menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmel op dahliablaadjes

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Hallo tuinvrienden,
Ik dacht weer van de slimste te zijn en met het goede weer nu heb ik 1 dahlia in pot overgehouden
en in de serre geplaatst om deze goed te vervroegen... De dahlia is goed uitgelopen maar deze
week zie ik de blaadjes schimmelen wat kan ik doen? Uit de pot halen en in de kelder nog wat
bewaren? Buiten plaatsen? De blaadjes verwijderen of nog iets anders...
Bedankt op voorhand,groetjes,ines
zaterdag 13 januari 2007 - 19:02
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

die van ons staan ook voorgeplant in de serre, maar lopen nog niet uit hoor

aangezien we als ze uitlopen toch verschillende malen toppen om dikke planten te bekomen, kun je misschien ook eens topeen, en wij planten die knollen steeds nadat we ze in schimmelwerend product gedopt hebben
zondag 14 januari 2007 - 16:42
Esem

Tekst aangepast

Esem

ines,
vooreerst,het is geen winter wel het seizoen maar niet de temperatuur.
Waarschijnlijk staan je dahlia's te warm en te vochtig.
De dagen zijn nog te kort en de zon nog niet krachtig genoeg om al het vocht in de serre te laten verdampen,en waarschijnlijk zullen ook de ramen van de serre niet openstaan.
Op zonnige dagen je serre verluchten(als er al zonnige dagen zijn)
door je raam en je deur van de serre open te zetten.

Geef je de dahlia ook nog water door ze water geven werk je de schimel in de hand.
Laat ze voorlopig staan zonder ze water te geven,zodat ze kunnen opdrogen.
Want ook zo werk je wortelrot(knolrot) in de hand,
Ik zou nu zoals Nigella voorsteld je planten toppen zodat alle schimmel verwijderd is.
Ze zullen wel weer terug opschieten.
Maar ik denk niet dat deze schimmel wat te maken heeft of je nu al dan niet ze eerst dompelt in een fungincide tegen schimmel.
Ik denk echt dat je planten in de serre te nat en te vochtig staan.
Gr. Esem,
zondag 14 januari 2007 - 18:41
ines

Ines

Hoi Nigella en Esem:
bedankt voor de raad, ik lucht de serre wel maar heb de pot buiten gezet en zie dat het niet beter
is ik ga ze toch toppen en geen water meer geven, die bladschimmel kan dat ook veroorzaakt
worden door de kleine witte vlieg? want ik zie ze hier en daar op de fuchia's.
zondag 14 januari 2007 - 19:37
Nigella

Nigella

oei Ines, dat je water geeft dat wist ik niet
De knollen die bij ons in aarde in plstiek potten voorgetrokken worden, krijgen op dit moment zeker nog geen water.

Ik vind het niet zo makkelijk in dit seizoen, het is veel te warm in de serres

die planten weten echt niet wat ze hebben
zondag 14 januari 2007 - 20:59
ines

Ines

Ja dat is het!
Sommige potten drogen zeer vlug, vooral de oppervlakte en dan kan ik het niet laten van wat
water te geven en te zeggen dat mijn geraniums nog in bloei staan (is ook het eerste jaar)
nog niet meegemaakt en de stekken groeien veel te vlug, straks gaat het misschien vriezen en dit is
niet goed voor al die tere uitlopers op de toppen.
Dus geen water meer bedankt hé, groetjes, ines.

zondag 14 januari 2007 - 21:12
Adrienne

Adrienne

Hallo Ines,

De mijne liggen boven op de zolder
Niet verwarmt, maar wel in manden met turf.
Dan drogen ze ook niet helemaal uit , maar lopen vlugger uit in het voorjaar.
Pas in begin april gaan de eerste in een bloempot om sneller op te komen.
maandag 15 januari 2007 - 10:27
ines

Ines

Ja Adrie, hier liggen ze in de kelder maar deze dahlia was eentje die ik wilde vervroegen...
naam iets met Landaff ...bisschop ofzo deze ken ik eigenlijk niet, schijnt een zeer donkere
te zijn met donker bruin -rood blad (moet nog eens opzoeken).
dinsdag 16 januari 2007 - 13:50
marleen

Marleen

Inès,

ik heb hier een foto van,
maar ik krijg hem hier niet op,
zal het morgen eens aan mijn zoon vragen
en dan zie je hem wel

marleen
dinsdag 16 januari 2007 - 17:40
Rodger

Rodger

Ines die dahlia Bischop of Llandaff is een héél prachtige donkerbladige met enkele rode bloemen en geel hart . Heb ik twee jaar geleden mij ook aangeschaft .
groetjes
rodger
(jou bananenplant staat hier fors te groeien in huis !)
dinsdag 16 januari 2007 - 20:07
ines

Ines

Ha blijkbaar zijn er meerdere die deze dahlia kennen Marleen en Rodger...ik heb deze als
geschenk gekregen van een tuinvriendin voor de winter en deze was reeds in pot geplant nu wisten
we allebei niet wat ermee aan te vangen dus heb ik de pot maar in de serre gezet, blijkbaar met
slecht gevolg....ik heb ondertussen een foto gevonden van deze dahlia (netfoto)

[afbeelding verwijderd niet-https]

Rodger dus Bishop of LIandaff (wat een naam...) ik kan die namen zo moeilijk allemaal bijhouden.
De bananenplant zit in zijn puberteit hi
dinsdag 16 januari 2007 - 20:28
Adrienne

Adrienne

Amaai Ines,

Da is wel een schoone !!!
goe laten knollekes krijgen hé
dinsdag 16 januari 2007 - 20:44
ines

Ines

Goe Adrie ge staat op d'eerste reke... (in de eerste rij ... )
dinsdag 16 januari 2007 - 20:48
Adrienne

Adrienne

yeej,
dinsdag 16 januari 2007 - 21:08
Nigella

Nigella

ik zie eigenlijk liefst die donkerbladige Dahlia's, maar niet de rode . Ik ben op zoek naar de witte bisschop. Heb nu reeds de fushia fasination en de fushia met bruin oker hart Dahlia Wink happy single , die laatste is nu mijn lievelingsDahlia. Heeft genoeg gekost ook
woensdag 17 januari 2007 - 23:36
ines

Ines

Hoi Nigella ja ze zijn prachtig die donkerbladige enne diep rood is ook niet een van mijn lievelingen
(maar een gekregen paard kijkt men...)

Heb nog nooit veel rood in mijn tuin gehad tenzij soms klein in het hart van bloemen, in fuchia of bepaalde takken maar ik probeer toch iets te combineren. Graag zou ik bij Landaff een roos Elfe combineren (Bakker laatste editie) maar dit is een klimmer. Prachtig vind ik die, omdat deze een klimmer is ben ik van plan deze af te knippen op de hoogte van die dahlia.
Wat denkt U? Zal wel een tamelijk warm koud contrast geven maar een spanning alom ofwel neem ik gewoon een andere spitse bladsoort om de kleur te dempen of een soort grijze santolina...

donderdag 18 januari 2007 - 00:04
Nigella

Nigella

soms heb je de indruk dat lichte kleuren er nasst de felle dempen, maar ik vind dat wit vb de kleur oplicht.

Je moet voor dahlia's eens kijken bij "Verberghe" een kwekerij in NL, er zitten toch wel heel mooie bij.

Ik zou die klimroos toch niet afknippen, misschien in het begin om wolle vertakking te bekomen, maar weet je dat een klimmer vb Clematis mooi is om niet gesteund zo maar los tussen je bloemen en struiken te latengroeien. Ik heb al mooie combinaties gezien van rood met paars; gedurfd!!!!maar mooi. Er bestaat trouwens een Clematis paars met rode streep, dus waarom niet. Alleen moet de omgeving er nog bij passen
donderdag 18 januari 2007 - 09:36
Adrienne

Adrienne

Allez pats,

Ik val weer uit den toon hé
Ik vindt rode bloemen ook daliakes juist super !!!
Zal mijn romantisch zieltje zijn zeker
donderdag 18 januari 2007 - 14:31
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Allez pats,

Ik val weer uit den toon hé
Ik vindt rode bloemen ook daliakes juist super !!!
Zal mijn romantisch zieltje zijn zeker


Adrienne
dat is toch juist goed dat we verschillend zijn, kun je je voorstellen dat we allemaal dezelfde smaak hebben. Ik moet er niet aan denken dat we allemaal met dezelfde kleren rond lopen of dezelfde tuin hebben. Pensionaatstijd is nu wel al lang voorbij voor mij zulle. En als jij nu zo warmbloedig bent, waarom zou je dan geen rood en oranje mogen kiezen voor je tuin. Weet je dat enkele jaren terug zo veel tuinen allemaal in pastelkleuren waren, en dat een 2-tal jaar terug er juist meer en meer hot-borders kwamen (rfood en oranje) dus ben jij in de mode

Maar je moet eens kijken bij die Verberghe van Nederland, echt mooi dahlia's en....rode bij
donderdag 18 januari 2007 - 19:19
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste Nigella ik heb een dahlia verleden jaar gekregen en wy weten de naam niet het is een rode met geel hart ik ga er een foto van zoeken

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 20 januari 2007 - 10:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon