menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Biologische oplossing voor rupsenprobleem

Ga naar meest recente reactie

Kiptaro

Kiptaro

Het is weer zover, het is een veelgestelde vraag maar overal vindt je andere antwoorden.

Ik heb wederom rupsen in zon beetje alle gewassen hier om het huis, zelfs in mijn Mimosa en in de Oleander.
Daarnaast de appelbomen, rozen, lindes etc etc.

Wat is een goede, liefst biologische oplossing voor deze rot beestjes

maandag 9 mei 2011 - 16:23
Matabish

Matabish

Laten zitten tot ze vlinders worden en ervan genieten!
De planten lijden niet onder dat gevreet, die herstellen zich binnen de kortste keren zodra de rupsen weg zijn!
Ondertussen vinden de vogels ook wat lekkers te eten!
maandag 9 mei 2011 - 16:53
Detuinenindemen

Detuinenindemen

In de kardinaalsmutsen mogen ze blijven van mij. Zoals Matabish zegt, de struiken herstellen zich snel als de rupsen weg zijn.
In de sierappeltjes zag ik ze gisteren ook en daar heb ik de tuinslang op gezet.
maandag 9 mei 2011 - 17:02
Polplastron

Polplastron

Hier zitten er ook in de kardinaalsmutsen, in de rozen, in de appelboom. Vorig jaar waren ze er ook. Het duurt maar een paar weken en ze zijn weg. De schade is miniem en herstelt heel snel. De plant heeft er minder last van dan de tuineigenaar.

Groeten,

Pol
maandag 9 mei 2011 - 19:41
iecee

Iecee

ik laat ze zitten voor de vogels want die hebben al een hoop snaveltjes te voeden en uit de kardinaalsmutsen knip ik ze uit en laat ze op de grond liggen

ik laat zelfs bepaalde onkruiden staan voor de vlinders en de rupsen
als je niks doet komt alles vanzelf in evenwicht, de verhouding rups en rupsetende vogels.

de natuur heeft ervoor gezorgd dat de rupsen zo vroeg komen dat en weer snel nieuw blad aankomt om de opgevreten te vervangen.
het zal wel aan het mooie weer liggen dat er zo veel zijn
een keertje hard aan de planten schudden lost ook al veel op
als ze eenmaal op de grond liggen kruipen ze niet meer omhoog
maandag 9 mei 2011 - 23:48
Kiptaro

Kiptaro

Het komt toch door de klimaatveranderingen dat er steeds meer "lastige" insecten zijn?

Ik heb er ook niet zoveel problemen mee, alleen wil ik wel appels en rozen, en geen afgevreten bloemknoppen/kleine appeltjes zoals vorig jaar 10 appels totaal en normaal wel een stuk of 100
maandag 9 mei 2011 - 23:53
Polplastron

Polplastron

Of het zo is dat er meer "lastige" insecten zijn, weet ik niet. Het is wel zo dat ze vroeger verschijnen in het jaar waardoor heel wat vogels hun eten mislopen. Voor mezen is het heel belangrijk dat ze rupsen kunnen voeren aan hun jongen, maar de laatste jaren zijn die rupsen vaak al verpopt voordat de mezen jongen hebben. Misschien ligt dar een verklaring dat er eventueel meer insecten zijn?

Groeten,

Pol
dinsdag 10 mei 2011 - 13:55
iecee

Iecee

ik heb vorige week lijmbanden om mijn fruitbomen gedaan maar ik weet niet of het helpt tegen rupsen
en ik weet ook niet goed hoe het zit met de rupsen er zijn er die zich laten vallen na enkele dagen en daar in de grond kruipen om poppen te worden maar meestal zijn ze in een paar dagen weer verdwenen.
en van de blaadjes die ze opeten maken ze mest en niet zo weinig, dus ook goed.
dinsdag 10 mei 2011 - 18:07
Polplastron

Polplastron

Ik heb nog nooit lijmbanden of zo aan mijn kersenbomen gedaan en ieder jaar weer hebben we meer kersen. (Tenminste de vogels hebben meer kersen want zij oogsten ze sneller dan wij ) Plagen als luis, rupsen, kevers e.d. zitten jaarlijks in de bomen en verwoesten daar wel wat bladeren, maar echte schade geeft het niet.

Op mijn rozen zie ik hetzelfde en ook daar herstellen de planten zich telkens weer alsof er niets aan de hand is. Niet bestrijden geeft ook als voordeel dat er vanzelf veel natuurlijke vijanden in de tuin komen zoals mezen, lieveheersbeestjes, spinnen, oorwormen, sluipwespen e.d. Wanneer je bestrijdt op een of andere manier ontneem je deze dieren heel wat eten en zal je dus moeten blijven bestrijden.

Dat is mijn mening, andere meningen zijn even goed, maar in elk geval werkt het wel.

Groeten,

Pol
dinsdag 10 mei 2011 - 20:58
kristien maris

Kristien maris

Welke rupsen zijn dit? Ze zitten op rozenstruik. Gewoon laten zitten of moet ik daar iets tegen doen?

Bloemen & Planten

donderdag 17 september 2020 - 14:37
satomi

Satomi

Het zijn de larven van de rozenzaagwesp. Haal ze maar met de hand weg en voer ze aan de vogels.
zaterdag 19 september 2020 - 00:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon