menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overwinteren

Ga naar meest recente reactie

Hippifan

Hippifan

Voor deze vraag heb ik wel eerst even gezocht op 't forum. Anders word ik weer op het matje geroepen!

Hoe overwinteren jullie fuchsia's, brugmansia's, begonia's enz. (inkuilen, koele ruimte etc.) en wat zijn jullie ervaringen? En snoeien jullie ze dan eerst?
Alweer bedankt voor de antwoorden

Groeten!
woensdag 14 september 2011 - 19:52
bakbeest

Bakbeest

Fuchsia's overwinter ik niet.Ik knip er stekjes van,zet ze op water en als ze geworteld zijn in een potje ,geraniums ook zo.
Begonia's haal ik uit de grond,laat de bollen drogen,verpak ze in een krant met turf,en doe ze in een doos.
Mijn bruggen knip ik af tot ongeveer een draagbare hoogte,zo'n 70 cm.Dezen gaan met pot en al op een koele donkere plek (bij ons: een slaapkamer en een zolder).De takken maak ik stekken van,door ze in een emmer water te zetten,en ze te laten wortelen,maar ik ga dit jaar een andere methode ook uitproberen.(zie brugmansia stekken)
Ze zijn nu namelijk zo'n 2 meter hoog,en da's niet handig om naar boven te tillen.
woensdag 14 september 2011 - 20:01
Rita1960

Rita1960


Voor deze vraag heb ik wel eerst even gezocht op 't forum. Anders word ik weer op het matje geroepen!

Hoe overwinteren jullie fuchsia's, brugmansia's, begonia's enz. (inkuilen, koele ruimte etc.) en wat zijn jullie ervaringen? En snoeien jullie ze dan eerst?
Alweer bedankt voor de antwoorden

goed gedaan!

en zo gaat het bij ons...

Fuchsia's gaan bij mij ontbladerd en sterk teruggesnoeid en vrijwel zonder grond in de tempex kist gevuld met ietwat vochtige turfmolm..
Brugmansia's staan in de stal (min. temp 5 graad C) al dan niet teruggesnoeid. Hangt van de grootte af. en dit jaar ga ik een aantal van de stekken in aluminiumfolie bewaren. Ook weer een paar op water..

knolbegonia's droog opbergen op een vorstvrije plaats in het stro.. (gaan ook in de stal) ze komen eerst met nog een "stompje" in een kist, na een aantal weken kun je het stompje eraf halen.. minder kans op rotting.

dahlia knollen gelijk aan de begonia's gaan in kisten. Eerst laten drogen en dan in de kist met stro. maar deze pas na de eerste nachvorst uit de grond halen.

Cassia's(Senna), Cestrum, Tibouchina, Agapanthus, Lantana gaan ook de stal in.. echter zonder snoeien.. dat doe ik pas in het voorjaar

de bougainville wordt in huis ondergebracht (max 16 gr C) en dit jaar voor het eerst ga ik proberen de Rhodochitron te overwinteren.. ook bij de Bougainville..

veel succes!

groetjes,

Rita


woensdag 14 september 2011 - 21:03
Mandy

Mandy

Fuchsia neem ik een aantal stekken van en de rest snoei ik goed terug en gaat overwinteren.
Brugjes : een aantal snij ik in stukken en dan op water en de rest gaat overwinteren.
Dahlia;s opgraven en drogen en dan in een doos en in kranten in de kelder.
geraniums en pelargoniums: stekken nemen en de rest gaat overwinteren.


woensdag 14 september 2011 - 22:18
renate67

Renate67

Dahlia´s gaan hier zaagsel in en in doos in kruipruimte (in de schuur vriest het)
Fuchsia´s ben ik nog aan het ontdekken,
Brugmansia heb ik dit jaar voor het eerst dus moet ik ook nog bepalen.

Vraag aan Rita: fuchsia´s in turfmolm klinkt aantrekkelijk, maar wanneer pot je ze dan weer op?? en bij welke temperatuur laat je ze overwinteren?

nog meer VRAGEN: Ik heb hier dit jaar ook nieuw oleander (klein nog) een mannetrouw en een camelia. Hoe kan ik die het best overwinteren??

Renate
donderdag 15 september 2011 - 01:47
Hippifan

Hippifan

En welke maand doen jullie dat dan? En hoe doen jullie wintergroene planten, zoals agapanthus?
donderdag 15 september 2011 - 15:34
Hippifan

Hippifan

Hoe weet ik of ze bladhoudend, dan wel -verliezend zijn? Ik heb ze namelijk dit jaar gezaaid.

Bloemen & Planten

donderdag 15 september 2011 - 16:47
Hippifan

Hippifan

Nu al? En moet ik ze dan ook verpotten?
donderdag 15 september 2011 - 17:03
Hippifan

Hippifan

Dankjewel voor je antwoorden!

Groeten!
donderdag 15 september 2011 - 17:12
Rita1960

Rita1960

Vraag aan Rita: fuchsia´s in turfmolm klinkt aantrekkelijk, maar wanneer pot je ze dan weer op?? en bij welke temperatuur laat je ze overwinteren?

@ Renate, de tempexkist houdt de temp. op zo'n 10-12 graad C.
oppotten doe ik ze weer in maart/begin april. Dan komen ze boven te staan bij zo'n 14 gr C.

als je met mannentrouw de plumbage/loodplant bedoeld: die gaat ook ongesnoeid de stal in. verliest al zijn blad maar komt mooi terug.

@ Batdah,
je bougainville in de kelder?? Snoei je haar dan ook terug??

groetjes,

Rita
donderdag 15 september 2011 - 18:01
Rita1960

Rita1960

Thanx Batdah..
dan gaat de grote de kelder in en de kleine stek in het kamertje.

@ Lein,
de tibochina gaat hier ook de stal in, niet al te veel licht welliswaar, en ze laten al het blad vallen maar toch overleven ze het en ze staan nu volop in bloei.. terugsnoeien heb ik ze tot nu nu toch niet gedaan ze zijn nu ongeveer 1 meter hoog.. maar eens zal ik ze wel moeten snoeien.. dat doe ik dan eerst met 1 plant..
En ieder jaar komt er een roze achtige schimmel op die ik in het voorjaar er met een handveger afhaal en daarna spuit ik de plant schoon met water..

groetjes,

Rita
donderdag 15 september 2011 - 18:39
Rita1960

Rita1960

ik houd de grond iets vochtig, tegen het droge aan. geef zo 1x per maand op een pot van 25 cm doorsnede een "borrelglas"water.
en volgens mij kunnen de tibootjes niet echt tegen snoei, meen ik ergens ooit gelezen te hebben..
dan zouden ze niet bloeien.


donderdag 15 september 2011 - 18:51
Roeli

Roeli

Als je geen grote tempexkist hebt kan het ook heel goed in een oude vriezer.
Zo hebben wij het altijd gedaan.
De fuchsia's snoeien, van blad ontdoen en dan in lagen in de vriezer, met turfmolm er onder, er tussen en er boven op.
In het voorjaar haal je ze er dan weer uit, pot ze op en als de nachtvorst voorbij is kunnen ze weer naar buiten.

gr. Roeli
donderdag 15 september 2011 - 19:12
Rita1960

Rita1960

hier is de oude vriezer er uit gegooid nam te veel plaats in tijdens de zomer..
dus nu de tempexkist.. snel op te bouwen en nog veeel sneller af te breken..

donderdag 15 september 2011 - 19:50
renate67

Renate67

Als je niet zoveel planten hebt: koelbox, wordt meestal in winter toch niet gebruikt, dus als je die toch opslaat kunnen er net zo goed planten in.

Griepprikken komen in okt-nov in tempexboxen met passend deksel bij de huisartsen, vaak belanden die bij het afval, misschien eens vragen
Renate
donderdag 15 september 2011 - 23:16
Sarah

Sarah

Waar kun je een Oleander het beste laten overwinteren als je geen koude kas hebt of garage alleen een koude, behoorlijk vochtige schuur en een zolder waar in de weekeinde de verwarming aanstaat? Hij is ongeveer 1 meter hoog, van top tot potgrond gemeten.

Gr. Sarah
vrijdag 16 september 2011 - 10:33
Sarah

Sarah

Bedankt Lein
vrijdag 16 september 2011 - 11:09
bakbeest

Bakbeest

Jammer Batdah,dat wordt de Al** plunderen in het voorjaar
Mijn oleander is nu zo'n 1.70m en hij gaat met pot en al naar de zolder.Voorgaande jaren deden we dat ook,maar hij wordt steeds groter,als ie volgend jaar 2 m wordt,aat t problemen geven.O,ja,hij is prachtig roze
vrijdag 16 september 2011 - 18:50
Sarah

Sarah

Jammerrrrrrrrrr Batdah, hij is zalmkleurig
zaterdag 17 september 2011 - 11:58
Roeli

Roeli

Batdah, waar laat je die van 't winter in hemelsnaam
zaterdag 17 september 2011 - 15:05
ERWIN52

ERWIN52

@Hippifan,

Overwinteren in turf doe ik al verschillende jaren als volgt :
Ik overwinter mijn fuchsia's reeds jaren in een onverwarmde ruimte. De ruimte is wel perfekt droog. Deze kan een tuinhuisje zijn bvb of iets anders. Ik heb één pultiplex plaat gekocht (1,20 x 2,50) en heb daar eeen bak van gemaakt. Deze werd aan de binnenzijsde bekleed met isimo (piepschuim) van 5 cm dikte. Daarin worden mijn fuchsia's ten slape gelegd. De planten worden terug gesnoeid tot op het verhoute gedeelte en volledig ontdaan van alle blad. Dus je houdt enkel een soort verdroogde tak over met de wortelen. Je legt deze daarna in de bak voorzien van lichtvochtige turf. Lichtvochtig betekent turf met water dat indien je een hand-vol neemt en deze stevig dicht knijpt er géén water meer uitloopt ! Op de bodem begin je met zo'n laag en legt (vooral liggen) je je fuchsia's op elkaar telkens opgevuld met uw licht bevochtigde turf. Elke laag maag géén kontakt hebben met de volgende laag. Op het eide is er nog een laag van ± 30 cm voorien van ndroge turf als bufferzone. Einde maart worden de fuchsia's terug opgepot met verse potgrond. Géén water geven doch enkel besproeien met lauw water en verder vorstvrij bewaren in zo veel als mogelijk licht.
And they come back alive !!!
Groeten, Erwin
zaterdag 17 september 2011 - 17:12
Rita1960

Rita1960

Erwin, je hebt het goed uitgelegd!
Alleen heb ik zoveel fuchsia's dat ik er niet aan ontkom dat de fuchsia's elkaar raken. Maar ze ondervinden er hier geen nadeel van.
kist van bouwisolatieplaat is bij mij in elkaar gestoken 122 x 80 x 8 cm..
door deze grootte kan ik er mijn stamfuchsia's diagonaal ook in kwijt.

groetjes,

Rita
zaterdag 17 september 2011 - 17:55
Hippifan

Hippifan

@Erwin,

Bedankt voor je duidelijke uitleg! Kun je gewone turfpotgrond gebruiken, of bedoel je met turf turfmolm. En hoe maak je dat nat? Gewoon met een sproeiertje ofzo? En haal je álle potgrond tussen de wortels vandaan? Dan gaan ze toch kapot?

Groeten!
zaterdag 17 september 2011 - 19:04
Rita1960

Rita1960

turfmolm is het beste... geen potgrond gebruiken als het de eerste keer uit het pak komt is het nat/vochtig genoeg.. en ik ga er soms even met een gietertje overheen (laag voor laag als het echt te droog is) en in dit geval beter te droog dan te nat.
en ja.. zoveel mogelijk potgrond verwijderen..

en de planten waarvan ik denk dat ze last hebben of gehad hebben van de "snuitkever" daar haal ik alle grond tussen uit.. doe ik met spoelen in een emmer water. meestal zie je al met het verwijderen van de potgrond de larven hiervan..

zaterdag 17 september 2011 - 20:33
renate67

Renate67

waar kopen jullie turfmolm, ik was gisteren bij het tuincentrum en daar hadden ze alleen tuinturf. Ik heb begrepen dat dat niet hetzelfde is.
Of heb ik het mis en is tuinturf wel geschikt om de fuchsias in te bewaren??
Renate
zondag 18 september 2011 - 13:08
Rita1960

Rita1960

Hoi Renate,

volgens mij zit het verschil in de grootte van de stukken.. turfmolm is echt fijn en als het goed droog is dan is het net poeder..

zondag 18 september 2011 - 14:21
ERWIN52

ERWIN52

Beste allen,

Ik zie dat mijn antwoord enige reaktie heeft teweeg gebracht. Vooral Rita is op het goede spoor. Het gaat hem wel degelijk over turfmolm (zoals men dit in nederland zegt), het droge bruinachtige spul dat normaal in zakken van verschillende liter-maat is tekoop. Deze turfmolm doe ik in mijn kruiwagen daarin doe ik met een gieter een bepaalde hoeveelheid water en begin daarna te mengen. Goed mengen !!! Daarna doe ik de knijp-test. Als er géén water meer uit te knijpen is dan is de turfmolm klaar voor gebruik.
In onze fuchsia-vereniging wordt (zoveel als mogelijk ???) afgeraden om takken tijdens de "rust" niet met elkaar in kontakt te laten komen. Maar ja ... dit is géén evangelie.
EEN BELANGRIJK ding wil ik in de aandacht brengen nl éénjarige fuchsia's die nog niet voldoende uitgegroeid zijn en zeker onvoldoende verhout zullen op deze manier weinig kans hebben om te overleven. Deze nog jonge planten zouden beter in pot overwinterd worden in een slaapkamer bvb.
Overwinteren in turfmolm is best UIT de pot op blote wortel. Waarom ? Mochten tijdens het groei en bloei-seisoen zich duistere insekten met duistere bedoelingen zich in de potgrond bevinden dan zouden zij ook in de winter verder hun gangen kunnen gaan en zo er voor zorgen dat de fijne haarworteltjes het niet zouden overleven. Daarom best : uit de potgrond en pot !
Groeten, Erwin
zondag 18 september 2011 - 14:22
Rita1960

Rita1960

Thanx Erwin,

groetjes,

Rita


doe al 30 jaar in de mooie bellenplanten

zondag 18 september 2011 - 18:31
ERWIN52

ERWIN52

Graag ... héél graag zelfs gedaan. Ik ben steeds bereid tot helpen daar waar mogelijk en men hoeft het daarom niet altijd eens met mij te zijn. Ik weet ook niet alles. Indien meerdere ervaringen mogelijk zijn ... geef op die ervaringen. Ik ben NOOIT te oud om bij te leren Doch op dit gebied heb ik wel enkele jaren ervaring. Ik wou dat het bewaren van mijn canna's even eenvoudig was maar ja ...
Groeten, Erwin
zondag 18 september 2011 - 18:51
Hippifan

Hippifan

Halen jullie zantedeschia, begonia en andere knolgewassen ook uit de pot?
maandag 19 september 2011 - 16:35
cornelia

Cornelia

Fijn toch dat overwinteren.
Bij mij gaat wat in de tuin staat straks de (onverwarmde) serre in en wat nu in de serre staat naar de huiskamer of slaapkamer of zelfs naar het bovenlicht/raampje op het toilet, Wat op het toilet staat mag dan tijdelijk mee naar mijn werk.

Helaas heeft niet alles het geluk de volgende lente te halen zoals die plectranthussen.
Ha, ik en plectranthussen, wil nooit lukken/

Zomerstekken van de Plumbago laat ik in de huiskamer staan, bloeien daar dan gewoon de hele winter door. De grote struik snoei ik kort en gaat de serre in.

Verder pak ik heel wat potten in met van die nopjesfolie, zet de potten op een paar bakstenen uit de wind en uit de zon en dan moeten ze hun plan maar trekken. Gooi er soms ook nog wat afgevallen bladeren overheen of wat dennentakken. Gaat vaak verbazend goed.

Het meest verbaas ik me altijd over de Fatsia Japonica die bij veel mensen toch nog als huiskamer plant gezien word. Zelden zo'n veerkrachtige plant gezien. Als het hard vriest hangen de bladeren erbij als of ze tonnen wegen en zodra het gaat dooien staan ze er weer net zo fris bij. En daar pak ik alleen de pot maar van in.
dinsdag 20 september 2011 - 22:37
renate67

Renate67

Waar kopen jullie turfmolm??
Renate
woensdag 21 september 2011 - 14:58
Rita1960

Rita1960

ik koop het bij de welko**.

woensdag 21 september 2011 - 17:35
ERWIN52

ERWIN52

Dat moet toch te koop zijn in elk ernstig tuincentrum ? Bij ons, de Belgen, is dat meestal de boerenbond (AVEVE), de Nederlanders moeten toch ook zo iets hebben ???
Groeten, Erwin
donderdag 22 september 2011 - 08:29
cornelia

Cornelia

Hier in NL hebben we ook AVEVE, ik kom daar altijd graag, leuke winkels.
Hebben zeker turfmolm
donderdag 22 september 2011 - 08:39
Hippifan

Hippifan

Ik dacht dat je het ook bij Intratuin kunt kopen.
donderdag 22 september 2011 - 14:16
renate67

Renate67

Vorig weekend heel de intratuin uitgekamd, geen turfmolm, alleen tuinturf.
Ik zal eens bij andere winkel gaan kijken. Of kan tuinturf ook???
Renate
donderdag 22 september 2011 - 22:27
renate67

Renate67

Bedankt ik zoek dus verder, gamma of welkoop zitten niet zo ver weg
renate
donderdag 22 september 2011 - 23:00
ERWIN52

ERWIN52

Absoluut GEEN tuinturf (zoals jullie dat noemen) maar wel turfmolm gebruiken !!!
Groeten, Erwin
vrijdag 23 september 2011 - 08:36
malenie

Malenie

O wee nu weet ik het helemaal niet meer.
Oudste zoon gooide een fuchsia weg op het veldje.
Zag dat hij uitliep en haalde hem terug.
De sukkelaar heeft een hele tijd gewoon met kluit en al in mijn kruidentuintje gelegen
Ik heb hem weer tot leven gewekt door hem in een ruime pot in gewone potgrond op te potten.
De hele zomer dankbaar veel bloemen gehad.
En nu? Hij heeft eigenlijk in de winter altijd binnen gestaan als kamerplant...

Ik dacht hem gewoon in de pot waarin hij nu staat in de frisse garage te zetten.
Er is bovenlicht van een koepel. Maar jullie zeggen van al de potgrond te verwijderen.
Ik zie niet goed waar ik hem, hij is alleen, in de grond met turfmolm moet steken.
Wat is een droge plaats? Als het regent vrees ik dat er zo nergens een plaats is in mijn tuin.

Concreet:
Is het goed als ik hem in de garage plaats in zijn huidige pot?
Moet ik hem terugsnoeien?

Het is een heel oude plant die mijn zoon kreeg van de bloemenmijnheer omdat die stopte met de zaak, wegens heel ziek, wat we pas later vernamen. Hij heeft in feite veel emotionele waarde.

Bloemen & Planten

vrijdag 7 oktober 2016 - 19:54
Roeli

Roeli

Laat hem maar gewoon in de pot staan, hoor. Als de bloemen er uit zijn, wat in model knippen en regelmatig een klein beetje water geven. In en niet te warme kamer overwinteren of gewoon proberen om hem in de kamer te laten staan zolang hij er nog mooi uitziet. Dan regelmatig normaal water geven.
vrijdag 7 oktober 2016 - 20:23
malenie

Malenie

Oef simpelste oplossing. Dank je wel.
zaterdag 8 oktober 2016 - 09:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon