menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sterjasmijn Trachelospermum jasminoides

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Op het terras van mijn ouders staat (sinds april van dit jaar) tegen de regenpijp een Trachelospermum jasminoides.
Nu lees ik dat die zou bloeien tot september, maar de bloei is er al meer dan een maand vanaf.
Wat kan daar de reden voor zijn?

Kunnen ze hem nu nog terug in bloei krijgen?

ter info: Hij staat in een grote pot tegen een westgerichte muur dus krijgt vanaf de late namiddag zon.
maandag 22 augustus 2011 - 09:13
Lino

Lino

Ik vrees dat er nog een andere reden moet zijn. Ik was van het idee dat het een lentebloeier was. Dus dacht dat het normaal was.
Maar nu ik weet dat het een zomerplant is... zelfs met een vervroegd seizoen hadden er toch tot enkele weken geleden nog bloemen op moeten staan denk ik.

Als ik het mij goed herinner lieten de bloemen zich wat hangen, werden de randjes een beetje bruin en vielen ze toen af.
en Allemaal tegelijk ook: dat zit me dwars...
maandag 22 augustus 2011 - 10:31
Lino

Lino

Dit is denk ik de mest die ze bij de plant gekocht hebben. daarvan doen ze elke week een beetje in het gietwater: [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 22 augustus 2011 - 10:36
cetinel

Cetinel

ook de mijne staat in pot en bloeit nog steeds....
inderdaad,water en mest tekor mischien??
maandag 22 augustus 2011 - 14:34
Lino

Lino

volgens mijn moeder geeft ze hem heel vaak water,
maar moet je eigenlijk water geven tot het er vanonder uit komt gelopen? Ik denk niet dat ze dat doet.
maandag 22 augustus 2011 - 15:04
cetinel

Cetinel

de mijne staat in een tien liter pot en die geef ik gemiddeld een emmer per keer,dan komt er inderdaad ook vanonder uitgelopen.....
zal mischien niet zoveel tegelijk nodig zijn,maar ik doe het zo...
en regelmatig mest toedienen....
maandag 22 augustus 2011 - 15:06
Lino

Lino

NPK 5-6-8
maandag 22 augustus 2011 - 15:14
Lino

Lino

Oh Deze werd hun nochtans aangeraden waar ze de plant kochten.

OK ik zal het hun zeggen. (en meteen nog eens checken of ik hier wel de juiste bus genoemd heb). Ik ga er normaal gezien morgen naartoe.
maandag 22 augustus 2011 - 15:19
Linde33

Linde33

Misschien overwegen om volgend jaar in de volle grond te planten.
Hier staat hij al jaren in de volle grond en bloeit vanaf het voorjaar tot nu toe volop. De plant krijgt alleen water als het erg droog is en misschien twee keer per jaar meststof.
maandag 22 augustus 2011 - 17:12
Lino

Lino

@ Linde33: terras is op 3de verdieping

@ lein: De plant staat er pas van april in verse potgrond (kweet niet welk merk, maar alleszins geen wit product).
dinsdag 23 augustus 2011 - 07:41
Lino

Lino

RECHTZETTING : ik heb toch de verkeerde bus meststof genoemd.

Het is die van Substral met NPK 4-5-6 + micro-nutriënten.
(er stond ook nog een van DCM voor terrasplanten met NPK 6-6-7. Maar die was niet in gebruik.)

Ik was er vandaag en heb dus eens goed gekeken: de sterjasmijn staat er nu erg fris bij verse groene blaadjes en zelfs 2 bloempjes ontdekt.
dat komt dus goed.
dinsdag 23 augustus 2011 - 16:56
Lino

Lino

...en we hebben nog niets gedaan... gewoon al heel erg goed nagedacht
dinsdag 23 augustus 2011 - 17:03
Feniks

Feniks

Ik haal dit topic even vanonder het stof uit. Ik heb ook zo'n sterjasmijn aangeschaft, en ben nu aan het twijfelen of ik hem in een pot of in de vaste grond zet:

- in een pot: hoe groot moet die zijn? Waar zet ik hem best? Hij zou onder de terrasoverkapping komen, moet hij in de zon of mag schaduw ook?
Is hij makkelijk te verpotten? Dan kan ik hem misschien dit jaar laten 'aansterken' in een pot, en hem volgend jaar wel in vaste grond zetten.

- in de grond: mag ik hem bij een clematis armandii zetten?
Hoe winterhard is hij? Ik lees hier verschillende verhalen over...
dinsdag 13 maart 2012 - 09:15
Lino

Lino

raar... er zijn in dit topic allerlei berichten vantussen gehaald


De sterjasmijn kan in pot in volle zon of halfschaduw (hoe meer zon hoe meer bloei).
Voldoende water geven en af en toe bemesten.
In de winter beschermen tegen vorst.
Hij is een sterke groeier, maar verdraagt goed snoei, dus je kan hem binnen de perken houden.
woensdag 14 maart 2012 - 08:04
Feniks

Feniks

En hoe groot moet die pot ongeveer zijn? (ja, een aantal mensen zijn verdwenen, en met hen ook hun antwoorden, dat vind ik ook best hinderlijk bij sommige onderwerpen - veel kennis is verloren gegaan).
woensdag 14 maart 2012 - 08:51
Lino

Lino

Hoe groter hoe beter veronderstel ik.
Ik ben geen kenner.
Bij mijn ouders staat hij in een hoge vierkante pot van ik schat wel 50 cm.
Ze hebben hem van vorig jaar, dus echt zijn deugdelijkheid heeft hij nog niet bewezen. Maar hij heeft alvast de winter overleefd (de pot was in noppenplastiek ingepakt tijdens de strenge vorst)

Zij hebben niet de mogelijkheid om hem in volle grond te zetten.
Als jij dat wel hebt, zou ik niet twijfelen en kiezen voor volle grond.
Maar beide zijn dus mogelijk.
donderdag 15 maart 2012 - 08:04
Feniks

Feniks

Mijn sterjasmijn heeft nu piepkleine groene bloempjes...is dit normaal?
zondag 6 mei 2012 - 23:30
satomi

Satomi

Ja hoor, hier beginnen de bloemen ook te komen. Mijn plant staat lekker warm tegen een zuid-west muur.
maandag 7 mei 2012 - 14:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon