menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimroos New Dawn

Ga naar meest recente reactie

josjos

Josjos

Ik heb een klimroos New Dawn staan, tegen een muur. De afgelopen drie jaar ben ik erg voorzichtig geweest met snoeien omdat ik graag een hoge roos wilde hebben. Nu heb ik ontdekt dat dat niet goed is geweest
Ik heb nu erg veel lange takken, oud en nieuw door elkaar en het ziet er nogal wild uit. Dit jaar heb ik wel mooie bloemen gehad, maar niet erg veel (vooral aan de uiteinden van de takken).

Ik heb al gelezen hoe ik de roos in maart sterk kan terugsnoeien: zijtakken tot op 3 ogen, bruine hoofdtakken weg, kruisende takken weg, zieke takken weg etc.

Maar wat doe ik nu na de bloei ermee? Moet ik alles zomaar laten hangen met uitgebloeide bloemen eraan? Ik wil graag weten of ik dit najaar iets moet doen, waardoor ik in het voorjaar goed van start kan gaan met de hoofd-snoei-beurt.

Heeft iemand advies of tips?
Hartelijk dank,
Jos
donderdag 1 september 2011 - 08:50
daggie01

Daggie01

ik heb niet erg veel verstand van rozen ,maar ik weet wel dat je de dode bloemen eruit moet halen
en onze buren hebben heel veel rozen en die snoeien regelmatig in de zomer de lelijke takken weg
en die staan altijd vollop in bloei
maar er zal hier nog wel iemand komen die je het goed kan uitleggen
en welkom op het forum
groetjes Dagmar
donderdag 1 september 2011 - 09:58
lentemode

Lentemode

Ik volg hier even mee...

Heb gisteren veel nieuwe in 't wilde weg zwiepende takken horizontaal geleid en opgebonden.
Het was allemaal jong schot van een heel oude struik die drie jaar geleden dood gewaand werd en bijna tot op de grond afgesnoeid werd.

Groetjes,
Mia

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 1 september 2011 - 11:17
josjos

Josjos

Dat zijn fijne antwoorden! Dank jullie wel!
Dus uitgebloeide bloemen eruit snoeien en zijtakken tot op de helft als voorsnoei.

Hoe ga ik in maart te werk? Is er een handige aanpak? Waar begin ik mee? Hoeveel gesteltakken, als hoofdtak, moet ik minimaal laten zitten? Knip ik alle oude (waarvan de kleur bruin begint te worden) takken weg of laat ik een mix van oud en jong (dit zijn de groene takken he?) zitten?

Voorsnoei in de herfst. Daar ga ik ook nog eens op googlen en kijken wat ik tegenkom.

donderdag 1 september 2011 - 14:03
Polplastron

Polplastron

Dat aanaarden met compost werd mij onlangs nog afgeraden door een medewerker rozenkwekerij Peter Beales: de kans bestaat dat de compost het zaakje te nat houdt waardoor een en ander gaat rotten. (Ik heb dat meegemaakt met mijn Amber Queens en wist eerst niet wat er aan de hand was ... vandaar!)

Compost kan je volgens mij beter in het voorjaar toevoegen als de plant aan de groei gaat en die kan je dan best gewoon laten liggen. Aanaarden wordt volgens mij overigens bijna niet meer gedaan gezien tegenwoordig de occulatieplek onder de grond wordt geplaatst i.p.v. erboven zoals vroeger.

Ik verjong mijn klimroos om de twee jaar drastisch: alle oude takken gaan weg en de jongere takken krijgen kans om zich verder te ontwikkelen. Daarvoor moet je dan natuurlijk wel altijd genoeg jonge takken laten opschieten hé!

Kruisende takken vormen vooral een probleem op winderige plekken omdat ze tegen elkaar kunnen gaan schuren. Ik trek me er bij m'n klimrozen niet teveel van aan omdat ze beschut staan (maar wel luchtig natuurlijk!).

Groeten,

Pol
donderdag 1 september 2011 - 20:40
daucus

Daucus

Ik weet niet waar de roos staat, maar is het een muur of schutting, dan moet je proberen om de hoofdtakken horizontaal te leiden, dus naar buiten buigen. De bladoksels zullen in het voorjaar uitlopen en allemaal bloemen geven.
donderdag 1 september 2011 - 21:48
josjos

Josjos

Heel erg bedankt weer voor de reacties! Ik leer veel van jullie

De roos staat tegen een muur, en onder een balkon. Het idee was om de roos tegen het balkon te laten groeien zodat het balkon romantisch begroeid zou raken met mooie bloemen.
Er staat ook wel regelmatig wind inderdaad, en er komt niet de hele dag zon, de zon schijnt daar vooral in de ochtend, hij staat tegen een oostmuur. Ik had de new dawn speciaal uitgekozen omdat ik ergens gelezen had dat hij daar goed tegen zou kunnen. Misschien is de standplaats niet ideaal?

Toch hoop ik dat een goede snoeibeurt, zoals het hoort, de plant goed zal doen en sterker zal maken. Zoals ik al schreef, heb ik het nog niet aangedurft maar nu is het wel ecth tijd ervoor in het voorjaar.

Ik ga in de herfst eens een voorsnoei doen in elk geval.
En hoe kan ik zien waar het occulatiepunt zit? Hoe ziet dat eruit?

Ik woon trouwens in midden-europa, dus het is hier wel iets warmer dan in nederland. (Ik kon op dit forum niet kiezen voor frankrijk dus ben hier illegaal?)
vrijdag 2 september 2011 - 09:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon