menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kniphofia of fakkellelie of vuurpijl

Ga naar meest recente reactie

betsiegrondman

Betsiegrondman

De knipholia in mn tuin heeft nu van die lange groene laset bladeren, moet ik die in het voorjaar ook afknippen?
woensdag 17 januari 2007 - 15:39
ines

Ines

Welkom Betsie,

U schrijft Knipholia maar bedoelde U niet de Kniphofia of fakkellelie of vuurpijlen plant?
Als U deze bedoelde dan schrijft men in het algemeen dat men deze in de herfst moet
knippen en de resten samenbinden en afdekken tegen de vrieskou maar ik doe het niet.
Ik knip na de bloei de lange uitgebloeide stelen er uit zo diep mogelijk en dan laat ik de
ganse winter de bladeren overhangen zodat deze bescherming geven aan de plant,
pas in het voorjaar als de nieuwe lange spitse bladeren terugkomen tussen de oude
knip ik de oude weg met de zekerheid dat het niet meer zal vriezen dus ongeveer 15 mei.
Ik vind het restmateriaal van de plant zelf soms beter dan te moeten bedekken met afgevallen
blad of ander materiaal.
Groetjes,ines
woensdag 17 januari 2007 - 16:11
betsiegrondman

Betsiegrondman

Oké bedankt voor het advies, wat dat knipholia betreft....slippertje op het toetsenbord....wel erg ver uitgeschoten dan he....gr. betsie
woensdag 17 januari 2007 - 17:55
Tomateboer

Tomateboer

Kniphofia of fakkellelie



Afkomst

De vuurpijl is oorspronkelijk van Afrika afkomstig, alhoewel de plant na een lange tijd toch
ingevoerd werd.
Natuurlijk is dit met vallen en opstaan als je bedenkt dat de plant eigenlijk oorspronkelijk in
Afrika groeide.
Daar waar het altijd warm en zacht is, en men bijna geen winters kent.
Terwijl het hier in België soms heel grillig en koud kan zijn.
Er zijn winters waar de Kniphofia’s het heel goed met enige bescherming, maar wanneer er dan strenge vorst optreed kan het gebeuren dat de gehele plant afsterft.


Doe het onmiddellijk goed!

Daar de plant veel warmte nodig heeft, plant je hem best op een zonnige plaats in de border,waar het in de zomer goed warm mag zijn.
Kortom,het is een echte zonneklopper!!!
Wanneer je de vuurpijl plant dan moet er met dergelijke punten rekening worden gehouden.
• Plant altijd in een humusrijke grond die goed wateraflatend is, dit voorkomt dat de vuurpijl wegrot. (Kniphofia’s kunnen enorm goed tegen droge zomers en daarom zal je dus niet zo vlug droogteverschijnselen bemerken)
• Zorg dat, wanneer je plant dat de dikke wortelstokken volledig in de grond gaan,verticaal dus. Dit om wortelrot te vermijden, want dit is een nogal veel voorkomende kwaal bij de vuurpijlen.
• De Kniphofia’s zijn bijna niet gevoelig aan dergelijke insecten en ziekten, alsook voor dierlijke vraat.

Om de vuurpijlen goed de winter door te halen worden de planten in de herfst tegen de eerste vorst beschermd met grote bladeren, een dikke mulchlaag of compost.
Vooraleer dit gebeurt mogen de langwerpige bladeren grotendeels afgeknipt worden.
Er bestaan talrijke soorten vuurpijlen,…hier enkele botanische ( in wilde,oorspronkelijke vorm) beschreven.
Er zijn heel wat andere soorten gecultiveerd, zowel grote als lage.
De plantafstand bedraagt zo’n 70cm voor hoge soorten, 50cm is voldoende voor kleinere.

bron: mezelf


grt
Angelo
woensdag 17 januari 2007 - 18:40
betsiegrondman

Betsiegrondman

Geweldig
Wat een verhaal maaer ik heb er wel wat aan. Nu weet ik ook gelijk de herkomst.Bedankt.gr. Betsie
woensdag 17 januari 2007 - 19:05
Adrienne

Adrienne

Ha,ha,merci Angelo

Weet ik meteen waarom ik geen bloemen krijg.
Al verschillende jaren staat er een in mijn tuin, en nog nooit
heb ik er een bloem aan gekregen.
Stom, stom staat in de schaduw van de bomen.
Ik zal hem maar best in t' voorjaar herzetten hé
woensdag 17 januari 2007 - 19:23
Tomateboer

Tomateboer

Geweldig
Wat een verhaal maaer ik heb er wel wat aan. Nu weet ik ook gelijk de herkomst.Bedankt.gr. Betsie


Ja inderdaad,... een hele boterham maar ik ben blij dat je er iets aan hebt.
En Adrienne, blij dat je misschien toch eens een bloem zal mogen krijgen
grt
woensdag 17 januari 2007 - 20:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon