menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Azalea snoeien

Ga naar meest recente reactie

williot

Williot

Kun je een azalea met nog maar enkele blaadjes aan de top, flink terugsnoeien? Mijn azalea's worden kaal en bloeien en groeien nog slechts bovenaan.
Groet, Wil
zaterdag 22 oktober 2011 - 11:09
Hippifan

Hippifan

Het kan wel. Zie onderstaande link.
http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=1324
zaterdag 22 oktober 2011 - 11:16
williot

Williot

Dank je wel. Ik ga het proberen.
Gr. Wil
zaterdag 22 oktober 2011 - 11:26
Patattenriek

Patattenriek

Altijd leuk als je de link kan aanklikken.

http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=1324
zaterdag 22 oktober 2011 - 11:48
williot

Williot

Je hebt gelijk, maar ik had hem al gevonden.
Blijft, dat ik het moeilijk vind, want de meeste takjes (de planten zijn ongeveer 30 cm hoog) zijn al verdroogd. Ik weet dus eigenlijk nog niet waar ik nu durf te snoeien. Op oud "hout" komen meestal geen nieuwe takken/blaadjes.
zaterdag 22 oktober 2011 - 12:01
Gehenna

Gehenna

Azo.
De mijne is zwaar aangetast door meeldauw en heeft geen enkel blad meer maar wel frisse ogen en ik durfde ni snoeien.
Interessante link dus
zaterdag 22 oktober 2011 - 16:17
moetje1951

Moetje1951

Ik snoei ze elk jaar na de bloei terug. Anders krijg je van die lange slierten. Mijne bloeien sedert september. Ze gaan straks naar binnen en zullen zeker tot maart verder bloeien.
Daarna snoei ik ze in vorm. Hebben ze de hele zomer de tijd om te groeien en nieuwe bloemknoppen aan te maken.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 22 oktober 2011 - 18:42
moetje1951

Moetje1951

Ja, gewone Azaleas, denk ik toch. Ik doe er niks speciaals mee. Alleen opletten, ze houden niet van natte voeten!
zaterdag 22 oktober 2011 - 19:15
moetje1951

Moetje1951

tja, in de zomer krijgen ze gelijk met alle andere een keer per dag een beetje. nu is dat minder, zoveel hoeven ze nu niet meer. Twee keer per week een klein beetje. Onderdompelen is, denk ik, niet goed. Alleen niet laten uitdrogen.
zondag 23 oktober 2011 - 09:35
moetje1951

Moetje1951

Ze staan in de veranda gedurende de winter, dus maximaal 15 graden. Ik geef ze twee keer in de week wat water, juist genoeg om niet uit te drogen. En de zon, daar houden ze wel van! Ze staan de hele zomer buiten in de volle zon.
zondag 23 oktober 2011 - 11:09
moetje1951

Moetje1951

succes...................ik zal eens zien of ik ze kan stekken! Nog nooit gedaan hoor.
Proberen maar! Nooit geschoten.........
dinsdag 25 oktober 2011 - 17:21
moetje1951

Moetje1951

Heb eens de link van Hippifan aangeklikt. Snap er niet veel van? Ik knip zomaar wat in het wilde weg tot de vorm me bevalt. Ze zijn niet kleinzerig!
dinsdag 25 oktober 2011 - 17:24
AZALEATUIN

AZALEATUIN

Veel hangt natuurlijk af over welk soort azalea het hier gaat, wat vooral belangrijk is dat u terugsnoeit direkt na de bloei, dode takken zoveel mogelijk verwijderen en als hij reeds verscheidene jaren op dezelfde plaats staat en het niet goed doet, haal hem gewoon uit de grond, maak het gat iets groter, doe er nieuwe blonde turf in of een potgrond voor heidegrondplanten en plant hem hierin terug. Voldoende water geven het eerste jaar zodat hij kan aanwortelen (bij droge periodes 10 L. per plant per week)
Succes!!!
woensdag 26 oktober 2011 - 20:00
moetje1951

Moetje1951

Heb ook net gekeken! Mooi! Lein, ik denk dat jij de azalea indica hebt. Heb je ze in de huiskamer? De mijne zijn bladhoudende Azalea Japonica.
woensdag 26 oktober 2011 - 20:19
AZALEATUIN

AZALEATUIN

Ambrosius (kamerazalea) wordt bijna niet meer gekweekt, enkel nog te krijgen als grotere plant of als hoogstam.
donderdag 27 oktober 2011 - 07:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon