menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladluizen

Ga naar meest recente reactie

marero

Marero

mijn dahlias zitten onder de bladluizen, heb ze der net gaan afspuiten
wat kan ik daar nog meer tegen doen?
dinsdag 31 mei 2011 - 19:03
Rita1960

Rita1960

met vingers eraf vegen.. krijg je de echt groene vingers of de echte
zwarte

of zorgen voor meer LHb's en de larven hiervan...

en als je niet in het bezit bent van de LHb's en de larven hiervan...
1 liter lauw water, 0,1 l spiritus en een beetje groene zeep in een spuitfles.. maar het snelste blijven de vingers met of zonder latexhandschoenen..


dinsdag 31 mei 2011 - 21:05
marero

Marero

ik vind dat er maar weinig lhb zijn dees jaar , hier toch in elk geval
dinsdag 31 mei 2011 - 21:49
Rita1960

Rita1960

'k heb ze wel gezien alsook de larven.. maar niet opgelet of ze met meer of minder zijn dan vorig jaar.

dinsdag 31 mei 2011 - 21:56
Mandy

Mandy

Hier zie ik ze volop...... gelukkig......
dinsdag 31 mei 2011 - 22:04
Gieter

Gieter

Vanmiddag zaten ze bij mij te schuilen voor de regen onder de bladeren van de zinnia's die ik gezaaid heb.
dinsdag 31 mei 2011 - 22:13
cetinel

Cetinel

hier zie ik er dit jaar ook bruine,en met veel stippen....
woensdag 1 juni 2011 - 08:31
an

An

ik heb ook nog geen lhb gezien dit jaar ga ook is op letten voor mijn pruimenboom die vol luis zit.
geen bruine en geen rode gezien laat de meiden is zoeken,
woensdag 1 juni 2011 - 10:31
Tarragon

Tarragon

Google levert mij een aantal tips op om lieveheersbeestjes te lokken. Ik vertaal even en vat samen:

- Gemakkelijke oplossing: cilantro planten. De bloem zou lhb aantrekken en ze zaait zichzelf uit in de lente. Nuttige insecten worden vaak aangetrokken door planten met kleine witte bloemen.
- Een deel van je worteltjes laten overwinteren in de tuin. In het 2e jaar produceren ze ook een witte bloem die geliefd is bij diverse nuttige kevertjes.
- Een ondiep schaaltje water met een steen erin zorgt voor water voor diverse nuttige insecten. Wel geregeld zorgen voor vers water. Ook belangrijk: je planten steeds vaak genoeg en voldoende water geven.

Verder nog een aantal planten die nuttige insecten (niet alleen lhb maar ook sluipwespen en zweefvliegjes) aantrekken:

- "Zoet" (?) schildzaad (sweet alyssum)
- Paardebloem (natuurlijk oppassen, want het zaad verspreidt zich snel)
- Wilde mosterd
- Statice
- Dille
- Goudbloem
- Moederkruid
- Cosmea
- Tagetes
- Bieslook (de bloempjes dus)
- Zijdeplant
- Klaver
- Geranium
- Venkel
- Coreopsis

- En ten slotte huisjes bestellen voor lieverheersbeestjes.

Aan de andere kant wordt er ook gewaarschuwd voor het averechtse effect. LHB zouden er geen probleem van maken, als ze zo vriendelijk worden uitgenodigd in je tuin, om ook je huis een bezoekje te brengen en daar dan niet meer weg te willen gaan
woensdag 1 juni 2011 - 14:15
Polplastron

Polplastron

Veel van de planten die Tarragon noemt lokken inderdaad heel wat insecten. Door insecten aan te trekken, trek je ook insecteneters aan. Bladluizen zijn insecten dus door bloemen te planten kan je bladluizen bestrijden.

Of er bepaalde planten zijn die lieveheersbeestjes aantrekken is mij alvast niet bekend.

Wel weet ik dat ze graag 's winters overwinteren tussen lage groenblijvende planten als Geranium macrorrhizum, Stachys byzantina, Viola labradorica en Viola odorata. Laag afgestorven plantendelen ook tijdens de winter liggen want heel wat insecten vinden er schuilplaatsen.

Die huisjes voor lieveheersbeestjes en vlinders daar heb ik toch persoonlijk nog mijn twijfels mee, maar gezien ik ze zelf niet heb, kan ik geen onderbouwde kritiek erop geven.

Overigens is het ook zo dat je bladluizen moet tolereren om ze natuurlijk te laten bestrijden. Als je telkens iedere bladluis vermorzelt, zullen predatoren je tuin niet zien als een leuke plek. Overigens worden bladluizen niet enkel door lieveheersbeestjes gegeten; vogels, sluipwespen e.d. maken ook heel wat slachtoffertjes!

Nog iets wat altijd helpt is de grond in je tuin zoveel mogelijk bedekt houden. Op een 'blote' grond zal je weinig leven vinden zowel schadelijk als nuttig.

Groeten,

Pol

woensdag 1 juni 2011 - 16:14
Tarragon

Tarragon

Ik ben daarstraks nog iets vergeten, hoewel de vraag wordt gesteld: hoe lieveheersbeestjes te lokken.

Mieren ondersteunen bladluizen. Als je die combinatie hebt, is het minder een kwestie van de bladluis te bestrijden, dan wel de mieren.
woensdag 1 juni 2011 - 18:09
Polplastron

Polplastron

Waarom bestrijden? Met of zonder mieren; vogels, lieveheersbeestjes e.d. zullen hun werk wel doen. Helemaal zonder bladluizen zal je op die manier nooit zijn, maar moet dat dan? Hier in de tuin zitten nu massa's mieren en bladluizen, maar mijn rozen en andere bloemen staan er weer prachtig bij en er is geen mens die ziet dat ik geen bestrijdingsmiddelen gebruik hoor! Overigens zijn er ook heel wat dieren die mieren lusten!

Groeten,

Pol
woensdag 1 juni 2011 - 18:14
Tarragon

Tarragon

Ik probeer niet alleen op gebied van gezondheid en voeding een "open mind" te hebben.

En je hebt je rozen getoond - die zijn bijzonder mooi.

Hoe zit het dan met alle ziekten die door bladluizen overgebracht worden?
Das ist toch schade aan de planten?

In elk geval heb ik aan mijn bessenstruiken diverse opgekrolde bladen en bladen die eruit zien als ehm... niet slecht bedoeld... de wijnvlek op mijn grootmoeder's wang.
Is dat dan okee?

Je hebt mij nu in twijfel tussen "live and let live" en "Zoo opbellen om te vragen of ze een hongerige miereneter hebben"
woensdag 1 juni 2011 - 21:14
Polplastron

Polplastron

Ja bladluizen veroorzaken allerlei ziektes en als je ze niet bestrijd, liefst in combinatie met een fungicide, gaan je planten dood. Dat is wat de gifproducenten je willen doen geloven.

Planten worden ziek als ze verzwakt zijn. Enkel luizen zullen de plant niet ziek maken. De combinatie van zwakke variëteit, slechte bodem, slechte standplaats, te veel of te weinig vocht en dan nog eens insectenplagen. Dat doet planten de das om. Eén ding alleen zal niet zo erg zijn. Vaak worden planten ook overbemest waardoor ze slappe groei krijgen wat vatbaarder is voor luis, maar ook voor ziekten.

Een voorbeeld hoe het mis kan gaan; dit jaar heb ik een bessenstruik vermoedelijk verloren (maar ik blijf hopen!) Hij zat vol luis en ziektes tot er geen groen blad meer aanstond. Toch is het niet door de luizen dat hij dood is, maar door de combinatie droogte + slechte standplaats + luis. Vlak ernaast staat nog een exemplaar dat bijna evenveel luis had (ze gingen gewoon van de ene naar de andere plant over hé!), maar nu al weer mooi in het blad staat en vol rode bessen hangt. Die had alleen maar luis want op zijn plekje was wat meer schaduw op de bodem waardoor die iets minder droog was!

Groeten,

Pol

woensdag 1 juni 2011 - 21:27
Tarragon

Tarragon

Dat is wat de gifproducenten je willen doen geloven.
Danke, Pol, met ZO een uitspraak heb je mij direct bekeerd!
donderdag 2 juni 2011 - 13:34
marero

Marero

ok heb dat hier allemaal goe gelezen, : kzal de situatie effe schetsen zoals ze zich hier voordoet, de 2 dinges die hier last hebben van luizen zijn de dahlias en de ene kersenboom met de 5 kersen ( heel jong exemplaar)
de kersenboom heeft regelmatig een opgekruld blad dat dan vol luizen en mieren zit, daar trek ik gewoon het blad eraf en klaar is kees, die staat in een grote pot in volle zon en krijgt juist genoeg water, ik steek mijne vinger in de grond om te voelen
de dahlias staan in volle grond in half schaduw, die hebben smorgens en late namiddag volle zon, de rest staan ze in de schaduw, de grond is verbeterd want dat was dat stuk zandgrond, met veel compost, ziet er goed uit,en daar zie ik nie direct veel mieren
in de tuin staat oa cosmos, geranium, coreopsis, en nog enkele van de planten die je noemde om insekten te lokken
de grond is nergens echt bloot, ik tuinier volgens het principe, het komt van de grond en het gaat er terug op en in, dus probeer de grond zoveel mogelijk bedekt te houden
donderdag 2 juni 2011 - 15:19
Rita1960

Rita1960

'k kan maar één ding zeggen: Ons Pol heeft gelijk!

en als je toch te veel bladluizen hebt.. vingers gebruiken

een paar luizen schaden de plant niet... maar trekken wel de opvreters hiervan aan..
In mijn moestuin gebruik ik sinds het - hernieuwde begin- op een nieuwe plaats geen bestrijdingsmiddelen meer, ook niet tegen (valse-) meeldauw en ander "ongedierte"..

groetjes,

Rita



donderdag 2 juni 2011 - 19:57
Mandy

Mandy

Ik WEIGER ook om maar iets te gebruiken haha ik gebruik alleen mijn mesje......( om onkruid uit te snijden)
donderdag 2 juni 2011 - 21:35
Polplastron

Polplastron

'k kan maar één ding zeggen: Ons Pol heeft gelijk!

en als je toch te veel bladluizen hebt.. vingers gebruiken


Waauw! Die "ons" beschouw ik als een teder compliment!

En euh ... vingers? Die gebruik ik in de tuin enkel om te wieden, uitgebloeide bloemen te verwijderen en om gereedschappen te hanteren. Te veel bladluizen bestaat niet; 't is zo'n goei vogelvoer!
donderdag 2 juni 2011 - 21:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon