menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van bloemen

Feniks

Feniks

Mag ik uitgebloeide bloempjes van Engels Gras, Jacobsladder en Gebroken Hartje wegsnoeien? En waar juist? Heel de stengel of enkel het 'hoofdje'?
En 'uitnijpen' wat bedoelen ze daar juist mee?
woensdag 11 mei 2011 - 12:01
renate67

Renate67

als ik bloeien snoei dan doe ik het tot waar de bladeren weer groeien anders zit je met van die kale stelen en dat vind ik nog lelijker dan de uitgebloeide bloemen laten zitten.
Uitknijpen: is dunne of zachte stengels snoeien zonder mes of schaar maar tussen de nagels van duim en 1vinger.
Renate
woensdag 11 mei 2011 - 15:34
Polplastron

Polplastron

Bij gebroken hartjes heeft dat volgens mij geen zin omdat de planten na de bloei toch afsterven.

Bloemen verwijderen heeft enkel zin bij planten die hiermee gestimuleerd worden om nogmaals te bloeien zoals de meeste rozen, bepaalde tuingeraniums, de meeste eenjarige planten, e.d. of om zaadvorming en dus ook uitzaaiing te voorkomen bijvoorbeeld bij bepaalde distelsoorten, anijsnetels, e.d.

Bij vele planten is het zelfs erg mooie om de uitgebloeide bloemen en zaaddozen te laten zitten omdat deze op zich ook nog erg decoratief zijn.

Groeten,

Pol
donderdag 12 mei 2011 - 09:19
iecee

Iecee

nu in het voorjaar kan je beter alle uitgebloeide bloemen weghalen in de zomer is dat toch niet decoratief, en als ze wit gebloeid hebben is het meestal erg lelijk.
als ze op een stengel staan ,heel de stengel, doen wat het mooist is.

als je geen zaad wil hebbeb zeker alles afknippen, moet de plant er ook geen energie insteken om zaad te vormen.

ik knijp vaak toppen uit planten en struiken dan worden ze mooi bossig en moet je achteraf veel minder snoeien, dit kan je het hele jaar doen wel opletten dat je de bloemen er niet uitknijpt.
donderdag 12 mei 2011 - 11:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon