menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Machine die eigengemaakte compost vermaalt

Ga naar meest recente reactie

ERWIN52

ERWIN52

Beste liefhebbers,

Ik beschik over 2 eigengemaakte composthopen (elk zo'n 1,5 kub).
Door problemen met de rug kan ik deze niet langer zelf zeven om het fijne van het groffe gedeelte te scheiden. Bestaat er een machine die de takjes in de compost vermalen tot ongeveer 1 cm of kleiner ?
Dank voor mogelijke suggesties, Erwin
dinsdag 12 april 2011 - 08:39
rombaft

Rombaft

misschien nu wat vijgen na pasen, maar ik zou in uw geval een hakselaar kopen en VOOR je iets op de composthoop gooit alles erdoor gooien, zodoende je op voorhand al een fijn vermalen substantie hebt

Het zal zo ook sneller verteren
dinsdag 12 april 2011 - 09:17
daggie01

Daggie01

een hakselaar

http://www.detuinmachine.nl/135/Hakselaars.html?gclid=CLqk2vC3lqgCFYm-zAodgSysCg
dinsdag 12 april 2011 - 09:18
Polplastron

Polplastron

Veel kleine takjes en stengels vermaal ik met de grasmaaier. Zolang het niet om hardere, dikkere takken gaat, lukt dit prima.

Wat de grofheid van de compost betreft. O.a. omwille van mijn eigen rugproblemen zie ik af van zeven en gebruik ik mijn compost zoals hij is; redelijk grof dus.
Dat geeft geen enkel probleem en na een seizoen is het meeste grove materiaal overigens ook vergaan hoor. Op zandgrond geeft de grove compost ook het voordeel dat de bodem goed wordt vastgehouden.

Groeten,

Pol
dinsdag 12 april 2011 - 20:37
ERWIN52

ERWIN52

Beste tuinliefhebbers,

Mijn oprechte dank voor de door u gegeven antwoorden.
Eén ding ben ik vergeten te zeggen nl dat ik 2 verhakselaars bezit. Eentje is met messen uitgerust, de andere is met het walssysteem. Deze vind ik persoonlijk de beste. Hij stropt niet of bijna niet op. Fijne takjes worden niet afdoende vermalen.
Het antwoord van Pol bracht mij op het juiste idee. Dit zal ik in de toekomst toepassen.
Alvast iedereen bedankt voor jullie antwoorden.
Groeten, Erwin.
woensdag 13 april 2011 - 08:17
greener

Greener

Ermin,

even offtopic, is dat een Canna op je foto oid?

Sebas
woensdag 13 april 2011 - 14:04
ERWIN52

ERWIN52

Ja, dit is inderdaad een Canna Indica nl. de variëteit TALISMAN.

Mvg, Erwin.
donderdag 14 april 2011 - 09:01
greener

Greener

Erg mooi!
Waar kan ik deze vinden?
Of heb je toevallig zaad of knollen oid?

Sebas
donderdag 14 april 2011 - 12:02
daggie01

Daggie01

hee greener
ik zag er net een paar bij exogarden
http://www.exogarden.nl/palmzaden/index.php
donderdag 14 april 2011 - 13:51
greener

Greener

Ik zie idd Canna zaad te koop maar niet van de cultivar Talisman?

Sebas
donderdag 14 april 2011 - 14:10
ERWIN52

ERWIN52

Beste,

Van machine om compost te vermalen naar Canna's. Sorry, dit jaar heb ook ik mijn rhizomen verloren ... weer te vochtig bewaart. Maar er is hoop. In het Vrijbroekpark te Mechelen (zie website), echt een bezoek waart, daar hebben ze zeker raszuivere. NIET UIT ZAAD dus want deze zijn VAAK niet raszuiver.
Maar je zult waarschijnlijk tot in het najaar moeten wachten. Talisman is onder de canna's wel de mooiste, mijn inziens.
Groeten, Erwin
vrijdag 15 april 2011 - 08:41
Limoncello

Limoncello

ja parodias, ik ben er ook ingetuimeld. Was nieuwsgierig over compost vermalen en stuik hier over canna info
maandag 8 augustus 2011 - 13:36
greener

Greener

Ouwe koeien...

[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 8 augustus 2011 - 14:03
Limoncello

Limoncello

yep ik weet het maar het oudste topic dateert van 400dagen geleden. Toch gemakkelijk om oude info terug nieuw leven in te blazen
maandag 8 augustus 2011 - 14:48
ERWIN52

ERWIN52

Mijn onderwerp heeft blijkbaar interesse. Ik heb nu wel een gedeeltelijke oplossing gevonden voor mijn fijner-makende compostprobleem nl met het grasmachine de compost nog even overrijden. Een ding vindt ik jammer dat er onder ons een aantal mensen zijn die "een lange tenen-politiek" handhaven. Een beetje méér begrip zou welkom zijn ! Ik geef toe dat : wanneer men een offtopic vraag wil stellen men zich naar de persoon inkwestie moet melden. Dit is perfekt mogelijk, dan krijgt men ook een persoonsgericht antwoord.
Maar please peace, peace, peace !!!
Oprechte groeten, Erwin
dinsdag 9 augustus 2011 - 16:08
garfield

Garfield

Off topic antwoord: ik ken eigenlijk geen forum met nog vriendelijke/leukere mensen.

On topic antwoord: ik lees uit jouw antwoord dat jij de rijpe compost nog met de grasmachine nog te lijf gaat. Ik ken wel mensen die dat met het groenafval doen. Bv met Hedera etc. Zelf knip ik alleen takjes ed. in wat kleinere stukjes van ongeveer 10 cm. De rest gaat er allemaal zo in. Ik heb wel meerdere compostbakken om de dingen in te doen, zodat ik takjes en ander traag composterende planten in een ander vat kan doen. Waar de takken inzitten, komen een jaar later het gewone groenafval in/op. Alles composteert redelijk en ik zeef absoluut niet. Die enkele grove delen verteren later wel. Zo spaar ik rug en mijn energie.
dinsdag 9 augustus 2011 - 23:18
ERWIN52

ERWIN52

Even méér verduidelijken. Niet alle compost wordt opnieuw vermalen. Enkel de takjes van bvb 10 cm. Deze worden eruit gereven en enkel dat grove gedeelte wordt terug vermalen. Ik persoonlijk en ik herhaal "persoonlijk" heb graag een zo fijn mogelijke compost. Ook ik vermaal de grotere delen, als ze nog groen zijn, eerst voor ik ze op de compost hoop gooi maar ... er zijn er nog altijd die de dans ontspringen. En tot op heden (???) toe is deze methode niet al te belastend voor mijn rug.
Groeten, Erwin
woensdag 10 augustus 2011 - 08:43
greener

Greener

Offtopic: Erwin geen nood, alles is gepost met smileys dus er is echt geen oorlog.
Ik hoop dat de meeste mensen hier lang genoeg zitten om bepaalde opmerkingen niet als iets hatelijks op te vatten

Sebas
woensdag 10 augustus 2011 - 21:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon