menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavendelstekken krijgen knoppen wat nu doen

Ga naar meest recente reactie

renate67

Renate67

Pas een paar weken heb ik veel stekken van de lavendel gemaakt, met veel bij elkaar in grote potten gezet.
Het is de bedoeling dit tot plantjes op te kweken en er dan een lavendelhaag van aan te leggen.
Maar nu komen er in al mijn stekjes piepkleine knoppen.
Kan ik ze laten bloeien of kan ik die knoppen er beter uithalen zodat plantjes meer energie kunnen stoppen in groeien van takjes en wortels.
Of zouden ze als ik knoppen er uit haal ze juist extra energie steken in nieuwe knoppen maken
Graag advies Renate
donderdag 5 mei 2011 - 16:08
iecee

Iecee

Hé Renate
als je iets stekt moet je er altijd "eerst" de toppen uitknippen behalve als je een boom wil hebben.
en vervolgens knip je er iedere week? de toppen uit want je wilt toch een mooie bossige lavendel en anders krijg je een zielig dun sprietje

iedere keer als je een topje weghaalt krijg je er twee in de plaas zodat ie in de breedte groeit en niet in de lengte

het eerste jaar let je op de vorm en die bloemetjes komen later wel eerst de basis goedkrijgen zeker als je er een haagje van wil maken VEEL KNIPPEN!!!
donderdag 5 mei 2011 - 18:31
renate67

Renate67

bedankt ga ik morgen doen.
Renate
donderdag 5 mei 2011 - 21:42
renate67

Renate67

knopjes zijn eruit geknipt.
Na hoeveel tijd zijn de stekjes zo geworteld dat het verstandig is om ze uit te planten (in potjes?) om ze de ruimte te geven om uit te groeien.
En wanneer zijn ze sterk genoeg om ter plaatse uit te planten.

Ze moeten dan echt wel sterk zijn, want ze moeten een beruchte rand vol zevenblad gaan vervangen en dat is tegen een schutting en stenen aan dus alle wortels verwijderen gaat echt niet lukken (ik ga natuurlijk wel een poging wagen)

Groetjes (mijn zoontje zit aan de smileys, gauw in bed gooien)
Renate
vrijdag 6 mei 2011 - 20:32
iecee

Iecee

ik zet al mijn stekken eerst in potjes tot ze sterk genoeg zijn voor de tuin, maar dat doe ik ook met de kleine plantjes die ik koop.
maar ik heb goeie tuingrond en dus erg veel onkruid en slakken.

ze zijn goed als de wortels onder het potje uit groeien.

als ze gaan groeien hebben ze meestal wortels dus mogen ze uit de stekgrond en in betere grond
zaterdag 7 mei 2011 - 09:19
renate67

Renate67

Ik heb ze direct in potgrond gezet, maar ze staan dicht op elkaar (zoals je buxes ook stekt). Ze waren knoppen aan het maken is dat ook groei?
Zouden ze dan nu in 2 of 3weken al voldoende geworteld zijn om in eigen potje te gaan uitplanten??
Renate
zaterdag 7 mei 2011 - 22:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon