menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verzorging lelies lelium

Ga naar meest recente reactie

ERWIN52

ERWIN52

Besten,

Kan iemand mij wat meer vertellen over de verzorging van lelies. Ik heb dit jaar enkele lelie-soorten gekocht en ze opgepot in ruime potten. Het rezultaat was mooi maar ze zijn nu uitgebloeit. Moeten ze nu uit de potten of laten staan tot ... ? Hoe kan ik sommigen makelijkst vermeerderen ? Hoe best bewaren met het oog op herbloei volgend jaar ? Enz ... 'K Heb hier géén ervaring mee !
Groeten, den Erwin
zaterdag 16 juli 2011 - 09:55
renate67

Renate67

Ik heb een paar lelies gewoon in de tuin staan en staan er al een aantal jaar en ik doe er niets mee en komen toch terug. Maar in pot heb ik geen ervaring mee, misschien andere wel
Renate
zaterdag 16 juli 2011 - 10:36
Knovos

Knovos

Hallo

Ik heb vorig jaar lelies in verplaatsbare bakken in de tuin gezet. het was een gok of ze de winter zouden overleven, ik had nl ook geen idee of het zou lukken. Ik heb ze in de winter wat beschut gezet en in het vroege voorjaar weer op hun plaats. Ze hebben dit jaar ook weer volop gebloeid.
zaterdag 16 juli 2011 - 10:43
ERWIN52

ERWIN52

Besten,

'K heb vorig jaar reeds in de herft mijn bollen (?) in hun potten geplant. Ik weet dat zij vorstbestendig zijn, da wel, maar vele bollen worden na de bloei en afsterving van het blad uit de grond gedaan, dit om de knol tot herbloei te stimuleren, zo ver ben ik al. Maar hoe kan ik ze het gemakkelijkst vermeerderen ? Moet ik bvb de zaaddozen er af doen om de knol nie uit te putten ?
Groeten, den Erwin
zaterdag 16 juli 2011 - 11:51
greener

Greener

Ik zou voor lelies helemaal niet zoveel moeite doen.
Ik heb ze in de volle grond en elk jaar heb ik een boel meer bloemen.
Het zijn nu geen Canna's he

Sebas
zaterdag 16 juli 2011 - 12:25
ERWIN52

ERWIN52

Gaat da dan blijkbaar zo gemakkelijk ? En moet ge dan na de bloei géén vitesspillen geven .. ik bedoel organische mestoffen natuurlijk ... om meer stevige knollen te krijgen en wanneer mag ik de jongskes van de oude knollen afdoen. En wa met de zaaddozen ?
Groeten, Erwin
zaterdag 16 juli 2011 - 12:52
lentemode

Lentemode

Zo doe ik het met enkele kuipen Lilium Regale:

De bloemhoofden zijn er sinds gisteren allemaal afgeknipt om zaadvorming tegen te gaan.
Ze worden nog elke week bemest tot einde zomer om de bol aan te sterken voor volgend jaar, goed begieten en eind oktober gaan de kuipen droog naar hun overwinteringsplaats. Ik laat de bollen er in hun potten rusten.
Pas als de stengels uitgedroogd zijn, haal ik ze weg.
En de strijd tegen die snode leliehaantjes gaat natuurlijk ook onverminderd voort...

Groetjes,
Mia
zaterdag 16 juli 2011 - 18:16
ERWIN52

ERWIN52

Beste Mia,

Da was nu eens een antwoord op AL mijn vragen. Nu kan ik pas verder. Dank aan allen die hebben gereageerd.
Groeten, Erwin
zondag 17 juli 2011 - 08:57
greener

Greener

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een bloemhoofd weggeknipt...
Zaaddozen komen dus idd voor maar zelfs die bollen bloeien 2x zo hard het jaar daarna.
Ik heb één keer een hand koemest gegeven.
Zoals ik al eerder zei gewoon in de vollegrond zonder zorgen.
Zijn deze bollen zo zwak dat ze elk jaar naar binnen worden gehaald?!?
Er rot soms wel eens een bol in de winter weg maar dat is zelden.
Zijn buren hebben die plek dan alweer bijna meteen opgevuld.
Ik heb de grond niet verhoogd of anders geprepareerd en zit op vochtige natte klei (dus ook in de winter)
Sterke jongens (of meiden) in mijn optiek.

Sebas
Ik heb nu een kweekvorm staan genaamd Cancun. Deze gaat zo hard met de meeste bloei van iedereen en ik vind hem nou niet bepaald mooi hier kan ik best eens een bolletje van missen.
Ik hoor wel of je interesse hebt Erwin
zondag 17 juli 2011 - 10:02
ERWIN52

ERWIN52

Greener,
Bedankt voor uw aanbod doch ik kan hier niet op in gaan. Ik heb gewoon géén plaats meer. Ik heb mijn lelies nu al in potten van 20 liter moeten plaatsen en deze aan de rand van mijn vijver geplaatst nl 4 stuks. Maar vol is vol ... nogmaals bedankt voor 't aanbod.
Bepaalde soorten in mijn bezit kunnen wel gedeeld worden dmv de schubben die aan de moederknol hangen. Mijn vraag : wanneer kan ik dit best doen met het oog op herbloei volgend jaar ?
PS Canna's groeien in volle grond héééél makkelijk. Ze hebben alleen vééél behoefte aan voeding. Voor de rest brengen sommige soorten 3, 5 tot 7 rhizomen per jaar voort. Dit zijn mijn ervaringen alleen het overwinteren daar heb ik problemen mee !
Groeten, Erwin
woensdag 20 juli 2011 - 17:27
greener

Greener

Canna overwinteren moeilijk?
Na de eerste nachtvorst de boel afknippen tot 5 cm boven de grond.
De boel uitscheppen en de grond die nog aan en rondom de rhizomen zitten laat ik ook zitten.
Op een krant leggen en die krant weer in een plastic mandje. (Van de boodschappen bv)
Op zolder neerzetten of in een vorstvrije garage maakt allemaal niet uit.
Ik ben nog NOOIT een rhizoom verloren.

Je leest wel vaker bovenstaand verhaal maar die is toch net wat anders. Het gaat vaak fout bij het weghalen van alle grond rondom de rhizomen, daardoor droogt deze teveel uit. De krant onder de rhizomen vangt overtollig vocht op. Verder zetten ook veel mensen de boel te koud weg met rot tot gevolg.
Ook niet te warm wegzetten.

Sebas
ps: Of als je soorten hebt die vruchtbare zaden voortbrengen kom je ook al een end

Sebas
donderdag 21 juli 2011 - 16:38
ERWIN52

ERWIN52

Beste Sebas,
Wij zijn nu wel ver weg van het onderwerp : lelie (lelium) maar ... 't interesseerd mij enorm !!!!!!!!!!!!!!!
Ik kan mijn canna's niet overwinteren in een vorstvrije plaats. Ik probeer ze te bewaren in een oude, afgesloten volière, droog dus en in een houten bak (zelf gemaakt) met binnenin een laag piepschuim van 5 cm. Reeds 3 jaar is mij dit mislukt ! Ik heb echter goede vrienden die mij ieder jaar opnieuw hebben bevoorraad qua rhizomen. Ik hoop deze winter opnieuw te beginnen om ze te trachten te overwinteren. Als het mij nu niet lukt geef ik het op. Ik hou enorm van canna's en zou liever niet stoppen. Deze keer ga ik mijn rhizomen bewaren in volledig droge turf in de plastiek bakjes en tussen de bakjes en het piepschuim ook droge turf doen. Mijn canna's worden altijd eind oktober uit de volle grond gedaan en dan in mijn serre een 2-tal weken laten drogen. Daarna snij ik het loof af tot ongeveer 10 cm boven de rhizoom.
Kan jij mischien verder raad geven ? Doe ik iets verkeerd ? Ik had zo'n mooie collektie met echt zeldzaamheden en door de verkeerde overwintering verloren. Telkens waren ze verrot.
Groeten, Erwin
donderdag 21 juli 2011 - 17:00
greener

Greener

Erwin,

wat belangrijk is om te weten is hoe je de rhizomen in het voorjaar aantreft:
Zijn ze snotterig of uitgedroogd?

Sebas
donderdag 21 juli 2011 - 17:16
ERWIN52

ERWIN52

Sebas,

Volgens mij zeker niet uitgedroogd maar bij het doormidden snijden zo goed als volledig bruin.
Groeten, Erwin
donderdag 21 juli 2011 - 17:24
greener

Greener

Snij je er makkelijk doorheen? (zacht?)

Sebas
donderdag 21 juli 2011 - 18:00
ERWIN52

ERWIN52

Seban,
Sorry, sorry 1000 x sorry ... ik heb mij vergist. Wat ik u eerder geantwoord heb is de toepassing die ik deze komende winter wil toepassen. Vorig jaar heb ik mijn rhizomen wel bewaard in die piepschuimenbak en in plastiek bakjes, deze waarin gewoonlijk tomaten zijn verpakt. Maar deze bakjes waren niet voorzien van droge turf en was de plaats tussen de bakjes en het piepschuim niet voorzien van droge turf.
Wat verwacht je van een bijna 60 plusser ?l
Wat de rhizomen betreft : deze waren echt rot en sommigen ook weer niet. Ik heb diegenen die ik dacht nog een kans te geven opgepot maar ... helaas géén enkele is tot groei gekomen.
Ik zou u zéééééér dankbaar zijn indien u mij echt zou kunnen helpen. Hou er wel rekening mee dat ik NIET in staat ben om ze geheel vorstvrij te bewaren. Ik weet ondertussen wel dat ze enkele graden vorst kunnen verdragen.
Groeten, Erwin
donderdag 21 juli 2011 - 19:48
greener

Greener

Erwin,

Excuses is niet nodig hoor
De rhizomen kunnen idd met wat vorst overwinteren maar dan moeten de rhizomen zeer droog staan inclusief goede isolatie.
Dit kun je in de vollegrond bewerkstelligen door tegen een warme zuidmuur te planten en al vroeg een afdak aan te brengen inclusief stro en bladeren boven de grond.

Ik kan bijna niet geloven dat je geen plekje meer over hebt om ze gemakkelijker vorstvrij te overwinteren?
Bovenop een kast, in een kast, onder een trap, op zolder als het moet simpel onder het bed?
Dit is echt vele malen makkelijker dan kunstgrepen toe te gaan passen

Sebas
donderdag 21 juli 2011 - 20:12
ERWIN52

ERWIN52

Sebas,

Dank voor uw antwoord. U opent in ieder geval een aantal perspectieven. Ik ga dit verder bekijken. Nogmaals bedankt !!!
Oprechte groeten, Erwin
vrijdag 22 juli 2011 - 07:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon