menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond verzuren

Ga naar meest recente reactie

Patattenriek

Patattenriek


Kan men grond ook verzuren door compost toe te voegen die hoofdzakelijk bestaat uit gras gemengd met beukenbladeren en groentetuinafval?
Of wat raden jullie mij aan om een optimale grond te verkrijgen voor zuurminnende planten?

Ik heb me namelijk wat zuurminnende planten aangeschaft.

Mvg.

zaterdag 1 oktober 2011 - 17:45
Polplastron

Polplastron

Waarom zou je niet gewoon planten aanschaffen die passen bij de grondsoort die je hebt? Dat lijkt me veel eenvoudiger en logischer.

Je koopt toch ook geen kleding voor een maat die je niet hebt om daarna een aantal kilo's bij te komen of af te vallen om het bepaalde kledingstuk aan te kunnen doen?

Grond verzuren is één ding, maar dan zal je dat wel regelmatig moeten blijven doen en het resultaat zal nooit hetzelfde zijn als op een van nature zure grond.

Overigens kunnen de meeste planten heel wat verdragen en hoewel ze een bepaalde grondsoort prefereren zullen ze ook genoegen nemen met wat minder.

Groeten,

Pol
zaterdag 1 oktober 2011 - 19:32
hanninkj

Hanninkj

Ik heb diverse zuurminnende planten in mijn zandgrond staan en ze doen het uitstekend. Goed humus gebruiken en de planten groeien heus wel.

Ton
zaterdag 1 oktober 2011 - 19:37
annis

Annis

Heb je de zuurgraad van de grond al gemeten. Misschien is de grond wel al goed wat zuurgraad beterft.
zaterdag 1 oktober 2011 - 20:13
Tuinman65

Tuinman65

Eiken- of dennenbladgrond werkt erg goed verzurend. Ook ammoniaksulfaat werkt verzurend en is een uitstekende meststof voor bv. Rhododendrons. Al mag je niet overdrijven natuurlijk.
En dan iets voor Pol :
Je bent gepassioneerd door oude rozen. Wat zou jij doen wanneer de ph van je tuingrond 4 zou zijn. Daar wil geen roos in groeien.
Dan heb je de keuze : geen rozen of kalk strooien.
Is net hetzelfde als iemand die graag Rhododendrons heeft en met een te hoge ph zit.
zaterdag 1 oktober 2011 - 23:07
Polplastron

Polplastron

Mijn passie voor rozen is er pas gekomen nadat ik wist dat ze op onze zandgrond zouden groeien hoor! Ik heb daar wel wat werk aan gezien deze grond erg arm is en ik dus veel compost moet toevoegen. Toch is dit volgens mij eenvoudiger dan zuurminnende planten op een basische grond te telen.

Moest mijn grond zuur zijn, dan zou ik mij misschien toeleggen op Rhododendrons.

Er zijn overigens heel wat alternatieven te vinden voor vele planten en ik zou er ook niet van verschieten als de ene Rhododendron al wat meer kalk verdraagt dan de andere.

Ik blijf van het standpunt: pas de planten aan aan je situatie i.p.v. andersom: dat voorkomt veel werk, ziektes en geknoei. Maar als je nu persé met ammoniumsulfaat wil gaan werken ... voor mijn part geen probleem hoor! Ieder zijn visie!

Groeten,

Pol
zondag 2 oktober 2011 - 14:51
Patattenriek

Patattenriek


ik heb de plantjes reeds aangeschaft zijnde Azalea, Skimmia en Zomerheide ( Calluna vulgaris)

Veeleisende planten wat grond betreft?

Alvast bedankt voor de reeds verkregen info.
zondag 2 oktober 2011 - 15:07
hanninkj

Hanninkj

Ik heb op mijn zandgrond diverse al grote Camellia's(3m) staan en sommigen bloeien nu. Ook andere zuurminnende planten(rhodo's, azalea etc) doen het goed maar bij het begin hebben ze wel veel humus gehad en elk jaar breng ik er weer een laagje op. Sommige speciale Rhodo's zullen het niet doen.

Ton
zondag 2 oktober 2011 - 15:28
Tuinman65

Tuinman65

Probeer te weten te komen wat de Ph (zuurheidsgraad) van je grond is.
Als je die niet kent kan er geen correct advies gegeven worden.
Met ijzerchelaat zijn er ook mogelijkheden. Hebben we al goede ervaringen mee.
Met wat Pol schrijft ga ik niet helemaal akkoord.
Hij zal moeten bijsturen jaar na jaar wil hij zijn rozen fit houden.
Wie zuurminnende planten wil op grond met een te hoge Ph moet ook bijsturen, maar niks minder of niks meer als Pol.
Een passie hangt niet af van de grond waarop je kweekt hé Pol. Een passie kan veranderen in je leven. Ik heb lang een passie gehad voor vijvers en waterplanten, dan Hosta's (had er wel honderd verschillende staan ), vervolgens rozen (al veel weg, te veel werk mee )en Clematis (te vaak ziek).
Nu is dat helemaal overgeslagen naar Dahlia's en groenten kweken.
Heeft met de leeftijd te maken zeker?
Met al de nieuwe insecten en ziekten die onze planten belagen ben ik blij dat ik over 2 maanden me niet meer proffesioneel moet gaan bezig houden met het vak.
Al heb ik het altijd graag gedaan.
Van je hobby je beroep kunnen maken is toch het mooiste wat je je kan inbeelden.
Zo kennen jullie me al een beetje beter.
zondag 2 oktober 2011 - 22:56
Polplastron

Polplastron

Met wat Pol schrijft ga ik niet helemaal akkoord.

En daar ben ik heel blij om! 't Zou toch erg zijn als we er allemaal dezelfde ideeën op na zouden houden! Desondanks blijf ik wel bij mijn standpunt: pas de planten aan aan de standplaats i.p.v. andersom: zo voorkom je veel werk en eventuele teleurstellingen.

En nee, ik ga voor mijn rozen echt geen kleigrond aanvoeren! Die rozen die op mijn zandgrond niet overleven, hebben pech: ze zullen in de toekomst vervangen worden door betere exemplaren. Maar dat is mijn visie en ik weet dat die nogal drastisch is volgens sommigen hier op het forum!

Groeten,

Pol
maandag 3 oktober 2011 - 18:47
Tuinman65

Tuinman65

Pol, is het geen uitdaging voor een echte tuinliefhebber om iets dat normaal niet goed groet op je bodem, het toch te doen lukken.
Ik woon in Pulderbos, als het hier twee dagen niet regent en de zon schijnt dan is het kurkdroog.
Toch heb ik jarenlang van rozen, die toch van vocht in de grond houden, heel goed kunnen genieten door de juiste bemesting en heel veel gieten.
Da's tuinieren zeker?
maandag 3 oktober 2011 - 23:26
ERWIN52

ERWIN52

@Tuinman65,
Ik sta volleig achter uw visie. De natuur wordt vaak geholpen door kleine ingrepen die de mens daaraan doet. Dit geldt echter niet voor bvb grote ingrepen zoals bvb de ontbossing van het regenwoud.
Ook ik heb magere zandgrond (de ene helft van Stekene) en daarin heb ik verschillende zones aangebracht. Een zone waarin ik met compost en turf de grond heb zuurder gemaakt waarin ik mijn rhododendrums heb geplant.
De andere zijde aan de zonnekant ... plaats voor mijn rozen met voedzame grond. Dit alles is niet zomaar in 1 jaar ontstaan maar geleidelijk door toevoeging van vooral het zwarte goud nl compost.
Ik vind het jammer dat Pol soms zo hardnekkig blijft vasthouden aan een bekrompen standpunt. Is dit nu uit gemakzucht of echt nie willen ? Sorry Pol ik heb uit menige uitspraken van u deze conclusie moeten trekken maar ja, elk zijn mening !
Groeten, Erwin
dinsdag 4 oktober 2011 - 09:01
Polplastron

Polplastron

Ik vind het jammer dat Pol soms zo hardnekkig blijft vasthouden aan een bekrompen standpunt. Is dit nu uit gemakzucht of echt nie willen ? Sorry Pol ik heb uit menige uitspraken van u deze conclusie moeten trekken maar ja, elk zijn mening !

Lees wat ik hier zelf al over schreef in mijn vorige post:
Maar dat is mijn visie en ik weet dat die nogal drastisch is volgens sommigen hier op het forum!

Ik heb mijn visie en dat is niet de jouwe, maar voor mij is dat geen probleem zoals ik dat ook al in mijn vorige post schreef:
't Zou toch erg zijn als we er allemaal dezelfde ideeën op na zouden houden!

Ik vind het jammer dat Pol soms zo hardnekkig blijft vasthouden aan een bekrompen standpunt. Is dit nu uit gemakzucht of echt nie willen ?
Ja, dat hoort bij mijn karakter, maar ik heb wel al een paar keer gezegd:"Ieder zijn mening" en ik ben hier op het forum denk ik de eerste om verzoenend op te treden als verschillende meningen uitlopen in hevige discussies.

Ten tweede:
Ik woon in Pulderbos, als het hier twee dagen niet regent en de zon schijnt dan is het kurkdroog.
Toch heb ik jarenlang van rozen, die toch van vocht in de grond houden, heel goed kunnen genieten door de juiste bemesting en heel veel gieten.
Ik woon in Halle-Zoersel: de kwaliteit van de grond hier is al even armzalig als in Pulderbos vermoed ik. Aanbrengen van compost is op zandgrond noodzakelijk als je iets goed wil laten groeien, maar dan ben je niet met PH e.d. aan het knoeien. Om mijn rozen te laten groeien moet ik daar dus ook wel tijd in steken. Bewateren doe ik echter normaal gezien niet.

Hier worden ondertussen drie discussies door elkaar gevoerd: 1) Hoe verzuur ik mijn grond? 2) Is het zinvol/haalbaar om de PH van grond (drastisch) te veranderen. 3) Moeten we volgens Pol onze tuin maar wat laten doen zonder een poot uit te steken.

Op 3) antwoord ik: 'neen': ik ben een grote voorstander van compost aanbrengen, manueel wieden, schoffelen e.d. dus ja ... ik steek veel tijd in mijn tuin. Compost aanbrengen of bemesten is de grond verbeteren en verrijken, maar hiermee verander je niet de basiseigenschappen van diezelfde grond. Compost aanbrengen, mulchen, wieden, schoffelen, hakken, verticuteren: dat heet inderdaad tuinieren!

Op 2) antwoord ik: ja, maar ik zou het zelf niet doen omdat het volgens mij zinvoller, makkelijker en haalbaarder is van op alkalische grond kalkminnende planten te kweken en op zure grond zuurminnende planten i.p.v. kalkgrond zuur te maken of zure grond alkalisch, maar DAT IS MIJN MENING en nee DIE HOEVEN JULLIE NIET TE DELEN (zoals ik al een paar keer heb gezegd op dit forum!)

Op 1) heeft de vraagsteller ondertussen antwoord gekregen denk ik, dus kan voor mijn part de discussie stoppen als dat goed is voor jullie. Tenzij hier nog mensen zijn die eens ongezouten hun mening willen zeggen over dit onderwerp en mijn "halsstarrige" visie hierop.

Groeten,

Pol
dinsdag 4 oktober 2011 - 11:43
Patattenriek

Patattenriek


Ik vind het een beetje jammer dat er een polemiek is ontstaan op mijn topic.
Laat ons ieders visie respecteren.
Laat ons stellen dat ik weer wat heb bijgeleerd en daar dient dit prachtig forum toch voor?


Mvg.
dinsdag 4 oktober 2011 - 13:06
ERWIN52

ERWIN52

@Mario35
U ziet ... ieder zijn mening en daar blijf ik ook bij ! Door verschillende meningen te horen (?) op dit forum botst het soms wel even maar ja ... elk zijn mening daar sta ik achter. U zult wel geleerd hebben dat het veranderen van uw bodem wel degelijk mogekijk is doch niet blijvend. Jaarlijks pas ik mijn tuin een weinig aan daar waar nodig. Verzuren met wat turf of minder zuur (naar het basische toe) met wat kalk. En dat liukt mij in mijn zandige grond wel vrij goed.
Groeten aan allen !!!! Erwin
dinsdag 4 oktober 2011 - 17:10
Polplastron

Polplastron

Dan toch nog deze laatste bedenking: turf is alles behalve ecologisch en daarom vermijd ik het waar het kan ... (Ja, voor mijn vleesetende planten kan het niet anders, maar dat moet je maar één keer aanschaffen en daarna kunnen die daar jaaaaaren in blijven staan ... Schiet me nu maar meteen af ... ).

Leuk Ermin dat je bij je mening blijft, dat doe ik ook, maar ik ga je nu wel niet meteen halsstarrig of zo noemen hoor! Laten we het leuk houden hé!
dinsdag 4 oktober 2011 - 19:25
Tuinman65

Tuinman65

Mensen, mensen toch, wat een heisa.
Maar ondertussen weten we nog altijd niet wat de Ph is van de grond van Mario.
En kan er dus geen advies gegeven worden.
Wat Pariodias schrijft is wetenschappelijke zever waar geen enkele tuinliefhebber wat aan heeft.
Dat is theorie en in de praktijk bewijst lava zijn nut.
Binnenkort ga ik meer tijd krijgen om hier te schrijven en om oude dozen te openen want ik heb hier al wat onzin gelezen. Maar vooral heb ik die dahliakweek van Batdah met veel aandacht gevolgd. Proficiat.
En mensen, schiet Pol niet af, hij heeft zijn visie en die moeten we respecteren, al zullen we nog wel heel wat aanvaringen hebben.
dinsdag 4 oktober 2011 - 23:43
Polplastron
woensdag 5 oktober 2011 - 18:54
Rita1960

Rita1960

Dirk,
en Polletje, jullie blijven goed!

@Tuinman

@Mario: succes! met de verschillende meningen.. maar test nu eerst eens de zuurgraad van je bodem!!

woensdag 5 oktober 2011 - 20:19
Patattenriek

Patattenriek

Ok ga ik zeker doen Rita, ik hou jullie op de hoogte.
Ik moet wel zeggen dat ik de border waar ik die planten heb geplant rijkelijk heb voorzien van kompost, zou ik dan niet beter een tijd wachten zodat de ph-waarde zich kan normaliseren?

Bij deze, wat is de beste manier om de zuurtegraad van de grond te meten?
Bestaan er doe-het-zelf kits die een betrouwbaar resultaat geven of moet ik daarvoor naar één of ander tuincentra om stalen van mijn grond te laten analyseren?
woensdag 5 oktober 2011 - 20:31
Tuinman65

Tuinman65

Compost is meestal nogal kalkrijk vooral met beukenblad. Dat was dus niet zo'n goed idee.
Beukenblad werkt niet verzurend.
Een Ph meter kan je hier bij tuinadvies aan een schappelijke prijs kopen.
En een vraagje aan Rita : wat is de betekenis van de emoticon achter mijn naam? Die ken ik niet.
En ja Pol, er zijn Rhododendrons die kalkgrond verdragen. Bij de kwekerij Hagmann in Duitsland hebben ze die. Ik ben ze nog niet tegen gekomen hier maar dan zal dat wel liggen aan de zeer hoge prijzen. Ik heb hier een catalogus van 1998 en toen was de prijs voor een plantje van 30/40 cm 48 euro.
En dan parodias : ik heb wat te snel gereageerd zonder je uitleg goed te lezen. Sorry.
Maar lavameel toevoegen aan zandgrond kan toch nooit slecht zijn. Ik heb daar heel goede ervaringen mee. Het houdt in onze zandbak het vocht toch wat beter vast.
Maar als ik jou mag geloven dan heeft kalk op een zure grond strooien ook geen zin. Op alle forums, ook hier, lees ik : strooi kalk en je mosproblemen zijn voorbij en dat is volgens mij nog veel grotere zever.
Wij onderhouden een privaat golfterreintje in Schilde. Toen wij daar begonnen zat dat gras vol mos. We lieten de Bodemkundige dienst van Belgie komen voor bodemonderzoek, ook voor ander bemestingsadvies, resultaat Ph 7. Te veel voor gras. We zijn dan enkele malen ammoniaksulfaat gaan strooien. Resultaat : alle mos weg, een zuurdere bodem en in combinatie met verticuteren, verluchten en een regelmatige samengestelde bemesting, een prima resultaat.
Ik heb mijn grootste twijfels over dat ieder jaar kalken en dan raadt men soms nog aan aan om dat samen met bemesten te doen. Doe dat NOOIT.
Meet de ph van de grond en indien die niet lager ligt dan 6 (voor een gazon) laat dan de kalk rustig liggen in het tuincenter die dat toch zo graag verkoopt.
En Pol, wat betekenen jouw emoticons. Ik snap daar niks van.
woensdag 5 oktober 2011 - 23:03
Rita1960

Rita1960

En kan er dus geen advies gegeven worden.
Wat Pariodias schrijft is wetenschappelijke zever waar geen enkele tuinliefhebber wat aan heeft.
Dat is theorie en in de praktijk bewijst lava zijn nut.
Binnenkort ga ik meer tijd krijgen om hier te schrijven en om oude dozen te openen want ik heb hier al wat onzin gelezen. En mensen, schiet Pol niet af, hij heeft zijn visie en die moeten we respecteren, al zullen we nog wel heel wat aanvaringen hebben

@Tuinman: mijn emotiocon betekent dat ik het niet met je eens ben
en dat je mij dit niet kwalijk moet nemen...

zie de emotiocons maar als een gevoels/ mening uitdrukking

groetjes,

Rita
donderdag 6 oktober 2011 - 07:50
Polplastron

Polplastron

En Pol, wat betekenen jouw emoticons. Ik snap daar niks van.


Mijn betekenen dat ik er eigenlijk wel mee moest lachen dat onzen Dirk (Birdwatcher) weer eens een rake uitspraak deed na al het gediscussieer van hiervoor terwijl we net wat kalmer aan aan het doen waren ... Niet slecht bedoeld op iemand of zo!

Wat die rhododendrons betreft die tegen kalk kunnen; ik ken niets van rhododendrons ... ik heb alleen gezegd dat je van verschillende plantensoorten vaak wel variëteiten of zo hebt die beter tegen bepaalde grondsoorten of omstandigheden kunnen dan andere en dat hier wellicht een oplossing lag. Overigens; wat is duur voor een tuinplant. Ik geef liever 60 euro uit aan een plant die in mijn tuin gaat floreren dan 5 euro aan een plant waar ik jaarlijks veel materiaal voor moet gaan aanschaffen om die in leven te houden. (Ook weer zwart-wit uitgedrukt, maar je snapt het wel denk ik).

Groeten,

Pol
donderdag 6 oktober 2011 - 11:42
Tuinman65

Tuinman65

Dan ben jij geen tuinkenner Dirk, maar iemand die nogal graag kritiek geeft op wat andere mensen schrijven. Ook op een ander forum.
Beukenblad werkt NIET verzurend.
Ik kan hier legio voorbeelden geven waar je wel kritiek geeft maar geen oplossing.
En nu ga ik efkes heel grof zijn: ik schrijf wat ik geleerd heb uit 50 jaren ervaring, jij schrijft wat je gaat opzoeken op internet.
donderdag 6 oktober 2011 - 23:22
Polplastron

Polplastron

Wat ik in de literatuur vind, is dat compost over het algemeen eerder basisch of neutraal is dan zuur.

Wat ik in praktijk merk is dat mijn eigen compost over het algemeen eerder basisch is of neutraal dan zuur.

Overigens is basisch niet volgens mij niet hetzelfde als kalkrijk (of Parodias moest me verbeteren ...).

Wat beukenblad met compost doet, weet ik niet. Bij mij bestaat de compost meestal uit een mix met heel veel eiken-en notenblad in het najaar.

Het aantal jaren ervaring doet volgens mij weinig ter zake: hier zijn heel wat mensen met hun eigen expertise waarvan je kan bijleren.

Groeten,

Pol
vrijdag 7 oktober 2011 - 20:27
Tuinman65

Tuinman65

Iemands mening op een forum volslagen onzin noemen is grof, heel grof.
Maar Dirk je zal me nog wel tegen komen.
vrijdag 7 oktober 2011 - 23:47
Tuinprins

Tuinprins

In Nederlands Brabant is veel zandgrond zuur van aard maar vaak arm aan humus bestanddelen. Als je dan die grond verbeterd met fatsoenlijke compost (geen MEUKTROEP (volgens mij zeggen Vlamingen BROL!)) of turf dan willen zuurminnende planten het wel goed doen. Het is even wat werk maar daarvoor wordt je beloond. Ik zie dit ook niet als het veranderen van de grondsoort maar als het verbeteren ervan.

Wat anders is het als je op zeer kalkrijke grond (bijv. kleigrond) zuurminnende planten wilt hebben. Het doormengen van turf of gecomposteerde schors zou de grond ietwat verzuren maar je zult dan toch last krijgen van slechte groei en een ziekelijke bladkleur. Er zijn mensen die in Zeeland een deel van de kleigrond in hun tuin hebben afgegraven en hebben vervangen daar humusrijk zand. Dat is ook een mogelijkheid als je perse zuurminnende planten op kalkrijke grond wilt hebben maar wel een die flink wat geld kost.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 8 oktober 2011 - 11:21
hanninkj

Hanninkj

Juist mijn tuingrond(zand) de pH met pH meter gemeten en de grond is vrij neutraal pH 7,4.
Compost ook gemeten en deze is zwak basisch pH 7,8.
Op deze grond heb ik verschillende zuurminnende planten die het erg goed doen.
Na jaren maken veel planten hun eigen biotoop wat goed is te zien bij Rhodo's en dan beginnen ze goed te groeien en bloeien.
Het is allemaal niet zo moeilijk.

Ton
zaterdag 8 oktober 2011 - 14:22
hanninkj

Hanninkj

Helemaal gelijk!
zaterdag 8 oktober 2011 - 17:02
Tuinman65

Tuinman65


Zand over ons meningsverschil en die pinten drinken we nog wel eens
zaterdag 8 oktober 2011 - 23:10
Tuinman65

Tuinman65

Citeren blijkbaar mislukt, maar de boodschap was uiteraard voor Birdwatcher.
Maar dat had iedereen wel begrepen.
zaterdag 8 oktober 2011 - 23:15
Polplastron

Polplastron

Iemands mening op een forum volslagen onzin noemen is grof, heel grof.

Gelukkig is degene die dit schrijft zelf heel beleefd en valt die mensen niet persoonlijk aan door ze halsstarrig te noemen e.d. ... Wie het schoentje past ... En nu ... zand erover!
zondag 9 oktober 2011 - 11:38
Tuinman65

Tuinman65

Schol zeggen ze in Vlaanderen
zondag 9 oktober 2011 - 23:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon