menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tulpen enkel blad

Ga naar meest recente reactie

biemar

Biemar

Ik heb vorig jaar zo'n honderdtal tulpenbollen gekregen. Ik heb ze gezet en heb welgeteld 4 tulpen die in bloei gegaan zijn. De overige hebben enkel een blad gevormd.

Trek ik nu deze tulpenbladen uit de grond? Met de bol natuurlijk?
Laat ik de bladen gewoon afsterven en de bollen in de grond zitten. Gaan ze dan volgend jaar mss wel bloeien?

wie heeft ervaring
maandag 18 april 2011 - 22:30
Gehenna

Gehenna

Als het loof van tulpen te vroeg afgeknipt is heeft de bol niet genoeg energie om bloemen te produceren.
maandag 18 april 2011 - 23:56
Sandy

Sandy

Ik vroeg me eigenlijk af waarom jullie die tulpenbollen uit de grond halen ?
Is daar een reden voor ?
dinsdag 19 april 2011 - 07:35
Lino

Lino

Ik vroeg me eigenlijk af waarom jullie die tulpenbollen uit de grond halen ?
Is daar een reden voor ?

Dat wil ik ook wel eens weten.

Ik laat ze zitten
en dit jaar deden de gele tulpen het goed, de rode waren maar povertjes.

Betere resultaten als ze in de zomer uit de grond gehaald worden?
dinsdag 19 april 2011 - 09:17
daggie01

Daggie01

wij halen ze nooit uit de grond, met het gevolg dat er steeds meer komen lijkt het wel
dinsdag 19 april 2011 - 09:28
Lino

Lino

Bij mij staan de tulpen waar achteraf de hosta's uitkomen. Ik wil ze dus wel liefst op die plaats houden: heeft het zin om de rode en de gele jaarlijks van plaats te wisselen?
(ik vrees eigenlijk dat het voor de hosta's niet zo'n deugd doet als ik elk jaar aan hun voeten ga rommelen... of kunnen die daar tegen?)
woensdag 20 april 2011 - 07:33
daggie01

Daggie01

vraagje
waarom moet je ze er dan elk jaar uithalen ?
bij ons komen ze gewoon elk jaar op en bloeien in volle glore
heb 5 jaar geleden 20 bollen in de grond gestopt en nu staan er denk een stuk of 50
en doe er niet zoveel aan
als ze bijna uitgebloeid zijn trek ik de bloem eruit
en het blad een week of 2 a 3 later snij ik af
woensdag 20 april 2011 - 08:17
Lino

Lino

@ daggie01: bij jou loopt het dus zoals het zou moeten.
Jij hebt waarschijnlijk de goeie grond.
Hier vermeerderen mijn tulpenbollen niet, maar ook de narcisbollen vermeerderen niet. En dat verwacht je toch als je ze in de grond stopt: dat het er elk jaar meer worden.
Jij hebt geluk.
Ik heb hier zandgrond, misschien is het dat?

en zoals bij Biemar zijn er hier ook verschillende zonder bloem. Daar komt niets meer van. Nochtans knip ik de bloem en laat ik het loof altijd staan tot het verdord is.
woensdag 20 april 2011 - 13:16
biemar

Biemar

Even ter verduidlijking
Ik heb mijn tulpenbollen in het verleden ook nooit uit de grond gehaald. Had ook niet de indruk dat ze vermeerderd waren maar ze bloeiden elk jaar prachtig.
Vorig jaar hebben we de hele tuin opgewoeld en opnieuw aangelegd; Ik heb de bloembollen (narcissen en tulpen) gerecupereerd en op een andere plaats gezet. Mijn eigen tulpen staan nu nog schitterend in bloei. Het gaat hier enkel om de gekregen bloembollen die enkel met blad groeien.
Ik ga ze laten zitten. Laat de bladeren afsterven en zal volgend jaar het resultaat bekijken.
In tussen zet ik tussen de tulpenbladeren alvast wat perkplantjes. Deze kunnen dan groeien en hopelijk vallen de tulpenbladen dan niet meer zo op.

Groetjes aan allen
woensdag 20 april 2011 - 21:22
iecee

Iecee

ik heb ook altijd geleerd dat ze uit de grond moesten, dus ik kocht ze niet meer;
maar volgens de bollenhandelaar waar ik in de herfst toch bollen kocht , is dat iets van vroeger en achterhaald.
de nieuwe generatie tulpen zijn zo gekweekt dat ze in de grond mogen blijven maar je moet ze nu mesten en ze moeten eigelijk in de zon.
dit jaar zijn die van vorig jaar in de volle grond weer prachtig teruggekomen tot mijn verbazing
[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
die in potten minder
zaterdag 23 april 2011 - 08:39
Sandy

Sandy

Ja als ik ook al die bollen weer uit de grond moet gaan halen, dat is echt onbegonnen werk
Ik plant meestal iets, komt het niet terug dan plant ik het niet meer. Ik heb wel al gemerkt dat tulpen heel grondgevoelig zijn. Waar we tot nu toe woonden bloeiden ze niet, en hier stonden ze prachtig.
Sommige soorten hebben wel 3 weken gebloeid. Dat vond ik echt schitterend. Ga er in het najaar nog bijplanten !!!
woensdag 27 april 2011 - 18:26
daggie01

Daggie01

maar maken tulpen ook zaadhulzen aan ?
de tulpen die ik vergeten eraf te halen naar het bloeien hebben hele dikke wat op zaadhulzen lijkt gekregen
zijn het zaadhulzen of gewoon een verdikking?
woensdag 27 april 2011 - 18:58
Tuinprins

Tuinprins

Er zijn heel veel verschillende soorten tulpen variërend van botanische soorten tot grootbloemige monsters.

De botanische soorten komen in het algemeen goed terug mits ze de juiste standplaats (meestal een zonnige standplaats) hebben en de grond niet te nat is.

Bij de andere soorten tulpen is er een groot verschil wat betreft de betrouwbaarheid van herbloei. Eigenlijk moeten we een lijst van tulpen maken waarmee de lezers goede dan wel slechte ervaringen hebben.

Tulpen zijn gevoelig voor diverse virussen zoals o.a. tulpenbrand. Je ziet dit aan het blad wat een rare tekening heeft of niet de juiste kleur. Als dit het geval is dan is het beste om de tulpenbollen uit de grond te halen en te vernietigen. Op de plek waar de tulpen hebben gestaan geen bollen/planten neerzetten die behoren tot de leliefamilie want die kunnen dan ook ziek worden (de tulp behoort tot de lelie familie).

De praktijk om tulpen ieder jaar uit de grond te halen is volgens mij gelegen in het voorkomen van virussen.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 27 april 2011 - 19:54
iecee

Iecee

voor wat een tulp kost ga ik echt al die moeite niet doen, voor een paar euro heb je wel 50 tulpenbollen en als je ze op tijd plant heb je daar veel plezier van en of die die terugkomen zal mij worst wezen,
ik koop wel weer een paar zakken nieuwe.
aardappelen nu zijn duurder per kilo als tulpen
woensdag 27 april 2011 - 22:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon