menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemenweide in border

Ga naar meest recente reactie

MacChouffe

MacChouffe

Hallo,

Rond mijn veranda ben ik bezig met een border aan te leggen van zo'n 70 cm breed. Deze zou da, moeten opgevuld worden met bloemen.

Nu was mijn idee om in deze border akkerbloemen en weidebloemen te zaaien. Aangezien dat ik hier in een heel landelijk gebied leef is dit bijna vanzelfsprekend en hoop deze manier dan bij te dragen tot de plaatselijke fauna (vlinders en andere insecten).

Is het eigenlijk wel werkbaar zo een "bloemenweide" in een kleine border of zijn er betere (niet al te dure) alternatieven ? Als alternatief kwam net het idee om daar een kleine kruidentuin van te maken.

Groeten,

MacChouffe
maandag 18 april 2011 - 15:35
Rita1960

Rita1960

't is maar net wat je wilt.. ook vele kruiden bieden insecten en vlinders een goede omgeving.. en je kunt ze nog eten ook..

wel op de grondsoort en standplaats letten. veel kruiden willen een zonnige en niet te natte (in de winter) standplaats.

veldbloemen vragen vaak een "arme" bodem.

groetjes,

Rita
maandag 18 april 2011 - 20:01
Pieter2

Pieter2

op www. ecoflora. be vindt je specifieke zaadmengsels die ze via de post opsturen

dinsdag 14 juni 2011 - 12:50
Polplastron

Polplastron

Met een aantal verschillende zaadmengsels zal je dat wel klaar krijgen, maar nu is het wel wat laat om nog te zaaien vrees ik.

Ik weet niet hoe groot je tuin is, maar in jouw geval zou ik aan de ene kant een bepaald weidebloemenmengsel zaaien en aan de andere kant een ander, met bijvoorbeeld tussen de twee een bed met verschillende kruiden. Op die manier blijft het toch wat afwisselend. Het volgende jaar zal overigens het een en ander wel door elkaar lopen gezien deze zaadmengsels voornamelijk bestaan uit eenjarigen en deze zichzelf rijkelijk zullen uitzaaien.

Groeten,

Pol
dinsdag 14 juni 2011 - 13:21
iecee

Iecee

even rekening houden met het verschil in alkkerbloemen en weidebloemen
om akkerbloemen te hebben moet je ieder jaar je grondomspitten want ze hebben verstoorde grond nodig
weideplanten zijn vast
maar als je kant en klare zaadmengsels koopt kan je er advies bij vragen voor jou tuin en grondsoort
ook even rekenig houden met het feit dat ze liefst arme grond hebben
het is niet zo simpel als het klinkt
wel als het maar voor een jaar is
woensdag 15 juni 2011 - 18:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon