menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Absolute nieuwkomer en leek.

Ga naar meest recente reactie

Paertje

Paertje

Hallo iedereen,

Zoals je reeds leest hierboven ben ik een nieuwkomer hier en een absolute leek in de moestuin. Begin November gaan wij in een andere woning wonen waarbij een grote tuin hoort. Achteraan de tuin is momenteel een moestuin van de vroegere eigenaars en is ook een vrij ruime serre aanwezig.
Ik heb momenteel 'nog' totaal geen groene vingers maar ik ben wel bereid om er te proberen te kweken.

Vandaar mijn vraag. Voor een leek zoals ik er één ben, wat zouden jullie mij aanraden om te kweken in de serre en wat zouden jullie mij aanraden om eventueel op het land te beginnen kweken. Nogmaals ervan uitgaande dat ik een complete leek ben. Ik zou willen beginnen experimenteren maar wil niet direct de moed verliezen door direct te moeilijke gewassen te beginnen kweken.

Alle hulp is dus meer dan welkom.

Alvast bedankt.
donderdag 21 juli 2011 - 05:32
Echinacea

Echinacea

Eerst een grond ontleding, en desnoods verbeteren nu ge kunt.
donderdag 21 juli 2011 - 06:55
Paertje

Paertje

ALvast bedankt voor de reactie. Zoveel vragen maar hoogstwaarschijnlijk wel heel belangrijke vragen uiteraard.
Ik had vooreerst meer belangstelling voor de woning wanneer we ze kochten dan voor de serre. Ik weet dat ze vrij groot is, vermoedelijk 3op4m maar zelfs dat ben ik niet zeker. Ze is hoog genoeg om in te wandelen. Ik denk niet dat er kweektafels instaan maar ik vermoed dat dit snel opgelost kan zijn.
Ik denk dat ik vooral groenten zou willen kweken. Nu staan er tomaten dus daarover kan ik wellicht nog wat leren van de vroegere eigenaar.
Verder dacht ik aan bloemkool of brocolli en mss paprika of zo. Ik vermoed dat je wel moet werken met één of ander stelsel ook in de serre. Eén deel niet gebruiken, of ben ik verkeerd.

Braambessen staan er ook al.

Ik zou ook proberen om tussen enkele struiken en bomen in de gewone tuin bosaardbeien te planten of zaaien.

Ik weet niet wat je precies wil zeggen met schoon. Maar nu staan er wel een tweetal omrande stukken van elk een vierkante meter, deze laat ik dan best ook staan, daar ligt glas op, als ik me goed herinner.

De serre staat tegenover onze woning eerder in het oosten maar ik vermoed dat ze nooit in de schaduw staat, tenzij van de notenboom mss die er bij staat. Maar dat ben ik zelfs niet zeker.
donderdag 21 juli 2011 - 13:37
Paertje

Paertje

Ok, bedankt voor het antwoord.

Nu staan er wel een aantal groenten in de tuin maar wellicht niet direct op de plaats waar ik zou wellicht zou zetten. Ik zou inderdaad misschien eerder beginnen in de serre. Maar dat zal dan waarschijnlijk pas in het voorjaar kunnen als ik het zo goed voorheb.

Als ik het goed begrijp, dan kweekt U niet op de koude grond maar vooral in potten of bakken? Is dat makkelijker of aan te raden?

Kan je dan ook de meeste groenten zoals tomaten en paprika kweken en zo?
donderdag 21 juli 2011 - 15:58
Paertje

Paertje

Tomaten en pepers kweken in potten in de serre zal waarschijnlijk wel zijn voordelen hebben zeker?

Maar natuurlijk in de serre ligt ook wel grond met een padje, dus zou het zonde zijn om deze niet te gebruiken hé.

Zaadjes kopen of krijgen of mensen uit de buurt zou idd wel ideaal zijn. Woont U trouwens in de buurt?
donderdag 21 juli 2011 - 20:38
cornelia

Cornelia

Hoi Paertje,

Klinkt mooi, je nieuwe tuin en zo'n serre is echt geweldig.

Ik wou je voor nu alleen even een hart onder de riem steken in de zin van dat wij allemaal beginners en leken zijn geweest hoor.

Gewoon beginnen met simpele dingen al zijn het bij wijze van spreken maar radijzen en worteltjes en als het virus je te pakken heeft genomen kom je van zelf verder.



donderdag 21 juli 2011 - 23:02
Paertje

Paertje

Ok, in ieder geval bedankt voor de tips. Mijn vrouwtje eet graag radijsjes. Sla eindigt bij ons meestal in de vuilnisbak. Maar worteltjes plant ik er zeker bij, als dat makkelijk is om te telen. Maar ik denk wel dat ik ook zal proberen om gewone tomaten en aperitieftomaatjes te kweken. Ik denk dat ik probeer om enkele zaadjes uit te zaaien maar als de tijd er rijp voor is mss ook een plantje koop om uit te planten. Dan ben ik mss wat zekerder van het resultaat hé.

Maar naar jullie mening, wat is het lekkerste ras wat ook een beetje makkelijk is om te kweken, of zijn alle rassen daarin in feite dan hetzelfde (ivm met kweekresultaat en zo).
vrijdag 22 juli 2011 - 08:08
hannibal

Hannibal

Alleeee vooruit, ook van mij een hartelijk welkom. Ikzelf heb ook al veel geleerd via dit forum, een hartelijk en warm forum.

Veel plezier en stel ze maar die vragen er zal hier zeker altijd wel iemand een passend antwoord hebben.

Groetjes,
vrijdag 22 juli 2011 - 11:51
cornelia

Cornelia

Kijk voor tomaten etc. eens bij de AaVeVe of andere plaatselijke boerenbond winkel. Misschien hebben ze nog kleine tomaten plantjes e.d. staan (je weet het nooit) maar daar kan je ook zaad kopen van allerlei nog makkelijk te proberen groenten. Zijn meestal wel de kwalitatief goede zaden.

Op de markt staan momenteel ook nog wel handelaren met b.v. kruiden- en groente plantjes e.d. Kan leuk zijn om nu vast al iets te hebben ipv te zaaien ivm een meer gewaarborgd resultaat. Voor een aantal zaken ben je nu misschien te laat met zaaien. Nogmaals, wortels, radijzen e.d. zal best nog gaan.

vrijdag 22 juli 2011 - 12:56
Paertje

Paertje

Ok, bedankt voor de vele tips.

Ik heb via het forum de makkelijke moestuin ontdekt op 1m². Dat lijkt me wel een goed idee om het moestuingebeuren zo wat uit te proberen. Zo kan ik er mss stilletjesaan ingroeien.
vrijdag 22 juli 2011 - 13:47
Paertje

Paertje

Ok, bedankt voor de tip.

Vanaf 11 augustus is de woning van ons maar blijven de huidige bewoners er nog wonen tot ten laatste 1 November. Ik hoop dat we er vroeger inkunnen.

Nu vanaf 11 augustus (ben dan ook in verlof), zal ik ten eerste wat tijd besteden aan mijn gezinnetje maar is het ook de bedoeling dat ik al wat in de tuin kan gaan werken ook. De vroegere eigenaar zal me enkele goede tips geven en voortonen hoe ik op een simpele manier daar een haag kan scheren.

Bedoeling is dat het achterste deel van de tuin ook wat op orde gezet wordt. Het kippenhok klaarmaken, een geitenhokje maken, het stuk tuin waar de diertjes komen rotzooivrij maken en dit omfrezen om er in september weidegras op te zaaien. Daarna ook, of mss best ervoor, overal stevige omheining plaatsen. Zo zie je dat ik misschien dit jaar wat weinig tijd zal hebben om nog te beginnen kweken.

Maar ik kijk al uit naar het voorjaar om eraan te beginnen.

Ik zou wel een plaatsje vrijhouden om eventueel een bak te zetten om een vierkante meter moestuin aan te leggen.

Leg ik daar best een stuk plastiek of zo zodat dit niet overwoekerd wordt door onkruid?
vrijdag 22 juli 2011 - 15:47
renate67

Renate67

In november kan je in de kas veldsla zaaien:
In november en december is veldsla zaaien in de kas ook mogelijk, maar hou dan wel rekening met de zeer lange groeiduur, door de korter wordende dagen is de groeisnelheid miniem. Zaaien van veldsla op 11 november, betekent ten vroegste oogsten rond 10 maart. Vier maanden dus.
Buiten in november knoflookteentjes planten.

Vanaf januari begint binnen voorzaaien van paprika en peperplantjes al
Wat later tomaten zaaien .
Worteltjes kun je buiten al vanaf 2e helft februari zaaien (in kas zelfs al in januari)
Radijsjes hebben plekje in zon nodig en kunnen vanaf maart gezaaid worden steeds om de twee weken een beetje (oogst na 4-6wk).

Wij hebben dit jaar in minimoestuintje vooral veel succes gehad met peultjes en spinazie.

Eerste maanden gebruiken om te bedenken wat je lekker vind en wilt kweken en je in te lezen.
En vooral veel vragen hoor (misschien beter op het groentenforum deel van dit forum)
Renate
zaterdag 23 juli 2011 - 10:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon