menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Osmanthus burkwoodii wordt roodbruin

Ga naar meest recente reactie

biemar

Biemar

Ik heb deze planten vorig najaar geplant.
Volgens de tuinman een sterke groenblijvende plant.
Enkele planten beginnen nu rood-bruine takken en bladeren te vertonen.
Weet iemand wat ik hiermee moet doen?

Ook zou ik hier een haag van willen vormen, ongeveer 1 meter hoog, moet ik deze dan nu terugsnoeien? Gaat deze van onder dan meer vertakken?
Heeft al iemand zo een haag en wil je hiervan een foto op tuinadvies zetten?

Bloemen & Planten

woensdag 5 oktober 2011 - 13:45
biemar

Biemar

weet echt niemand wat er hier aan de hand is? Een derde plant begint ook te verkleuren!!!!!!!!!!
woensdag 12 oktober 2011 - 21:35
satomi

Satomi

Biemar, normaal gesproken is Osmanthus idd een sterke heester. Heb je al eens gekeken of de grond eronder niet te droog is?Osmanthus heeft een oppervlakkig wortelgestel en het zou kunnen dat door de droogte van dit voorjaar het wortelgestel een klap heeft gehad en zich daarna maar moeizaam kan herstellen. Jonge planten hebben het dan moeilijker dan planten die al langer op dezelfde plaats staan.

Je hebt misschien wat aan deze link: http://www.groeninfo.com/plantengids/osmanthus-x-burkwoodii.html

Voor je vraag over de haag verwijs ik naar deze link: http://www.bloemenenplanten.be/tips/detail.phtml?id=40

donderdag 13 oktober 2011 - 10:52
biemar

Biemar

heeft iemand een tip bij wie ik een antwoord op deze vraag zou kunnen vinden?
zaterdag 26 november 2011 - 15:05
minouke

Minouke

staat hij misschien op een tochtige plek?
Felle wind droogt de planten ook uit en sommige meer dan anderen verdragen dat niet goed.
Vooral de Osmanthus burkwoodii moet beschut staan.
zaterdag 26 november 2011 - 15:24
biemar

Biemar

Neen de plant staat helemaal niet beschut, maar werd me op die plek geadviseerd door een tuinaannemer en het tuincentrum waar ik mijn planten kocht.

Ik heb er zo'n 10 à 12 van deze soort staan. Bij het begin van deze berichtjes was er een ernstig beschadigd. Nu zijn het er al 4!
zaterdag 26 november 2011 - 15:47
minouke

Minouke

Wat is nu hun uitleg op het feit dat ze het toch niet goed doen?
zaterdag 26 november 2011 - 15:51
Tuinprins

Tuinprins

Mijn gevoel zegt dat we hier van doen hebben met een schimmelziekte. Droogte lijkt mij niet aannemelijk omdat Osmanthus behoort tot de olijfachtigen en deze plantengroep is zeer droogte bestendig.

De vraag is dan met welke schimmelziekte we hier van doen hebben. Ik zou het niet weten maar de volgende schimmelziektes zouden in aanmerking kunnen komen:

-- taksterfte (wordt veroorzaakt door verschillende schimmelsoorten)
-- phytophtora (hiervan bestaan heel veel verschillende varianten waarvan de bekendste wel de variant is de bij aardappelen voorkomt [phytophtora infestans])
-- verticillium, ook wel bekend als verwelkingsziekte. Het kan hierbij om afsterving van een tak gaan maar ook om die van de gehele struik of boom. In dit verband is het zinnig te vermelden dat ik in de periode augustus-oktober 2011 diverse vragen op verschillende fora heb gezien over aangetaste planten waarbij het volgens mij ging om verticillium.

Ik heb ook nog gedacht aan een aantasting door honingzwam maar dit lijkt mij op basis van de foto niet waarschijnlijk. Liguster, dat ook behoort tot de olijfachtigen en dus directe familie is van Osmanthus, wordt soms namelijk door honingzwam aangetast.

Wat nu te doen?
Ik zou de aangetaste takken uit de planten knippen en dan de snoeischaar ontsmetten met chloor. Verder kun je weinig doen, slechts afwachten. Voor de particulier zijn er geen werkelijk effectieve (=curatieve/genezende) middelen tegen deze schimmelziektes voor handen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 26 november 2011 - 19:49
Pgetips

Pgetips

Ik heb ongeveer hetzelde bij een tweetal planten. Ze staan nu 3 jaar in een perk dat bij felle regen wel eens blank komt te staan. Dus eerder drassig dan te droog. Ook nu was het einde aug. Toen de eerste symptomen zich voordeden. Het was toen een langere periode droog en dan plots veel water, enkele dagen later hadden beide planten plots verwelkte bladeren. Zij staan in het natste (laagste) gedeelte van het perk.
Van 1 plant zijn bijna alle bladeren verwelkt, dus als ik daarvan alle aangetaste takken weg snij schiet er niet veel over (enkel de voet) verweider ik hem dan beter in zijn geheel en vervang ik de plant door een nieuwe ? Maw is de wortel ook angetast en kan hij de andere planeten ook infecteren.
Ik hoop het finaal op te lossen door het perk te draineren...

Bloemen & Planten

zondag 19 oktober 2014 - 12:18
Tuinprins

Tuinprins

Een aantal schimmelziektes dringt via de wortels de plant binnen en blijft een x-aantal jaren in de grond zitten. Van een aantal phytophtora soorten is het bekend dat ze zeker 5 tot 10 jaar latent in de grond aanwezig kunnen blijven. Zolang we echter niet zeker weten wat de veroorzaker is van het afsterven, blijft het gissen.

De aangetaste delen wegsnoeien lijkt mij de eerste stap. Mocht er dan een groot gat vallen in je haag dan zou je enkele nieuwe planten kunnen zetten. Osmanthus burkwoodii is niet al te duur dus lijkt mij een goede optie.

In bestaande tuinen (met bijbehorende bebouwing, bestrating, beplanting etc) is het verbeteren van de drainage lastig.


Gegroet, de tuinprins
zondag 19 oktober 2014 - 12:49
WiPe

WiPe

Het is afgelopen augustus erg nat geweest. Verticillium als gevolg va,n wateroverlast lijkt mij in deze meer dan waarschijnlijk. Als er iets mis is met de afwatering kan je beter op zoek gaan naar een oplossing, of naar een soort die daar beter tegen kan. het lijkt me weinig motiverend om de planten te vervangen, een paar jaar aan te modderen en dan tot de vaststelling te komen dat ze weer dood gaan door wateroverlast.

Oorzaak van wateroverlast kan erg plaatselijk zijn. Als de grond op die plek is vast gereden tijdens de bouwwerken kan het voldoende zijn om de ondergrond los te maken. Als het om een plek gaat die iets lager ligt dan de rest en dat het water zich daardoor op die plek verzamelt, dan kan je proberen om het water weg te krijgen met een drainage.
Als je niks aan de situatie kan doen en andere soorten wil proberen: er zijn maar weinig soorten groenblijvende planten die in ons klimaat natte voeten verdragen.
zondag 19 oktober 2014 - 21:01
tuinmanneke

Tuinmanneke

Beste, ik heb hetzelfde probleem op mijn osmanthus burkwoodii planten, begint inderdaad met bruine takken, wat heb je er uiteindelijk kunnen aan doen/reden??
woensdag 25 oktober 2023 - 17:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon