menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer bloemenweide maaien

Karen_tuin

Karen_tuin

Hallo,

Ik doe regelmatig tips op dit forum op, maar probeer het nu ook voor het eerst 'actief' uit. Mijn vraag betreft onze pas gezaaide (in april) bloemenweide (met wat akkerbloemen erdoor). Er staat behoorlijk wat onkruid tussen (ook hagewinde) en nu vraag ik me af wanneer maaien we die bloemenweide (om de grond te verarmen)? Ik dacht als de bloemen in het zaad staan en hun zaad kunnen verspreiden, maar tegen dan gaat het onkruid toch ook al zijn zaad laten vallen hebben?


groetjes,
woensdag 20 juli 2011 - 22:51
iecee

Iecee

meestal is het wel andersom
ik zou proberen eerst een deel van het onkruid uit te trekken en de hage winde even aanstippen met een beetje glyffosaat. niet milleuvriendelijk maar zo in het begin van je bloemenweide wel effectief
donderdag 21 juli 2011 - 14:39
Pieter2

Pieter2

De eerste jaren na het inzaaien of ontwikkelen van een bloemenweide is het belangrijk dat je de bloemenweide op bepaalde tijdstippen maait, ten voordele van de gewenste soorten.

voor een vaste bloemenweide kun er ervan uitgaan dat je moet maaien als de grassen in bloei staan (maaidata = ongeveer 15 juni). In 2011 was dit natuurlijk eerder door het warme voorjaar... De tweede keer midden september maaien. Als je de jaren nadien de meeste grassen eruit hebt kun je opteren om enkel in september te maaien waardoor je de bloemen behoudt. Doe je dat in het begin niet, dan vergrast je bloemenweide.

Als je akkerbloemen erin hebt staan mag je pas maaien in de herfst.

Maar je moet een keuze maken wat voor bloemen weide je wilt. Akkerbloemen vereisen ook verstoring (dus grond wat los maken in het voorjaar).

Ik ben zelf begonnen met enkele vaste bloemenweide en het is leuk om dit te zien evolueren. Het begint met soorten die open habitat vereisen (bv. zandblauwtje en vele soorten akkerkruiden zoals klaprozen, korenbloem, kamille, ganzenbloem, enz.) en langszaamaan veranderd de soortensamenstelling naar vaste bloemenweide (bv. margrieten, wilde peen, ...).



zaterdag 23 juli 2011 - 15:54
Karen_tuin

Karen_tuin

bedankt! Dan maaien we nu zo snel mogelijk (eigenlijk te laat) en dan half september nog eens. Spannend!
vrijdag 29 juli 2011 - 15:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon