menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop klimt niet

Ga naar meest recente reactie

TuinmanTom

TuinmanTom

Hallo.
Ik had een viertal klimop/hedera plantjes tegen een stuk lelijke betonnen muur gezet, met de bedoeling dat deze bedekt zou worden op redelijke korte tijd.
Nu heeft de klimop zowat de grond rond de muur bedekt, maar de muur zelf daar komen ze eigenlijk amper aan.
Ik moet wel zeggen, ze staan op een vrij zonnige plaats, misschien dat ze dan minder geneigd zijn om te klimmen dan op schaduwrijke plaatsen.

Moet ik echt met stokken of draad gaan werken om die te leiden? Of is het een kwestie van geduld, ze staan er nog maar een jaar. Of heb ik voor mijn doel een verkeerde plant gekozen?
groeten
maandag 26 september 2011 - 00:54
daucus

Daucus

De ranken wat leiden kan geen kwaad en het is een kwestie van geduld. Ik heb ook klimop in de zon staan. Gaat prima, maar je had natuurlijk veel meer keus gehad in klimplanten die en de muur bedekken, maar ook mooi bloeien. Combinatie kan ook. Ik heb rozen en clematis samen met klimop. Een altijd groene muur en bloei in de zomer
maandag 26 september 2011 - 04:20
PeterW

PeterW

Je hebt zeker een kleinbladige soort? Die klimmen niet, die kruipen alleen.
maandag 26 september 2011 - 11:49
Tuinman65

Tuinman65

Kleinbladige klimop klimt ook, zij het minder snel.
maandag 26 september 2011 - 16:00
satomi

Satomi

Vooral geduld hebben. De Hedera moet nog wat meer wortel vormen voordat 'ie aan klimmen gaat beginnen. Wij hebben Hedera als afscheiding gebruikt met de buren maar voordat die 12 meter helemaal dicht zat was er toch zeker een jaar of 6 voorbij. Daarna ook ieder jaar hetzelfde merelpaar dat kwam broeden, erg leuk!

Bij ons groeiden er Lonicera japonica 'Hall's Prolific' en Clematis viticella 'Mme J. Correvon' doorheen voor geur en kleur. let er bij Clematis op dat die in het vroege voorjaar tot op 30 cm kan worden teruggeknipt, dan wordt het geheel niet één grote warboel.
woensdag 28 september 2011 - 12:53
TuinmanTom

TuinmanTom

Bedankt voor de tips. Ik ga hem nog rustig wat laten groeien en zeker overwegen om er ook clematis tussen te planten.
woensdag 28 september 2011 - 13:07
renate67

Renate67

Ik heb ook clematissen tussen de klimop staan en winterjasmijn voor bloemetjes in januari!! en ik heb er een doornloze braam tegenaan staan (ik bind de takken gewoon aan de klimop aan)
Renate
woensdag 28 september 2011 - 13:10
TuinmanTom

TuinmanTom

Schoonpa had een "beter" idee. Klimop weghalen voor het te laat is (overwoekering) en die betonnen muur schilderen en er "faux brick" op schilderen. En dan evt 2 of 3 clematissen ervoor zetten tegen een klein klimrekje.
donderdag 29 september 2011 - 20:47
satomi

Satomi

Tja, dat is ook een plan. Vind je het zelf ook wat? Dan doen. Let er dan wel op dat de Clematissen "koele voeten" houden door er een wintergroene heester of een bodembedekker voor te planten en genoeg vocht en voeding te geven.

Overigens, als je Hedera twee keer per jaar flink snoeit en de uitlopers een paar keer wegtrekt is het prima in toom te houden is mijn ervaring.
vrijdag 30 september 2011 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon