menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis Montana Mayleen vreemde bladkleur en groeit slecht

Ga naar meest recente reactie

Arthur

Arthur

In maart dit jaar heb ik een Clematis Montana 'Mayleen' geplant bij een rozenboog in het gras. Deze staat bijna de gehele dag in de zon. Hij groeit erg traag (is nu hooguit 2 meter). Heeft bovenin dunne takjes die zich niet verder 'splitsen'. Bovenaan weinig en klein blad dat eerst groen was in maart, maar sindsdien is al het blad bronzig/roodachtig gekleurd. Dit is al maanden zo en op elke foto die ik zie is dat niet de natuurlijke bladkleur van 'Mayleen' danwel van de Montana soorten.

Ik heb destijds nog een zelfde Mayleen geplant op een andere plek (halfschaduw) en die is compleet het tegenover gestelde. Snelgroeiend (zo'n 5 meter al), dikke takken die zich splitsen, groen blad, grote bladeren.

Waar zou het aan kunnen liggen dat de Mayleen bij de rozenboog het zo slecht doet. Misschien te weinig water gegeven in het droge voorjaar? Te klein plantgat in het gras, te weinig voedingsstoffen in de (gras)bodem? Voeten teveel in de zon? Zou het helpen om het plantgat af te dekken met een laag van 3 cm cacaodoppen? Onderbeplanting wordt misschien wat lastig gezien de locatie bij de boog en met gras maaien.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 5 augustus 2011 - 12:43
Kriskras

Kriskras

Arturo schreef:
Deze staat bijna de gehele dag in de zon.

En daar hebt u dan ook de oorzaak van het probleem. Een dergelijke plant mag niet te veel zon hebben, en de voet van de plant helemaal niet.

De Nederlandse benaming is "bosrank", en deze naam zegt alles: een plant die zich in 't bos met slanke scheuten vanaf de voet van de bomen naar boven wurmt. Vanaf de voet van bomen en struiken, waar dus omzeggens geen zon is.

En eens een metertje+ gegroeid is dan wil de plant wel zon hebben.

Ja, bosranken zijn bepaald geen gemakkelijke plantjes.

Staat er niet op het etiketje dat de voet tegen de zon moet beschermd worden? Mij dunkt van wel.

Hoe dan ook, volgend jaar beter, meer lijkt er niet in te zitten. U kon eventueel proberen te verplanten naar een meer geschikte plek, maar succes is bepaald niet verzekerd.
vrijdag 5 augustus 2011 - 15:26
Arthur

Arthur

Dank voor uw reactie. Dat zal dan inderdaad toch de oorzaak zijn.

Heb het kaartje erbij gepakt en het staat er ook op vermeld, stom. Ben nog maar een beginner in de tuin, maar dit was niet slim nee.

Tot welke hoogte moet de voet afgeschermd worden van zon? De eerste meter of kan het ook lager? En wat zou geschikt zijn om te gebruiken, beplanting ervoor zal waarschijnlijk wat lastig worden zo op de hoek van het gazon. Een dakpan mag uiteraard ook niet heb ik gelezen...

En mocht ik toch beslissen om de Mayleen te verplaatsen naar een betere locatie. Wat is dan het beste tijdstip en methode hiervoor? Bedankt alvast!
vrijdag 5 augustus 2011 - 16:37
hanninkj

Hanninkj

De plant ziet er goed uit want er is geen sterfte. Het blad is iets te vroeg verkleurd. Zet er geen stomme dakpan of iets dergelijks tegen want dan krijgt de Clematis te weing water. Plant goed water geven en mesten!

Ton
vrijdag 5 augustus 2011 - 20:00
berenice

Berenice

bepaalde soorten hebben rode bladeren , zoals deze
want die heb ik ook , ik vind ze heel mooi

grts bernice
vrijdag 5 augustus 2011 - 20:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon