menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia op water laten wortelen

Ga naar meest recente reactie

tantelies

Tantelies

Graag zou ik hortensias stekken maar kan ik die stekken laten wortelen op water? Kan ik overal van de plant steken nemen?
woensdag 17 augustus 2011 - 12:13
hanninkj

Hanninkj

Stekken doe je in stekgrond van jong hout. In water gaat het erg moeilijk en je krijgt witte waterwortels!
woensdag 17 augustus 2011 - 14:26
PeterW

PeterW

Kruidachtige stekken kunnen makkelijk in water wortelen; wanneer de wortels voldoende ontwikkeld zijn kun je ze oppotten.
woensdag 17 augustus 2011 - 15:28
PeterW

PeterW

Alle planten beginnen kruidachtig.
woensdag 17 augustus 2011 - 16:28
tantelies

Tantelies

Ik ken iemand en die laat gaat hortensia stekken ook in water wortelen . We zullen zien wat het heeft. Het is de eerste keer dat ik dat doe.
woensdag 17 augustus 2011 - 17:17
Roeli

Roeli

Beste tantelies

Hortentiastekken op water laten wortelen doe ik al jaren.
Probeer wel een paar stekken per plant te krijgen, want soms gaat het goed, soms gaat het fout. Ik heb het dit jaar ook weer gedaan en van de 3 stekken heb ik er nu 2 in een bloempot met aarde gezet, en die groeien al goed.

gr. Roeli
woensdag 17 augustus 2011 - 19:17
tantelies

Tantelies

Ik heb de inderuk dat het stekken op water laten wortelen nog niet goed gekent is. Bij brugmansias doe ik dat al lang maar bij hortensias is het de eerste keer.
woensdag 17 augustus 2011 - 19:39
hanninkj

Hanninkj

@lein,

Je hebt HELEMAAL gelijk. Ik maak per jaar zeker 1000 stekken en geen enkel in water omdat dit veel uitval geeft en geen sterke stekken.
Maar iedereen is vrij om zijn eigen methode te doen.

Ton
woensdag 17 augustus 2011 - 20:01
Roeli

Roeli

Hier wil ik wel even op reageren. Ik stek ook al jaren en zet soms ,met stekpoeder, in stekgrond en een andere keer in water. Het kan dus echt allebeide.
Als ik veel tijd heb, in stekgrond en als het vlug moet, in water. En eerlijk, ik zie eigenlijk geen verschil. Ik heb vorig jaar zelfs stekken van de zilverwinde in het water gezet en daar kwamen nu , in het voorjaar , worteltjes aan. Het is nu al een heel leuk plantje. Idem van de cassia.Het duurt soms lang, maar flesjes water staan, in tegenstelling tot potjes, eigenlijk niet in de weg.
gr. Roeli
woensdag 17 augustus 2011 - 20:29
PeterW

PeterW

Er zijn gewoon planten die in water makkelijker wortelen. Passieflora's, begonia's, solandra's wortelen in water veel sneller als in de grond. En van terugval heb ik nooit wat gemerkt.
woensdag 17 augustus 2011 - 21:32
jj31

Jj31

ik knip de bladeren van de stekken tot de helft af.ergens gelezen dat ze daardoor sneller wortelen.
woensdag 17 augustus 2011 - 21:41
tantelies

Tantelies

Ik knip ook de bladeren de helft af dan gaat er meer kracht naar het wortel krijgen.
donderdag 18 augustus 2011 - 08:05
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het afknippen van de helft van het blad gebeurt om de verdamping via het blad tegen te gaan.
donderdag 18 augustus 2011 - 08:46
snarfie

Snarfie

hoi tantelies,
ik zou in de vollegrond stekken omdat dat bij mij bijna geen uitval geeft en de plantjes na drie weken gaan groeien en op water gaan ze bij mij bijna altijd dood (tot nu toe 1/10 in water overleefd en 9/10 in de vollegrond
hierbij een plaatje van een sering hortensia:

Bloemen & Planten

zaterdag 20 augustus 2011 - 09:56
greener

Greener

Aangezien dit een hot topic is eens aan kenner deze vraag voorgelegd.
De beste man heeft bijna zijn hele leven gewerkt in jawel, een Hortensia kwekerij.
Zijn advies? Jong, niet verhard hout in grond.
Niet op water, zelfde redenen als hierboven al zijn aangegeven.

Grappig was dan weer dat ik hier het plaatselijke krantje twee weken geleden kreeg waar ze aangaven alléén maar verhout hout te nemen...
Dit duurt een stuk langer.

Sebas

vrijdag 26 augustus 2011 - 09:56
tantelies

Tantelies

Ik heb mij stekjes ik water gezet en er komen wortels aan. dus ook hortensias kun je laten wortelen in water.
woensdag 7 september 2011 - 15:41
snarfie

Snarfie

helemaal mee eens lein, precies wat ik dacht
donderdag 8 september 2011 - 19:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon