in het najaar met een uitgescheurde hielstek van de bloemstengels) Verder nog Phloxen, Salvia’s, Sedums, Tijmsoorten, Veronica, Viola en nog een aantal anderen.

U ziet het: keuze te over wat betreft de stekmogelijkheden in deze periode. Bovendien groeien deze uit stek gekweekte planten nog voldoende uit om tegen het einde van het jaar forse planten te leveren.

Wat ik u evenwel nog wil meegeven is dat indien u Ilex ‘Van Tol’ wilt stekken dit het beste in maart gebeurd, dit is een buitenbeentje onder zijn soortgenoten. Buxus stekken kan eveneens nog totdat de nieuwe blaadjes eraan komen, maar de beworteling duurt dan wel vrij lang.

Hedera of klimop laat zich het jaar rond stekken.

En wat u zeker ook eens moet proberen: Stekken nemen van rozen. Tijdens de snoei neemt u een aantal mooie scheuten van ongeveer 15 cm lang en plant die in volle grond. U zult zien met wat voor een verbazend gemak soorten als Bonica, Sneeuwitje, The Fairie en nog andere soorten gemakkelijk te kweken zijn. Het is evenwel aan te raden om gedurende het eerste jaar alle bloemknoppen tijdig te verwijderen, anders gaan de planten te zwak uitgroeien.
__________________________________________________________

Verder vind je de uitleg over rozen stekken (enkele reactie verder scrollen)

groetjes
Chantal
woensdag 23 november 2011 - 08:47
Sarah

Sarah

Handig, gelijk even uitgeprint....
woensdag 23 november 2011 - 09:54
corrielat

Corrielat

Voordat ik deze topic kwijt raak heb ik hem snel bij mijn favorieten geplaatst,

altijd handig om bij de hand te hebben.

Bedankt voor de tip.
woensdag 23 november 2011 - 11:15
annis

Annis

Ik heb het topic opgeslagen Chantal bedankt dat je dit hebt geplaatst.

Groetjes Annis
woensdag 23 november 2011 - 13:01
minouke

Tekst aangepast

Minouke

ROZEN STEKKEN is zo gemakkelijk :

beste periode is vroege lente (februari/maart) of herfst (september/oktober):

Ik neem telkens 3 stekken en meestal lukken ze allemaal dat ik ze moet weggeven.
De enige die moeilijk zijn dat zijn de theehybrides, die lukken niet goed maar de gemakkelijkste zijn de klimrozen.

Vroege lente of nazomer september tussen oktober, Rosa 'Russeliana' lukt gans het jaar door.

Ik neem een stuk niet te soepel maar ook geen verhoute, zo een 30cm lang.
Doe de blaadjes af en laat juist een paar over bovenaan.
Naar het schijnt mag dat ook af maar ik laat er toch een blaadje of 2/3 aan.
Een beetje groeihormoon en dan voor 2/3 de grond in.
Best is stekgrond of arme grond langs een haag.
In het begin veel begieten.
En zo laat ik ze een vol jaar staan.
In de eerstvolgende lente zie je direct of ze het goed gedaan hebben, er komt dan groei in.
Maar toch een vol jaar gerust laten.
Een goede plek is beschut en geen volle zon maar wel licht.

Proberen kost niets

En verkopers vertellen dat gestekte minder sterk zijn dan geoculeerde rozen, minder goed groeien en zo verder...
Mijn stekken van die gekochte geoculeerde doen het soms beter.. zodus niet geloven en wat je zelf doet .... doe je beter zou Rogerke zeggen

Iets verder naar beneden staan foto's van mijn gestekte rozen

groetjes
Chantal
vrijdag 25 november 2011 - 16:14
sunjet

Sunjet

mooie roze ik heb me zelf r. blue parfum aangeschaft
groeten sunjet
maandag 2 april 2012 - 22:13
Henduk

Henduk

Op de BBC zie ik dat ze altijd stekken plaatsen aan de zijkant van een pot.
Ook wordt er gravel aan de bovenzijde gestrooid tot het helemaal bedekt is.

Is dit noodzakelijk ?
zondag 8 april 2012 - 10:13
jarnogab

Jarnogab

Dank voor deze handleiding. Mijn stekken waren totnogtoe altijd mislukt. Ik hoop met deze handleiding dat ik het nu wel goed doe.

Juist 1 vraag: in deze handleiding bovenaan staat "Plaats de stek 1/3 diep in het stekgrondmengsel en druk de grond goed aan. Vervolgens gaan we de stekken eens goed bevochtigen met de gieter. Het volstaat dat de stekken zelf goed vochtig staan. De stekgrond zelf maak je best niet te nat. Dit zorgt alleen maar voor problemen. "

Hoe kun je nu de stekken goed vochtig maken zonder de grond te vochtig te maken NADAT je ze in deze grond hebt gestopt?

dinsdag 24 april 2012 - 20:04
minouke

Minouke

Henduk, soms zie je dat wel dat mensen verschillende stekken in een pot aan de rand steken.
Ik doe het nooit zo, gewoon in volle grond (of in een pot als het om weg te geven is).

Jarnoqab, daarmee bedoelen ze waarschijnlijk echt nat ... kloddernat dus.
Als ze in potjes staan met opening onderaan (potjes zoals in tuincentra) dan kunt ge die op zo een speciale natte doek zetten en moet je niet meer begieten bovenaan.
De aarde zuigt dan het water van onderaan op.
Dat is zo een dikke grijsachtige mat die je nat moet houden.
Begieten kan je ook vervangen door een sproeier is veiliger voor zachte stekken.
Ik hou daarvoor de lege sprayflessen bij van reinigingsprodukten.
donderdag 26 april 2012 - 17:58
cookie2307

Cookie2307

Kort vraagje over het stekken van buxus. Is dat nu het moment nog?

Ik ben van plan ze dicht bij elkaar in een plastiek bakje te zetten, maar lukt dat nog wel zo vlak voor de winter.

En nog een klein probleem lijkt me het feit dat mijn buxus snoeimateriaal nu toch al drie dagen ligt. Kan ik daar nog mee aan de slag. Heb tot nu toe gewoon geen tijd gehad.
donderdag 25 oktober 2012 - 13:52
sunjet

Sunjet

voor buxus is het het beste moment van mei tot eind augustus
je kunt altijd proberen mischien met een beetje stekpoeder zal het kunnen lukken
grtjs sunjet
donderdag 25 oktober 2012 - 16:44
cookie2307

Cookie2307

Heb nu gisteren een paar honderd stekken in een bakje potgrond gestoken. Is het misschien een goed idee om dit bakje enkele weken binnen te zetten (warmte en zonlicht) of toch maar buiten. Misschien folie over of een bakje?

dinsdag 30 oktober 2012 - 10:27
ellenbossers

Ellenbossers

Ja en even een plastic zak erover zodat de potgrond goed vochtig blijft. Zodra er worteltjes aanzitten kan de zak eraf. Binnen trekken ze wat sneller wortel
maandag 5 november 2012 - 14:32
lucientje

Lucientje

Heb dit met zeer veel aandacht gelezen, heb reeds meerdere keren rozen proberen te stekken maar nooit gelukt ga u tips en trucks eens toepassen.
hartelijk dank.
vrijdag 10 mei 2013 - 19:00
TrynError

TrynError

Zeer interessant topic.

Ik wil graag een aantal eenjarigen ( nemesia) stekken.
Laat ik die dan vorstvrij, binnen op de vensterbank overwinteren? Of eerder in de kelder of zolder? En regelmatig beetje water geven?

Graag nog tips voor najaarsstekken.


Grtjes
zondag 15 september 2013 - 19:22
lucientje

Lucientje

Bedankt voor de tips, heb dit jaar stekken genomen van rozen en die zijn voor mer dan de helft in groei.Ander stekjes die ik nam zijn ook meer dan geslaagd.
zondag 15 september 2013 - 20:23
*Neeltje*

*Neeltje*

Dat geeft me hoop voor de aangeschoten rozen (van een bos rozen die ik in December had gekregen). Ik hoop zo dat ze het gaan doen, maar durf ze nu nog niet te verpotten, eerst maar eens goede grond voor kopen.
zaterdag 1 maart 2014 - 19:38
minouke

Minouke

Rozen stekken met een aardappel !!! te proberen waard! http://homeguides.sfgate.com/propagate-roses-using-potatoes-23904.html
zondag 24 april 2016 - 11:48
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ik zie dat de foto's van de gestekte rozen niet meer zichtbaar zijn hierboven dus post ik ze hier terug.

'Elfe'

Bloemen & Planten

zaterdag 14 mei 2016 - 18:40
minouke

Minouke

'Kir Royal'

Bloemen & Planten

zaterdag 14 mei 2016 - 18:41
minouke

Minouke

'Penny Lane'

Bloemen & Planten

zaterdag 14 mei 2016 - 18:42
minouke

Minouke

'Russelliana'

Bloemen & Planten

zaterdag 14 mei 2016 - 18:43
minouke

Minouke

'Caramella'

Bloemen & Planten

zaterdag 14 mei 2016 - 18:44
annis

Annis

Chantal heb jij het al geprobeerd met het stekken met een aardappel. Tot nu toe heb ik alleen nog topstekken gemaakt met gebruik van een stekmedium.
zondag 15 mei 2016 - 09:30
minouke

Minouke

Annis, nee nog niet maar ik ga dat wel proberen zo rond sept/oktober.
De rozen waren al gesnoeid toen ik het artikel las.

Groetjes
Chantal
zondag 15 mei 2016 - 09:35
annis

Annis

Kan dat dan nog het begin van de herfst. Meestal probeer ik te stekken in de warmere maanden zodat er voldoende wortel ontwikkeling is voor de koudere periode.
maandag 16 mei 2016 - 09:09
minouke

Minouke

De rozen stek ik vroeg in de lente of begin herfst.
maandag 16 mei 2016 - 09:27
Tata Bakker

Tata Bakker

Interessant! Mooi rozen chantal, ze allemaal prachtig ... Je bent gelukt met rozen stekken, met die manier nog nooit gedaan ... Liefs zelf zaaien maar toch kan altijd proberen ... Bedankt voor het delen ...
maandag 23 mei 2016 - 11:33
minouke

Minouke

Graag gedaan Tata Bakker Scheuren van vaste planten lukt mij ook nog maar zaaien en stekken vind ik ook moeilijk. Vreemd genoeg het stekken van struiken lukt me dan weer wel.
maandag 23 mei 2016 - 11:37
lucientje

Lucientje

Dank voor de tip met de aardappel,ga ik zeker proberen.
dinsdag 24 mei 2016 - 09:14
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik zag daar " stekpoeder " passeren?
stekpoeder kan men niet meer kopen
iemand iets dat als vervanging kan dienen?
donderdag 2 juni 2016 - 09:37
minouke

Minouke

Oei, dat wist ik niet, gelukkig heb ik nog een volle doos.
Maar naar het schijnt...... zou sigarettenas ook helpen (?)
donderdag 2 juni 2016 - 09:40
Erwin S

Erwin S

met dank voor deze info.
Erwin
maandag 8 augustus 2016 - 14:22
annis

Annis

Zelf gebruik ik een gel en deze bevorderd vrij snel beworteling van de stekken. Bij Penstemon's heb ik na 1 week al wortelvorming.
dinsdag 9 augustus 2016 - 09:13
minouke

Minouke

Annis, een gel? speciaal voor planten dan?
dinsdag 9 augustus 2016 - 09:56
sunjet

Sunjet

gel voor te stekken waar kunt u dat krijgen?
dinsdag 9 augustus 2016 - 21:17
annis

Annis

Deze gel heb ik vorig jaar via internet besteld en heet Clonex Rooting Hormone.
Zelf heb ik er goede resultaten mee geboekt.
woensdag 10 augustus 2016 - 09:24
minouke

Minouke

Bedankt Annis
woensdag 10 augustus 2016 - 11:35
Smurffie

Smurffie

Stekken is niet mijn ding ben ik achter gekomen, maar van diverse stekjes is Streptocarpus dan toch de winter doorgekomen, zelfs nadat mijn katten er hier en daar aan geknabbeld hebben. Straks in een mooie pot zetten en er buiten van genieten

Bloemen & Planten

dinsdag 14 maart 2017 - 16:33
mia_heyl7

Mia_heyl7

iki ben na de middag ontslagen uit Gasthuisberg; brandwonden centrum
morgen kan ik volop gaan stekken
niet geschikte ytijd? jammer , nu heb ik tijd; en ik zal stekken
dinsdag 3 oktober 2017 - 17:36
A.J.W.

A.J.W.

Ik zou graag wat advies hebben over de rozenstekken die ik eind september met stekpoeder in de stekgrond heb gezet.
Een plastic zak over de pot gedaan en geef water via de schotel .
Nu lopen de stekken uit, allemaal (12 stuks), en worden eigenlijk te groot om onder het plastic te laten.
Ik kan niet veel advies vinden, hoe nu verder met kweken?
Wie kan mij helpen?
zondag 29 oktober 2017 - 12:20
minouke

Minouke

ROZEN STEKKEN is zo gemakkelijk :

beste periode is vroege lente (februari/maart) of herfst (september/oktober):

Ik neem telkens 3 stekken en meestal lukken ze allemaal dat ik ze moet weggeven.
De enige die moeilijk zijn dat zijn de theehybrides, die lukken niet goed maar de gemakkelijkste zijn de klimrozen.

Vroege lente of nazomer september tussen oktober, Rosa 'Russeliana' lukt gans het jaar door.

Ik neem een stuk niet te soepel maar ook geen verhoute, zo een 30cm lang.
Doe de blaadjes af en laat juist een paar over bovenaan.
Naar het schijnt mag dat ook af maar ik laat er toch een blaadje of 2/3 aan.
Een beetje groeihormoon en dan voor 2/3 de grond in.
Best is stekgrond of arme grond langs een haag.
In het begin veel begieten.
En zo laat ik ze een vol jaar staan.
In de eerstvolgende lente zie je direct of ze het goed gedaan hebben, er komt dan groei in.
Maar toch een vol jaar gerust laten.
Een goede plek is beschut en geen volle zon maar wel licht.
maandag 30 oktober 2017 - 08:14
A.J.W.

A.J.W.

Dank voor je reactie.

Rest nog 1 vraag. Wanneer haal ik de plastic zak van de pot?
De rozen lopen al uit, staan nu 4,5 week in een pot.
Weet iemand wat ik het beste kan doen?
dinsdag 31 oktober 2017 - 21:02
peterdewee15

Peterdewee15

Ik kwam vandaag deze methode tegen.

https://www.youtube.com/watch?v=QiGYj1RJDlE

Vindt het wel grappig aardappel, honing en kaneel

Schijnt wel vaker te lukken doordat de aardappel de ideale vochtigheid heeft, Wel steeds de aardappelscheuten wegplukken.
zondag 3 december 2017 - 20:54
minouke

Minouke

Peterdewee15 , op andere tuinfora zijn er al veel mensen die het geprobeerd hebben en zonder succes.
zondag 3 december 2017 - 21:13
peterdewee15

Peterdewee15

Een hoax dus, of zit er toch een kern van waarheid in?
zondag 3 december 2017 - 21:40
A.J.W.

A.J.W.

Ik heb helaas nog niet gelezen of iemand van jullie weet wanneer ik de plastic van de uitgelopen rozenstekken moet weghalen.
Hoor graag van iemand die dit al gedaan heeft.
donderdag 8 maart 2018 - 13:00
minouke

Minouke

@ A.J.W., ik doe nooit een plastieken zak over de rozen maar ik zou het dan wel na de ijsheiligen weghalen.

donderdag 8 maart 2018 - 13:21
charelke

Charelke

Rozen stekken,ja met een aardappel, meer uitleg op pinterest. Groetjes Charelke
woensdag 14 maart 2018 - 09:51
minouke

Minouke

Charelke, welja, maar heb je het al geprobeerd??? ik ken tot hier toe nog niemand waar dit systeem met de aardappel gelukt is.
woensdag 14 maart 2018 - 17:11
charelke

Charelke

Via de uitleg op PINTEREST moet het makkelijk lukken,daarom probeer ik het deze maand nog zelf ook met de rozen die ik moet terug knippen in Luxemburg aan de chalet.
groetjes
Charelke
donderdag 15 maart 2018 - 16:44
charelke

Charelke

Die rozenstekken in een aardappel,is bij mij niet gelukt ,wel is de aardappel er op gekomen maar de rozen stekken zijn dor geworden,jammer.
groetjes
Charelke
dinsdag 22 mei 2018 - 17:59
Petrus 53

Petrus 53

Heb nu ook gestekt bijvoorbeeld perzik en boerenjasmijn en gaat goed
zondag 28 oktober 2018 - 09:25
RW5

RW5

Ik heb rozen gestekt, alleen waar moet ik ze laten staan? In een koele ruimte van 5 graden of kamertemperatuur?
dinsdag 4 december 2018 - 12:41
minouke

Tekst aangepast

Minouke

RW5 Laat die gewoon buiten staan op een beschutte plek (volle grond).

Ik neem een stuk niet te soepel maar ook geen verhoute, zo een 30cm lang.
Doe de blaadjes af en laat juist een paar over bovenaan.
Naar het schijnt mag dat ook af maar ik laat er toch een blaadje of 2/3 aan.
Een beetje groeihormoon en dan voor 2/3 de grond in.
Best is stekgrond of arme grond langs een haag.
In het begin veel begieten.
En zo laat ik ze een vol jaar staan.
In de eerstvolgende lente zie je direct of ze het goed gedaan hebben, er komt dan groei in.
Maar toch een vol jaar gerust laten.
Een goede plek is beschut en geen volle zon maar wel licht.
dinsdag 4 december 2018 - 15:08
RW5

RW5

Ik heb ze al in potjes met potgrond gedaan. Ze hebben ook al zonlicht gehad. De zon is nu toch niet zo sterk?

Dan zet ik ze gewoon buiten. Dan zie ik volgend jaar pas groei erin. Vorst is ook geen probleem?
dinsdag 4 december 2018 - 17:55
minouke

Minouke

Ik stek rozen direct in de volle grond. In pot zijn planten meestal gevoeliger voor vorst.
woensdag 5 december 2018 - 07:55
charelke

Charelke

De rozen stekken in aardappel was een verkeerd moment denk ik (begin mei). nu nog stekken zal wel te laat zijn zeker omdat het kouder wordt in de volle grond,maar verplanten zal nog wel lukken hoop ik en nieuwe soorten kunnen ook nog de grond in zolang het niet vriest zeker,want ik heb ze pas aangekregen van leveransier.
groeten
Charelke
woensdag 5 december 2018 - 15:50
Smurffie

Smurffie

Hoi allemaal,

Na 2 maanden verbouwen en klussen heb ik besloten om mezelf te verwennen met een grote olijfboom, iets wat ik al heeel lang wilde maar helaas te groot was voor ons vorige stekje. Over stekjes gesproken; ik heb een mini olijfboompje onderaan de stam groeien en nu vroeg ik me af of ik deze kan stekken? Zo ja, wat is de beste manier en is dit de goede tijd ervoor? Stekje is ongeveer 15 cm totale lengte. Iemand hier ervaring mee, heeft het eventueel gevolgen voor de boom als ik het stekje weghaal? Alvast bedankt

Groetjes Nelleke

Bloemen & Planten

dinsdag 2 juli 2019 - 12:45
gardnerpreston

Tekst aangepast

Gardnerpreston

Deze discussie was levendig. Waarom spelen we geen spelletjes om te ontspannen?
Idle mining empire
maandag 10 oktober 2022 - 08:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon