menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimroos

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

2 klimrozen gekocht: climbing iceberg en de new dawn....
eerst gekocht en dan gedacht....
nu lees ik dus dat die alletwee nogal ziektegevoelig zijn??
wat word er bedoeld met ziektegevoelig??(meeldauw?)
ben eigenlijk niet van plan om ermee te smossen(gif)
ik wou ze achteraan planten(schutting),daar is het zonnig en is er toch nogal wat luchtspeling,zou dat het probleem al niet wat verminderen?? of maakt dat geen verschil??
andere optie is in de kippenren tegen een oude den en aan de stronk daarvan omhoog laten klimmen,maar volgens mijn man groeit er niks onder dennen??(zou natuurlijk wel kalk strooien,maar dat maakt volgens hem geen verschil)
maandag 9 mei 2011 - 17:14
snarfie

Snarfie

veel zon en luchtcirculatie vermindert de kans op een ziekte met ongeveer 50% en cetinel eerst twee keer denken(namelijk een keer of je nog wel plek hebt en een keer of het het geld wel waard is, dat lukt mij helaas niet altijd(1/10 keer)) en dan pas gaan kopen
maandag 9 mei 2011 - 17:23
cetinel

Cetinel

ja maar.....als ik eerst al die dingen af zou wegen,dan had ik waarschijnlijk nog niet eens de helft van wat ik nu heb (en waarschijnlijk nooit spijt achteraf )
allee dan komen ze tegen de schutting,veel zon en veel lucht......
maandag 9 mei 2011 - 17:25
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Hier staan vijf New Dawns en ze krijgen eigenlijk nooit ziektes. Ik heb dus niet het idee dat die zo ziektegevoelig is. Er zijn er die. bv snel meeldauw krijgen of eerder dan andere black spot, die zijn dus ziektegevoelig. De standplaats helpt dan wel mee evenals goede bemesting.
maandag 9 mei 2011 - 17:28
snarfie

Snarfie

slim cetinel. door vochtigheid hebben schimmels en andere ziektes meer kans en als je even niet nadenkt, moet je het achteraf helemaal niet doen(spijt)
maandag 9 mei 2011 - 17:28
mar_cas

Mar_cas

Hoi Cetinel, ik ben zeker geen expert, maar ik heb zelf twee klimrozen naast elkaar staan, een climbing iceberg en een Zéphirine Drouhin. De tweede heeft erg veel te lijden van schimmel en vraat van beestjes, terwijl mijn climbing iceberg nergens last van heeft en 2 keer zo snel groeit. Hopelijk steekt dit je enigzins een hart onder de riem
maandag 9 mei 2011 - 17:46
Polplastron

Polplastron

"Zéphirine Drouhin" groeit inderdaad traag, maar is hier toch heel gezond.

De standplaats van een roos is heel bepalend.

Rozen vragen:
1) Een standplaats met veel licht: zon of halfschaduw kan. Liefst heeft de roos 's morgens zon zodat ze kan drogen na de nacht.

2) Een luchtige plek uit de wind. Dat lijkt tegenstrijdig, maar is het niet: bij harde wind is er kans dat de struik schade oploopt. Als de plant echter op een plek staat waar de lucht niet goed kan circuleren, zal de vochtigheid schimmelziekten in de hand werken.

3) Een goede bodem: evenwichtige bemesting, liefst jaarlijks wat compost, vochthoudend, maar niet nat. Een onderbeplanting kan zeker goed doen omdat dit de bodemvochtigheid op peil houdt.

Onderbeplanting is heel mooi zeker bij klimrozen: het zorgt ervoor dat de bodem vochtig blijft, dat nuttige organismen (o.a. bladluizeneters) kunnen schuilen en het vormt een fysieke bariëre tegen opspattende schimmelsporen waardoor sterroetdauw en meeldauw minder kans krijgen.

Bij de aanschaf van rozen is het ook belangrijk om een roos met naam te kopen: zoek best op wat de eigenschappen zijn van de roos. Vele oude rozen zijn heel sterk en hebben hun krachten al bewezen. Veel nieuwere rozen hebben een TOP- of ADR-predikaat wat enigszins aangeeft dat ze gezond zijn.

Groeten,

Pol
maandag 9 mei 2011 - 19:49
renate67

Renate67

New dawn hier nooit meeldauw in, wel bladrollers maar die zitten hier momenteel op al mijn klimrozen (5 soorten)
Renate
maandag 9 mei 2011 - 22:29
Polplastron

Polplastron

Zet die "New Dawn" op een foute standplaats en je zal er vast en zeker wel meeldauw in krijgen. "New Dawn" is waarschijnlijk redelijk weerbaar, maar ik zie liever zwakkere variëteiten op een optimale standplaats dan sterke variëteiten op een slechte standplaats.

Als voorbeeld neem ik "Cardinal Hume". Het is wel geen klimroos. Deze roos staat erom bekend dat ze erg gevoelig is aan sterroetdauw. Ik heb twee jaar de struik volledig kaal gezien door deze ziekte. Uiteindelijk heb ik besloten de struik te verplaatsen naar een zonnigere en drogere standplaats en onderbeplanting toe te passen. Vorig jaar heb ik bijna geen spatje sterroetdauw gezien op deze, nochtans toch relatief zwakke, struik.

Het beste blijft natuurlijk: goed plantmateriaal op de juiste plek hé!
dinsdag 10 mei 2011 - 13:51
cetinel

Cetinel

en wat is een goede onderbeplanting?? eenjarigen(ik denk dan bijvoorbeeld aan trapeolum)of vaste bodembedekkers??
dinsdag 10 mei 2011 - 17:08
Polplastron

Polplastron

Zowel eenjarigen als vaste planten kunnen als onderbeplanting. Ik houd niet zo van de term "bodembedekkers" omdat de meeste mensen dan meteen denken aan de klassiekers als Vinca en Pachysandra terwijl er veel meer mogelijkheden zijn.

Het gaat om lage of hogere planten afhankelijk van de roos waarbij ze staan. Bij hoge rozen kan je gerust een Geranium magnificum zetten die toch zo'n 40 à 50 cm hoog kan worden. Bij trosrozen zet je beter lagere planten. Bij een klimroos kan je gerust variëren.

Bij mijn klimrozen (Ik heb er maar twee) staan Geranium macrorrhizum (bij Rosa "Ghuislaine de Féligonde" en Viola labradorica (bij Rosa "Zéphirine Drouhin").

Soms zaai ik ook wel eenjarige Arabis onder nieuwe rozen. Witte Escholtzia gaat ook onder struikrozen en kan dus volgens mij ook onder klimrozen.

Er is heel wat mogelijk.

Groeten,

Pol
dinsdag 10 mei 2011 - 17:21
cetinel

Cetinel

naar eigen goesting dus
kan ik es denken wat ik eventueel wil....
dinsdag 10 mei 2011 - 17:32
Polplastron

Polplastron

Tja, niet alles kan hoor: hoge planten zullen de roos "verstikken". De roos gaat daar niet dood aan, maar het werkt toch bepaalde ziekten en plagen in de hand. De ene roos verdraagt wel wat meer dan de andere, maar toch ... In mijn "Louise Odier" klimt de Geranium "Rozanne" regelmatig een stuk de struik in. "Louise Odier" lijkt daar echter niet onder te lijden. Bij "Jaqueline Du Pré" klimt Geranium sanguineum ook regelmatig in de struik en die heeft dat duidelijk niet graag dus moet ik regelmatig knippen. Tja ... het is dus wel wat zoeken wat kan en wat niet ... Rozen hebben nu eenmaal een eigen karakter hé! Maar dat maakt ze net de moeite waard!

Groeten,

Pol
dinsdag 10 mei 2011 - 17:46
iecee

Iecee

onder een den wil meestal niet veel groeien omdat daar de grond verzuurd is door de dennenaalden en de regen niet door de den gaat waardoor het droog is maar je kan wel een klimplant er wat verder vanaf zetten en hem toch in de boom laten klimmen
dinsdag 10 mei 2011 - 18:12
renate67

Renate67

wildemanskruid (pulsatila) groeide hier prima onder den.
Toen den weg was verdween ook mijn wildemanskruid.
Renate
woensdag 11 mei 2011 - 00:18
Gehenna

Gehenna

Pfft, ik heb hier al gespoten met vanalles en nog wat.
Die fameuze klimroos die hij meegebracht heeft heeft zo goed als geen blad meer.
Ik denk dat ik alles eraf ga snoeien. Ze zal wel nieuwe uitlopers maken.
woensdag 11 mei 2011 - 09:38
Polplastron

Polplastron

Ja vooral snoeien en aangetaste bladeren verwijderen. Wat de plaag niet aan schade heeft gedaan, kan jij veel beter!

Er is geen enkele reden waarom je met inseciticides of fungicides zou moeten spuiten op rozen. Op een goede standplaats overleeft een roos iedere plaag. Aangetaste of ontsierde bladeren weghalen heeft ook geen zin, het verzwakt eerder dan dat het baat.

De roos zal zelf al snel nieuwe blaadjes en uitlopers maken. Jammer genoeg heb je waarschijnlijk met de plaag ook de plaagbestrijders vernietigd. Dus heb je dan waarschijnlijk meer schade gedaan dan goed.

Over welke klimroos gaat het overigens, waar staat ze en wat was er precies aan de hand?

Groeten,

Pol
woensdag 11 mei 2011 - 11:09
Gehenna

Gehenna

Ik zou het niet weten. Gekregen van de echtgenoot. Een bleek gelig, sprieterig, zieke plant.
Heb ze direct nieuwe grond en meststoffen gegeven, de dode takjes , wortelscheuten, en naar binnen groeiende scheuten uitgehaald en zeepsopje tegen bladluis opgespoten. De verwelkte blaadjes, aangetast door roest eraf gehaald een paar dagen in half-schaduw gezet en dan de pot op terras gezet, zonnig, niet te dicht tegen de muur. Heb ook wat bruine, slappe wortels eraf gehaald die er niet echt gezond uitzagen.
Ze kreeg nieuwe blaadjes maar besmet met roestziekte dus ben ik een poederke gaan halen tegen 'ziektes op rozen' zoals roest, bladluis en nog een paar dingen.
Roest zie ik niet meer maar de nieuwe bladeren worden bruin vanaf de zijkanten.
De nieuwe blaadjes zien er toch groener uit dan 3 weken geleden maar uiteindelijk vallen ze er toch af.

Ik heb ze nu in pot gezet maar het is de bedoeling dat ze in volle grond komt te staan.




Bloemen & Planten

woensdag 11 mei 2011 - 13:13
Gehenna

Gehenna

De blaadjes.

Bloemen & Planten

woensdag 11 mei 2011 - 13:14
cetinel

Cetinel

mischien teveel mest??
woensdag 11 mei 2011 - 13:46
Polplastron

Polplastron

Lijkt mij eerder spuitschade van de zeep of zo ...

Ik zou zo snel mogelijk een definitieve plek zoeken voor deze plant en hem in de volle grond zetten. Spuiten tegen roest, bladluis, meeldauw e.d. is niet nodig als de plant op een optimale plek staat. De pot waar de plant nu in staat is zeker niet geschikt om lang in te blijven staan.

Roest komt bij bepaalde rozen meer voor dan bij anderen. Ze gaan er in elk geval niet aan dood en erg besmettelijk lijkt het me niet erg te zijn gezien ik van al mijn rozen maar één heb die jaarlijks roest krijgt. Meeldauw en sterroetdauw komen ook bij bepaalde rozen meer voor dan bij andere, maar zijn redelijk goed te voorkomen door een goede standplaats en een onderbeplanting.

Luis komt op alle rozen voor, maar in een gezonde tuin met genoeg afwisselende beplanting en niet te veel (of nog beter geen) gifspuiterij zullen er voldoende natuurlijke vijanden zijn om een plaag binnen een week of drie te elimineren. Toekomstige plagen zullen dan ook sneller worden aangepakt. Spuiten moet je altijd nog eens herhalen en geeft, mijns inziens, vaak meer schade (rechtstreeks aan de plant of onrechtstreeks aan fauna en milieu) dan dat het goed is.

Groeten,

Pol
donderdag 12 mei 2011 - 09:02
Gehenna

Gehenna

Normaal gezien spuit ik met geen chemische rommel. Het is maar omdat ze er zo triest bijstond dat ik dacht van Oei, die gaat dood van de beestjes als ik er niet snel iets aan doe. Niet goed dus.
Ik ben wel zo intelligent geweest om op terras te spuiten zodat spul dat niet op andere planten terecht kwam.

Als onderbeplanting dacht ik witte maagdenpalm te zetten.
Het is een witte roos. Uiteindelijk, want als ze net opengaat is ze lichtroze.

donderdag 12 mei 2011 - 09:41
Polplastron

Polplastron

Normaal gezien spuit ik met geen chemische rommel. Het is maar omdat ze er zo triest bijstond dat ik dacht van Oei, die gaat dood van de beestjes als ik er niet snel iets aan doe. Niet goed dus.

Persoonlijk weet ik uit ervaring dat planten zelden of nooit doodgaan aan een insectenplaag, virus- of schimmelinfectie (er zijn natuurlijk wel uitzonderingen). Als ze er ogenschijnlijk wel aan doodgaan ligt dat meestal meer aan slechte gezondheid in het algemeen. Een plant die op een slechte standplaats staat, is zwakker, bijgevolg gevoeliger voor plagen en ziekten en vervolgens ook minder in staat om na een plaag of ziekte te herstellen. Die plant gaat dan dood. Oorzaak was niet de ziekte, maar de algemene gezondheid van de plant.

Groeten,

Pol

P.S.: Persoonlijk houd ik niet van maagdenpalm: je ziet ze overal en ik vind ze ronduit lelijk! Sorry! Zoek eens naar een Geranium "Biokovo" die bloeit ook wit en is veel verfijnder!
donderdag 12 mei 2011 - 10:34
Gehenna

Gehenna

Azo, weer iets dat we weten. Ik ben helemaal geen rozenexpert.

Persoonlijk vind ik de geranium ook net iets (veel dus) mooier dan maagdenpalm
donderdag 12 mei 2011 - 13:58
cetinel

Cetinel

ik vind maagdenpalm wel mooi,maar ik denk niet dat ik dat onder mijn klimrozen ga zetten....
zal nog wat nadenken...ik had altijd gelezen dat je de onderkant van rozen vrij moest houden...niet dus...mischien wel kruiptijm of zo
of gewoon elk jaar andere zomerbloeiers...
donderdag 12 mei 2011 - 13:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon