menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oorwormen

Ga naar meest recente reactie

sporter

Sporter

Mijn vlinderplant wordt kaal gegeten door oorwormen.
Wat kan ik hier tegen doen?
maandag 11 juli 2011 - 06:38
RD92

RD92

Onze vlinderstruik zit ook vol met oorwormen en paar zijn ook bruin en kaal
tussen door bloeien de goeie er wel tussen door ik denk dat het gewoon de natuur is
maandag 11 juli 2011 - 07:10
Adrienne

Adrienne

Omgekeerde bloempotjes op stokken zetten, gevuld met stro.
Regelmatig leeg maken hé, zo kan je ze vangen.
maandag 11 juli 2011 - 09:43
iecee

Iecee

volgens mij eten oorwormen bladluizen en zijn afvaleters
maandag 11 juli 2011 - 10:00
Adrienne

Adrienne

Kan best doe ze ook de kop niet af he, zet ze alleen ver van mijn bloemen
terug uit.
maandag 11 juli 2011 - 10:48
Polplastron

Polplastron

Oorwormen knabbelen wel eens aan bloemknoppen, maar verder zijn het zeer nuttige diertjes. Die schade die je (vaag) beschrijft is volgens mij dan ook niet aan hen te wijten.

Grts,

Pol
dinsdag 12 juli 2011 - 15:27
sporter

Sporter

Het zijn wel degelijk oorwormen die de bladeren en bloemen
van de vlinderplant vernietigen
dinsdag 12 juli 2011 - 17:46
Polplastron

Polplastron

Het zijn wel degelijk oorwormen die de bladeren en bloemen
van de vlinderplant vernietigen

Waaruit leid je dat dan af? Meestal veroorzaken ze enkel schade bij bloemknoppen, bloemblaadjes en jong blad, maar grote vraatsporen heb ik er nog nooit van gezien.

Graag dus meer info en een foto alvorens je begint met nuttige insecten te vangen en/of verdelgen. Naar mijn mening is er een grote kans dat er een ander beestje de schuldige is.

Groeten,

Pol
dinsdag 12 juli 2011 - 18:45
renate67

Renate67

als oorwurm aan heel jonge blad knabbelt kan dat bij uitgroeien van het blad natuurlijk wel een flinke beschadiging van het blad betekenen.
Maar al het blad opeten ken ik ook niet van oorwurmen, maar ik zie er hier wel regelmatig maar geen grote aantallen op 1 plant.
Renate
woensdag 13 juli 2011 - 00:08
Kriskras

Kriskras

http://www.tuinadvies.be/bladluizen_bestrijden.htm

Voor de biologische bestrijding van o.a. bladluizen zijn oorwormen goed te gebruiken. De oorworm voedt zich niet alleen met bladluizen maar daarnaast ook nog eens met mijten, larven en eieren van insecten (appelmade/fruitmot), kommaschildluizen, kleine rupsjes en andere parasieten. Ook eten ze plantaardig voedsel zoals algen. De oorworm is een uitermate nuttig insect voor het onder controle houden van bladluisplagen.

Dus verre van oorwurmen te verwijderen, men heeft er alle belang bij zoveel mogelijk oorwurmen in zijn tuintje te hebben!
donderdag 4 augustus 2011 - 11:34
sporter

Sporter

Elk insect is wel voor iets nuttig maar als ze planten beginnen te vernietigen hou ik ze liefst op afstand.Ik ben het dus helemaal niet eens met uw idee van zoveel mogelijk oorwormen in de tuin.
donderdag 4 augustus 2011 - 12:18
Kriskras

Kriskras

sporter schreef:
Elk insect is wel voor iets nuttig maar als ze planten beginnen te vernietigen hou ik ze liefst op afstand.Ik ben het dus helemaal niet eens met uw idee van zoveel mogelijk oorwormen in de tuin.

Oorwurmen vernietigen geen planten. In hemelsnaam, waar halt u dat uit?

En indien u niet zou weten wat "algen" zijn, dan zou u er best aan doen eerst wat uw kennis van zaken bij te werken.
donderdag 4 augustus 2011 - 14:00
satomi

Satomi

Kijk maar eens op de website van de ongediertebestrijding in Maarssen onder oorwormen. Grote aantallen kunnen zeker een flinke beschadiging toebrengen.
(een link kan ik nog niet plaatsen)

Ik heb jarenlang last gehad van die beestjes omdat ze de bladeren van mijn Clematissen allemaal opvraten en ook nog eens de steeltjes van de jonge knoppen allemaal afbeten. Daar word je niet blij van!
vrijdag 5 augustus 2011 - 08:52
Kriskras

Kriskras

Satami schreef.
ongediertebestrijding in Maarssen

Weer zo'n commerciële firma die er moet van leven en dus aanzet tot "bestrijding" ten koste van alles.

Indien uw clematissen aangetast werden en het waarschijnlijk nog zijn, dan heeft dat maar weinig te maken met oorwurmen maar alles met de povere toestand van uw micromilieu. Hier in mijn tuintje van amper 3 are evolueren duizenden en duizenden oorwurmen, en noch mijn clematissen noch mijn lonicera noch eender wat hebben er last van, wel integendeel. Wel in tegendeel, want vanaf het begin van de zomer nemen ze de taak over van de lieveheerbeestjes die het dan wat kalmer aan beginnen doen.
http://www.tuinkrant.com/artikel/oorwormen-zijn-bijzonder-nuttig-bestrijding-vliegen-rupsen-bladluizen-bladvlooien-maden-rups

Alhoewel oorwormen dierlijk voedsel verkiezen boven plantaardig, gebeurt het dat ze in tijden van schaarste van prooidieren overschakelen op plantaardig voedsel. Bij zomerse temperaturen en aanhoudende droogte, vullen ze hun vochttekort aan door het drinken van plantensappen. Ze schaven dan de opperhuid van de pas ontvouwen blaadjes langs de hoofdnerf af. Daarbij kunnen zelfs kleine gaatjes in het blad worden gevreten, die later uitgroeien tot grotere gaten. Het verschil met wantsenschade is dat wantsen de gehele groeitop vernietigen, terwijl dit bij oorwormen niet het geval is.

Meer hoeft er niet aan toe worden gevoegd dunkt mij.
vrijdag 5 augustus 2011 - 09:28
Kriskras

Kriskras

En aangezien de herhaling de basis is van de pedagogie:

Oorwormen zijn bijzonder nuttig in de bestrijding van vliegen, rupsen, bladluizen, bladvlooien, maden, rupsen en bromvliegen

http://www.tuinkrant.com/artikel/oorwormen-zijn-bijzonder-nuttig-bestrijding-vliegen-rupsen-bladluizen-bladvlooien-maden-rups
vrijdag 5 augustus 2011 - 09:38
Kriskras

Kriskras

De oorwormen hier vragen mij jullie de groeten over te maken.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 6 augustus 2011 - 15:07
Tuinboertje

Tuinboertje

Dit is al een behoorlijk gedateerde topic maar tijdens mijn zoektocht op dit forum naar de kenmerken van oorwormen / kruipers kwam ik hier terecht.

Zoals jullie kunnen lezen en zien (foto) in het laatste bericht van mijn eigen topic "Kouseband uitplanten" bij het hoofdstuk "Groenten" vormt de oorkruiper / worm (of is het toch een ander beestje ?) voor mij een grote plaag.

Indien dit inderdaad oorkruipers / wormen zijn: Het mogen dan nuttige beestjes zijn maar in de warme kas daarentegen is het een enorme gewasverdelger ! Het evt. bewijs heb ik afgelopen nacht gevonden, ik kon ze heel duidelijk zien eten en heb er diverse foto's van gemaakt. Zie ook hieronder.

Nu las ik ergens dat het lokken met visolie of anders plantenolie een manier is om ze te vangen. Afgelopen nacht tussen 00.00 en 03.00 (ik ben een nachtbraker ... ) heb ik er 10 van de meest verse blaadjes afgehaald (in de top) en in een afsluitbaar potje gedaan, ze liepen zo op mijn hand ... De onderliggende blaadjes zijn allemaal al bijna opgevreten !

Maar weet iemand nog een andere manier om ze te lokken en te vangen want dit loopt echt de spuigaten uit hoor. Er blijft niets van mijn groente over ! Zie ze overigens niet op de tomaat, komkommer en paprika in diezelfde kas.

Tuinboertje.

Bloemen & Planten

zondag 22 juni 2014 - 10:37
Roeli

Roeli

Is dit wel een oorwurm ?
Heb je een foto die het beestje beter weergeeft ?
zondag 22 juni 2014 - 15:06
iecee

Iecee

als je de foto zelf vergroot kan je duidelijk zien dat het wel degelijk een oorworm is
zondag 22 juni 2014 - 19:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon