menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen uitgezocht graag advies

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

Zo, ik heb even wat rozen uitgezocht. Let wel: ik neem ze niet allemaal!!! Ik mag er wel drie. Maximaal vijf.

En ik houd vooral van groot geurend en mooie kleuren. En ook zou ik het fijn vinden als ze in een pot konden, niet allemaal maar wel een paar want tegen de muur op het Noorden groeit niks en da's knap kaal.

Even opnieuw want die foto wordt gewoon zoooooooo lelijk als ik hem upload:

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 20 juli 2011 - 14:13
Pieke

Pieke

Nou, da's ook wat als het met een link gaat wordt alles opgeblazen en ziet het er nog steeds niet mooi uit. Zucht...
Maar de bedoeling is duidelijk!

woensdag 20 juli 2011 - 14:24
bakbeest

Bakbeest

3???? maximaal 5 ???? Wat een opgaaf
Dan van iedere kleur 1,dus wit,roze en zalm kleurig.Keuze is al iets makkelijker Succes.
Ik vind het moeilijk.
woensdag 20 juli 2011 - 14:48
Pieke

Pieke

@Lein: Moeilijk he moeilijk he moeilijk he??? Ze ruiken wel allemaal lekker.

@Bakbeest: je hebt wel een punt: gewoon een van elk. Maar ze zijn wel allemaal iets anders van kleur dus gewoon allemaal heeeeehehehehehhhh grijpgraaihebbespakgraaigrijp... niks met partners te maken... heh heh heh...

Trouwens: die doet toch nooit wat in de tuin. Mag ik het dan even toevallig wel helemaal zelf weten?! Denk het wel...

't is bovendien mijn eigenste geld. Dus eh... Zal ik losgaan? Maar gisteren ook al wat besteld. Zucht... Misschien toch eerst tot 10 leren tellen...
woensdag 20 juli 2011 - 15:21
Pieke

Pieke

Daar heb ik dus helemaal niks aan he Lieke!
woensdag 20 juli 2011 - 15:51
molleke32

Molleke32

Elfe heb ik ook , maar die is in het echt niet zo spectaculair als jouw foto..Ze ruiken wel lekker.
woensdag 20 juli 2011 - 16:36
Pieke

Pieke

Aha. Ik dacht zo limerig vond ik wel mooi. Maar hij schijnt dus wel heel lekker te ruiken inderdaad.
Bedankt Molleke!
woensdag 20 juli 2011 - 16:42
cornelia

Cornelia

ik zou gaan voor de Belle E, Portm. en L. Hamilton. De anderen zijn mij iets te gevuld, ik persoonlijk hou daar niet zo van.

Je hebt geen witte geloof ik (kan de foto's nu ff niet zien) waarom niet ?
woensdag 20 juli 2011 - 16:53
Polplastron

Polplastron

Louise Odier is echt de max!
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier in de tuin groeit ze zonder veel extra's ieder jaar weer uit tot een prachtige, geurende schoonheid. 't Is mijn favoriet! Hou wel rekening met haar niet geringe afmetingen!

Die Belle Epoque van Fryer wil ik ook nog een plek geven. Let er wel op dat je de juiste hebt; er bestaat volgens mij nog een roos met dezelfde naam en die is heel anders.
woensdag 20 juli 2011 - 17:50
Pieke

Pieke

Nou, da's wel een heel mooie foto ook. Dus de Louise Odier. Hoe is de geur? IK houd nogal van geur. Zal wel wespen aantrekken ook. Zucht... Maar goed.

Ik ga denk ik gevulde combineren met mooi gevormde. Trouwens ik vind die Zephirine ook heel mooi. Ik zag een foto en zij bedekte een hele muur. Dat lijkt me prachtig. Maar ik kan niet alles hebben. Waarom eigenlijk niet? Hm...

@Lein: je hebt gelijk: geen rode. Waarom niet? Weet niet. Ik vind rode wel mooi. Misschien ben ik gewoon gevallen voor de anderen. Rood is namelijk wel heel normaal. Ik ga toch nog eens kijken. Misschien kleine roodjes.

En blauw zeg je? Blauw??? Vertel. Groen lijkt me ook wel leuk, echt lime. Maar da's lastig...
Wit is ook mooi maar, ik weet niet. Sja. Of anders misschien heel licht geel. Getver nou ga ik weer twijfelen. Nee he. Nee, ik doe het niet. Ik ga niet nog een keer kijken. Dan kom ik weer anderen tegen. Dit heeft me al heel veel tijd gekost!

Blij met de tips tot nu toe, ik hoop dat er nog meer zinnige opmerkingen binnenkomen!
Wat moet deze emo voorstellen trouwens??? Is het een hamster of zo? Of een dief met een petje op?
woensdag 20 juli 2011 - 18:43
molleke32

Molleke32

Pieke, die Elfe is spierwit hoor, geen limoen kleurtje te zien
woensdag 20 juli 2011 - 18:57
Gieter

Gieter

Dit jaar de ene helft en volgend jaar de andere.
woensdag 20 juli 2011 - 23:07
Pieke

Pieke

@Cornelia: ik had jouw berichtje niet gezien. Geen witte omdat ik sja, ik weet het eigenlijk niet. Ik houd niet zo van wit. Maar ik vind het ook wel heel mooi voor andere dingen. Witte blouse bijvoorbeeld. Ik denk dat ik gewoon liever kleur in de tuin heb. Maar aan de achterkant tegen het hek wil ik wel graag iets heel lichts. Daar had ik de rhododendron dus voor gekocht, Percy Wiseman, maar die bloeide heeeeel kort. Er staat nu Kerria maar ik wil daar dus juist iets lichts. Maar niet puur wit. Ook wat Lein zegt: ze kunnen ook bruinig worden en da's dan niet zo mooi.

@Lein: die 'Black Lady' is wel heel mooi plus schijnt zeer sterk te geuren. Ik vind rode rozen vaak dan juist weer kitch. Maar ja, gekke kleuren zijn ook kitch en juist weer heel leuk. Ik denk dat ik te veel dingen leuk vind. Ben een beetje de weg kwijt...

Help...
Dip...
donderdag 21 juli 2011 - 11:24
Polplastron

Polplastron

Nou, da's wel een heel mooie foto ook. Dus de Louise Odier. Hoe is de geur? IK houd nogal van geur. Zal wel wespen aantrekken ook. Zucht... Maar goed.

Rozen die wespen aantrekken? Nog niet meegemaakt...

De geur van Louise is echt heerlijk. De enige in mijn tuin die nòg lekkerder ruikt is "l'Aimant" van Meilland, maar die is minder mooi.

Kijk voor rode rozen eens naar "Baron Girod de l'Aine". Ze is wat ongewoon, maar de kleur is prachtig.

Bloemen & Planten

donderdag 21 juli 2011 - 11:54
Polplastron

Polplastron

[afbeelding verwijderd niet-https]

Dit mooie diertje vind ik hier wel: de Franse veldwesp, maar die doet geen vlieg kwaad.

Die andere wespen zoeken rond deze tijd van het jaar overigens ook gewoon nectar hoor. Niet gek dat ze op je bloemen zitten. Maar op m'n rozen vind ik eigenlijk vooral kleine hommeltjes en wat bijen.
donderdag 21 juli 2011 - 13:17
Pieke

Pieke

Ja echt idioot veel wespen hoor. Maar ik vond gisteren deze links:

http://www.natuurbericht.nl/?id=5915&q=wespen
http://www.obn-bv.nl/index.php?id=27&tx_ttnews[tt_news]=188&tx_ttnews[backPid]=7&cHash=47f83aaaae

Foto, Lieke!
donderdag 21 juli 2011 - 16:52
Pieke

Pieke

Mooie foto Pol, en wat fris groen en gezond ook allemaal. Waar blijven mijn bloemen??!?!?!?!!?!?
donderdag 21 juli 2011 - 16:54
Polplastron

Polplastron

Kijk ook eens op deze link; vooral onderaan. Dan zie je meteen hoe nuttig wespen zijn!
http://www.natuurbericht.nl/?id=1689

Waar je bloemen blijven? Een tuin heeft tijd nodig. Vooral rozen doen er vaak 3 à 4 jaar over eer ze hun volle pracht tonen. Een tuinier heeft vooral geduld nodig.
Mijn tuin is ook nog lang niet volgroeid en ik ben er toch al zeven jaar in bezig!

Groeten,

Pol
donderdag 21 juli 2011 - 17:24
Polplastron

Polplastron

Overigens zou ik Zéphirine Drouhin niet te dicht in het gezichtsveld plaatsen gezien de bloemen van dichtbij alles behalve mooi zijn. Van ver is het wel een prachtige plant.

Groeten,

Pol
donderdag 21 juli 2011 - 17:26
Pieke

Pieke

Kijk daar heb ik ook nog eens wat aan! Die hoef ik dus niet want zo'n weids landschap biedt de tuin niet. Ik zal er vaker dan niet met mijn neus dicht op zitten.

En de wesp eet ook nog eens schadelijke insecten? Zoals muggen? Geweldig. Wist ik niet. Nuttig! Bedankt Pol!

donderdag 21 juli 2011 - 19:03
cornelia

Cornelia

Nog even terugkomend op de rozen. Rode rozen hoeven niet gewoon te zijn hoor. Zelfs niet die met de ietwat mindere spectaculaire namen. Ik heb al jaren een rode trosroos
"Europeana". Die bloeit met een hele dieprode kleur, het hele seizoen door. Komt voor dat als het begint te vriezen de rozen er nog aan zitten, ik moet nog ergens een foto hebben dat hij bloeit met sneeuw er op, zal eens zoeken. Bloeit overigens niet met zomaar 1 bloem maar dus echt met trossen.
Voor weinig geld heel veel roos.

Ik geloof dat jij meer voor de zachte kleuren gaat want anders zou je een "Friesia" kunnen nemen. Mooie diepe maar nogal stevig geel, als je die 1 x geroken hebt blijf je er aan snuffelen.

Enfin, heel veel sterkte met kiezen maar denk er aan; planten (lees; rozen) kun je nooit genoeg hebben.
donderdag 21 juli 2011 - 22:54
Pieke

Pieke

Dank je wel Cornelia.
Ik ben niet zo van de pastel hoor. Maar deze vielen me gewoon op omdat ze lekker roken en ze een bijzondere kleur hebben. Ik heb de Friesia nu opgezocht. Ik houd normaal niet zo van geel maar ik heb besloten dat ik van alles wat in de tuin wil. Daar hoort dus ook geel bij. Ik weet nog niet wat ik voor geels wil maar in ieder geval geen narcis, brrr... Niet dat ze erg zijn hoor maar eh, nou ja, het is niet mijn favoriet. Ik weet niet waarom Kan het niet helpen Maar zonnebloemen vind ik weer wel prachtig.

De Europeana heb ik nu ook opgezocht. Ik vind echter alleen omschrijvingen als felrood, niet dieprood.

Maar goed: kortom, ik wil graag van alles qua kleur betreft, en veel geur heeft. Ik zou zelfs wel lime rozen willen of puur blauwe. Maar: lekker ruiken is een must.
Bedankt!
vrijdag 22 juli 2011 - 14:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon