menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Allemaal witte stipjes

Ga naar meest recente reactie

sprietje

Sprietje

Hallo,

er zitten sinds kort allemaal witte vlekjes op mijn kruiden, op de bladeren dan wel. Is dit van bladluizen of is dit nog iets anders? Ik heb er allemaal nog niet zo veel ervaring mee.

danku

op de foto ziet u een stukje van mijn tijmplantje... maar zo ziet het er ook uit bij de oregano en zwarte munt.

Bloemen & Planten

zondag 22 mei 2011 - 17:17
hanninkj

Hanninkj

De foto is niet geheel duidelijk maar het lijkt de mineervlieg.
zondag 22 mei 2011 - 17:18
sprietje

Sprietje

Dit is een foto van de oregano.

Bloemen & Planten

zondag 22 mei 2011 - 17:23
timtamtom

Timtamtom

Het zou een bladmineerder of een mineervlieg kunnen zijn, maar die maken meestal meer
strepen en geen vlekjes.
maandag 23 mei 2011 - 21:00
hanninkj

Hanninkj

Hier is een foto van de schade die een mineervlieg veroorzaaakt.

Bloemen & Planten

maandag 23 mei 2011 - 21:18
sprietje

Sprietje

Ja, bij mij zijn het meer vlekjes, en overal meer en meer. Ik heb nu echt overal nog eens extra goed gekeken en overal zitten er gaten in mijn lieve plantjes... Sommige kleintjes zijn er erg aan toe. Ze worden helemaal opgegeten.
Ik heb nu slakkenkorrels gekocht (slakkenwal) en een spray van naturen met koolzaadolie. Niet zo leuk maar ik hoop dat het nu wel goed komt.
maandag 23 mei 2011 - 21:34
cornelia

Cornelia

Slakken zijn het zeker niet, dan waren je plantjes nu gewoon weg.
Die mineervlieg ken ik wel. Hoewel vervelend voor de planten altijd wel een grappig gezicht dat je hun route zo precies kunt volgen.
Weet je zeker dat het beestjes zijn die jouw stippen veroorzaken, zou ook een "ziekte" kunnen zijn ?

Succes ermee
dinsdag 24 mei 2011 - 08:04
sprietje

Sprietje

Wel, ik ben daar allemaal niet honderd procent zeker van aangezien ik nog een beginner ben. Wel enorm gedreven hihi

Er zijn dus twee fenomenen in mijn tuin :