menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Araujia cerasifera

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

na aanschaf ervan,de verzorging opzoeken....
ik heb de araujia cerasifera gisteren aangeschaft(mottenvanger)maar echt veel info vind ik niet direct terug erover.....
vooralsnog is het nen kleine plant,dus denk niet dat ik dit jaar bloemen moet verwachten,maar is volgens de verkoper redelijk winterhard.....
aangezien plantje vrij klein is komt die dus eerst in een grotere pot te staan,de winterhardheid....komt die met de jaren? of zou die dit jaar al kunnen overleven?(ben geneigd voor de zekerheid bij echte vorst toch even binnen te pakken nog)
aangezien ik nie veel vind op het net,hoop ik dat er hier mensen zijn die uit hun ervaring kunnen putten?
bij googlen kom ik uit op mijn eigen topic(de buit)
en het een en het ander in andere talen,dus alle info is welkom!!
maandag 16 mei 2011 - 21:53
annis

Annis

Centinel zelf heb ik deze plant vorigjaar opgekweekt uit zaad. Dit gaat vrij gemakkelijk maar over de winterhardheid heb ik toch mijn bedenkingen.Hij groeit wel behoorlijk hard.Het eerste jaar had de plant al een hoogte van 2.50 m. Hier staat hij in de kas zowel s'winters als s' zomer. Waar ik deze plant voor het eerst gezien heb was in een grote plantenkas(juli) en niet in de openlucht.
Ik heb je iets opgezocht in mijn plantenboek. Klimplant kan 6 m worden in de nazomer geurende witte bloemen die bezocht worden door nachtvlinders(deze vlinder blijven de hele nacht vast kleven met hun roltong). In de subtropen wordt deze plant als onkruid beschouwd. De zaaddozen zijn giftig voor honden en pluimvee.Zone 9-11 dit is tussen -7- +10 overwinteren.

Volgens mij zijn er forummers die deze plant al langer hebben.

Annis
dinsdag 17 mei 2011 - 09:12
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Hier staat hij in de zomer buiten en in de winter op het terras. Ik vind er niet veel aan.
dinsdag 17 mei 2011 - 11:24
annis

Annis

Martje de bloemen zijn inderdaad tamelijk klein. Klopt het dat deze geuren.

Groetjes Annis
dinsdag 17 mei 2011 - 12:51
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dat is me nog niet opgevallen maar dat zegt weinig. Ik heb er niet met mijn neus op gestaan en de geur zal wellicht vooral 's-nachts waar te nemen zijn? Hij vangt allerlei insecten dus na een tijdje zitten er allemaal dode insecten aan, zoals bij een vliegenklever. Ik denk dat ik het daarom geen leuke plant vind.
dinsdag 17 mei 2011 - 14:44
cetinel

Cetinel

vandaar dus waarschijnlijk ook de naam mottenvanger?
in ieder geval is het dus met de vorstbestendigheid toch beetje oppassen,en hoelang duurt het eer er bloemen aan komen??( zo op fotos zijn het mooie bloemen,maar weet natuurlijk niet hoe groot eze in werkelijkheid zijn....als ze minuscuul zijn,dan is het op het eerste zicht ook nie vet he....
die insecten,zitten die op de hele plant,of enkel in de bloemen??
dinsdag 17 mei 2011 - 16:32
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Die zitten in de bloemen. De bloempjes zijn klein en vallen eigenlijk alleen op door de dode insecten.
dinsdag 17 mei 2011 - 16:41
cetinel

Cetinel

das ook fijn......
mischien interssant op het terras als insectenvanger
dinsdag 17 mei 2011 - 16:55
Polplastron

Polplastron

Araujia sericifera is de juiste naam; interessant voor wie meer info wil zoeken op het internet!

Zie ook:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6%5C%5C%5C%5C%5C%5C%5C'&sid=7&page=45&tid=19719

De plant vangt blijkbaar voornamelijk nachtvlinders, als insectenvanger is het dus geen nuttige plant.

Groeten,

Pol
dinsdag 17 mei 2011 - 18:08
cetinel

Cetinel

en als ik die nu in de buurt van mijn appelaar zet,zou de "mot" dan ook gevangen worden..(fruitmot)?
donderdag 26 mei 2011 - 15:08
printemps

Printemps



De zaden zijn giftig voor kippen vermelden ze hierboven ergens
donderdag 26 mei 2011 - 15:44
cetinel

Cetinel

ben niet van plan ze in de buurt van de kippen te zetten.....
donderdag 26 mei 2011 - 16:17
cetinel

Cetinel

ondanks het stralend zonnige weer van de afgelopen tijd zal het winter worden voor we er erg in hebben.
mijn arauja is al serieus gegroeid,en weer hetzelfde probleem: overwinteren
gewoon insnoeien en binnenpakken?(groeit in de haag,maar zit in een pot)
pot inpakken en de ranken beschermen met vlies??
wat is de beste overwinteringsmethode en kan hij goed inkorten verdragen(altijd iets makkelijker om te behandelen als ze gesnoeid zijn he)
zondag 2 oktober 2011 - 22:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon