menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onbekend hardnekkig onkruid

Ga naar meest recente reactie

dreambe

Dreambe

Beste lezers,

Sinds enkele weken maanden zit ik verveel met hardnekkig onkruid. Heb al een paar keren alles terug proper gemaakt en zoveel mogelijk wortels van het onkruid uit de grond gehaald. Maar het komt steeds terug, en steeds meer en meer.

In de bijlage vind je een foto ervan.

Wat kan ik hier aan doen? Of hoe kan ik voorkomen dat dit gaat terugkomen?

Bloemen & Planten

donderdag 16 juni 2011 - 14:04
dreambe

Dreambe

Dit is hoe het er nu uit ziet

Bloemen & Planten

donderdag 16 juni 2011 - 14:05
snarfie

Snarfie

harken???

met de hand verwijderen???

platstampen???

andere planten bovenop planten???

ondersteboven spuiten met tuinslang???

vuurtje stoken op onkruid???

verf op spuiten???
donderdag 16 juni 2011 - 16:55
jdcoster

Jdcoster

In alle ernst nu: schoffelen om de twee weken. Dit is een kleine moeite, je zult het zien.
Dit zijn allemaal zaailingen. Eénmaal AL de zaadjes gekiemd zijn, zal er al veel minder onkruid opkomen.
Uit trekken is te moeilijk en niet grondig genoeg.
donderdag 16 juni 2011 - 17:04
Gehenna

Gehenna

Wat is dat voor iets?
Doet me denken aan dat euphorbia onkruid dat in mijn tuin zit en groeit en groeit en groeit en groeit. Dat staat in zaad voor het uit de grond komt denk ik. Smerig ding.
Zelfs in de rotstuin en in de bloembakken (verse nieuwe grond)
Ik geraak het niet kwijt, het blijft maar komen.
donderdag 16 juni 2011 - 17:09
dreambe

Dreambe

alvast bedankt voor de adviezen.

Op aanvraag van Lien nog een foto van het blad. Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.

Bloemen & Planten

donderdag 16 juni 2011 - 18:13
Pieter2

Pieter2

Is dit gestreepte witbol? wat bloem komt er op? Is het blad en de stengel zacht behaard?

Ik zou aanraden om niet te schoffen, dan verstoor je de bodem alleen maar en bevorder je de soort waarschijnlijk. Eerst zeker weten welke soort het is...

Ik schoffel trouwens nooit, zo krijg je alleen maar meer onkruid.
donderdag 16 juni 2011 - 18:21
cetinel

Cetinel

ik heb die ook nogal veel in de hof,ik probeer ze steeds uit te trekken,ik dacht dat het een grassoort was....
donderdag 16 juni 2011 - 18:29
Pieter2

Pieter2

Wat je tegen gestreepte witbol kan doen is 2x maaien per jaar (1ste keer net voor de bloei en tweede keer in september). Maar aangezien deze in de border groeit stel ik voor dat je je border aanvult. Staat er iets op de open plekken in het voorjaar ofzo? Indien niet plant alles vol met heesters/vaste planten. Zo vermijd je een kale bodem en dus ook onkruidgroei... Als je het niet ziet zitten om er iets te zetten kun je nog altijd een mulchlaag leggen, maar dat is natuurlijk niet zo duurzaam als een volgeplante border.

Gr
donderdag 16 juni 2011 - 18:53
Rita1960

Rita1960

lijkt op "hanepoot" .

in eerste instantie dacht ik aan Krodden maar die hebben idd "zwarte" vlekken.. syn. gevlekt Jezuskruid..

donderdag 16 juni 2011 - 20:22
iecee

Iecee

kleigrond kan je idd niet schoffelen maar andere gond wel

als je op de goeie manier schoffelt verstoor je de grond niet!!!
maar je moet ook alleen de bovendste paar mm schoffelen met een platte schoffel
daarmee snij je de wortels door en maak je het bovenste laagje grond los. waardoor dit uitdroogt en het vocht niet meer in het bovenste laagje komt. (omdat je zo de cappulaire werking van de grond onderbreekt)
waardoor het onkruid minder kiemt.
maar je moet ook blijven schoffelen als je bijna van het onkruid afbent.

en wel een goei scherpe platte schoffel gebruiken en geen hak en je schoffel echt horizontaal bewegen.

ik weet niet goed of dit duidelijk is, anders kan mischien iemand anders het beter uitleggen.
donderdag 16 juni 2011 - 20:28
dreambe

Dreambe

Aan pieter2 : Ik heb zelf nog geen bloem zien komen aan deze plant; Ze zijn ligt behaart. de wortel zijn rond de 10cm lang en evt ook wel een beetje behaart. Als je wilt zal ik een foto nemen? Dan graaf ik er eentje uit. want als ik ze uittrek dan heb ik die lange wortel niet mee.

Wat bedoel je precies met maaien? moet ik met mijn grasmachien tussen mijn petunia's; lelies, roze; rijden,
In het voorjaar staat er op de open plekken zo hier en daar een paar meiklokjes en nog een paar van deze vroege bolgewassen. Die ik eigenlijk ook probeer uit de grond te halen... Verder is het maar kaal eigenlijk.
Jou idee om vaste planten te zetten bevalt me wel. mss volgend jaar de hele border vol zetten met petunia's en daarna evt vaste planten. ik ben nog hard op zoek naar een mooie vaste plant.
Een muchlaag is eventueel ook wel een mooie oplossing, maar dat gaat wel een beetje geld kosten..En dan kan je nog hier en daar iets bijplanten.

Aan lein : ja, met een schepje alles er uit scheppen, daar ben ik al uren mee bezig geweest in de hoop dat ik ervan af ben...maar helaas. Er zitten zoveel kleine fijne worteltjes in de grond... Ik had het al bijna opgegeven, nu dit forum is mijn laatste hoop

Aan Rita : ik ben even gaan zoeken op google naar hanepoot en dat komt al heel kort bij. Als het dat is dan ben ik er na de winter vanaf...

Aan iecee : Bedankt voor uw duidelijk uitleg, lijkt me logisch...allez op naar de winkel voor een platte schoffer.

donderdag 16 juni 2011 - 22:25
iecee

Iecee

Heb je geen grasmaaisel om te mulchen
of hebben ze bij jullie op het containerpark geen gehakselt hout gratis of compost?
Kijk goed uit welke schoffel je koopt want is nogal wat verschil.
die moderne in een driehoek zijn goed, en die aan twee kanten snijden maar de hoek moet goed staan voor je lengte.
donderdag 16 juni 2011 - 22:38
spruce

Spruce

Als de wortels na uittrekken lijken op die van een tandeborstel (kort - mooi naast elkaar) dan heb je hanepoot.

Die moet je met verwijderen, pas goed op want hanepoot maakt zeer laag bij de grond zaaddozen. Afrijden met de grasmachine is dan al geen oplossing meer. ALs je het ongemoeid laat, heb je volgend jaar alleen maar meer zaden ervan in je tuin.
vrijdag 17 juni 2011 - 00:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon