menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dringend aub bamboe verplanten

Ga naar meest recente reactie

Maya16

Maya16

Mijn ouders hebben in hun tuin een hele hoop bamboe* staan. Vandaag is een tuinwerker met een kraan de bamboes aan het uitdunnen, dus deels uithalen.
Wijzelf hebben vorig jaar onze tuin opnieuw gezaaid en er was gepland om ook een 15m bamboe planten aan de scheiding met de buren, maar aangezien bamboeplantjes in de winkel toch ook niet zo goedkoop zijn (en de tuinwerken al genoeg gekost hadden), hadden we dat nog even uitgesteld.
Maar als ik er nu gratis kan meenemen, die toch al enige jaren oud zijn, dan lijkt me dat wel een opportuniteit, niet?

Anderzijds is onze timing niet ideaal omdat we momenteel een beetje tegen de klok aan het werken zijn om een babykamer te maken. Maar bon, we zouden toch een paar honderden euros kunnen uitsparen. Maar het moet dan wel goed zijn zodat het achteraf niet voor niets lijkt te zijn.

Is dit de goede manier?
- Sleuf graven helemaal rond het het bamboeperk op 50 cm breed - (Iemand tips om makkelijk een sleuf te maken voor die folie?)
- HDPE folie insteken: 50cm diep en 10cm boven oppervlak uitstekend
- plantgaten graven, 2 gaten per meter: ongeveer 30-40cm breed en ook 30-40 cm diep (ongeveer 10-15cm dieper dan hoe ze nu stonden, zodat ze stevig genoeg staan)
- bamboe planten
- veel water geven

Ik denk niet dat we tegen morgen of overmorgen nog graaf-hulp kunnen vinden, dus waarschijnlijk zal er 1 persoon (mijn vriend) manueel moeten graven. 30 dergelijke plantgaten, is dat te doen, denk je? (mijn vriend is wel beetje handig en kan wel werken, maar is geen Jerommeke-type).

* Het zijn fargesia's (welke soort weet ik niet, met donkere/zwarte stengels, denk dat ze ong. 5m hoog zijn), maar ik wil ze sowieso in een wortelbegrenzer steken.
vrijdag 1 april 2011 - 15:00
hugo

Hugo

lijkt mij wel goed zoals je het wil doen;; als je kans ziet om de kluiten nat te houden kan je dit werkje over twee-drie dagen spreiden,, zou wel het volgende willen meegeven: een bamboe is een lastige plant om te verplanten. Meestal verliest hij erg veel wortels met het uitgraven. Takken er af knippen vind men meestal zonde van het mooie groen. Dus eigenlijk de zelfde hoeveelheid groen met veel minder wortels. De bamboe probeert nu te overleven door een hoop blad af te stoten wat er dan verdort uitziet. Oplossing: alle stengels afknippen tot bij de grond. In de zomer zal hij weer gaan groeien en heb je weer een mooie bamboe.

om te planten: gat maken, water erin, grond erin, kluit erin, opvullen
met grond en lekkere blubber van maken.

Komende zomer als het droog is de bamboe extra water geven

maart/april is de beste periode om te verplanten

succes

groetjes
vrijdag 1 april 2011 - 15:35
Maya16

Maya16

Thanks voor je snelle antwoord.
Ik dacht van de stengels tot op ong. 1-1,5 m hoogte te laten staan, maar jij zou ze dus helemaal tot aan de grond afknippen?

stap 3 van jouw volgorde: gat maken - water - grond erin: je bedoelt gewoon dezelfde grond als die we eruit gegraven hebben (maar die dan wel iets "losser" zit)? Of andere grond?
En de grond in stap 5: ook gewoon dezelfde grond?

vrijdag 1 april 2011 - 16:25
hugo

Hugo

stengels op die hoogte houden mag altijd,, als er dan verdrogen kan je die achterna altijd nog uitsnoeien;;

stap 3: gewoon dezelfde grond vermengd met enkele handvolle gedroogde koemest

stap 5: gewoon dezelfde grond eventueel vermengd met wat verteerde compost en wat organische meststof met hoog stikstofgehalte,, enkkele handvolle gazonmeststof kan hier prima voor gebruikt worden,, bamboe en grassen zijn tenslotte familie van elkaar

groetjes

vrijdag 1 april 2011 - 17:18
Gehenna

Gehenna

Deel gewoon de pollen, dan heb je meerdere planten en kleinere plantgaten.
Waarom zoveel geld uitgeven aan rhizoombegrenzers? Dat heb je helemaal niet nodig en om de zoveel jaar moet je die toch vervangen. Nutteloze kost als je een fargesia hebt.
De langste, oudste stengels tegen de grond afknippen. Dat 'lucht' de pol en oogt mooier. Die krijgt toch nieuwe stengels en als je in het midden snoeit is er plaats voor nieuwe uitlopers.
Voldoende grond aan de pollen laten zitten.
Voldoende water geven maar zeker niet te veel. Ze houden niet van natte voeten.


Ik heb enkel 1 probleem en dat is, Ben je zeker dat het een fargesia is? Die worden zo hoog niet. 2à3 meter is het meest courant.
Phyllostachys nigra heeft een hoogte tot meer dan 5m. De nieuwe stengels zijn groen en worden zwart in de zon. Helaas wordt deze soort als Fargesia aangeboden maar hij woekert dus wel en dan heb je wel een begrenzer nodig.
Het is ook moeilijker om hem te verplanten. En als je hem deelt altijd zien dat je een stuk wortelstok meeneemt. Deze soort moet je wel voldoende bemesten om te voorkomen dat hij ver 'wegloopt' en bij je buren uitkomt.
Ik vermoed dat het deze soort is, gezien de grootte.

Veel succes!

vrijdag 1 april 2011 - 17:37
Maya16

Maya16

@gehenna:
kan ik zien wat voor soort het is? Ik kan eventueel wat foto's plaatsen. Welk deel fotografeer ik dan best?
vrijdag 1 april 2011 - 17:55
Gehenna

Gehenna

De wortels.
Beetje gegoogeld: Dit is een wortelstok(je) Als het er zo uitziet is het een Phyllostachys en woekert hij. Heb niet direct een foto gevonden van een pol.

Bloemen & Planten

vrijdag 1 april 2011 - 18:10
Maya16

Maya16

Aan de hand van de wortels kan ik niet meer zien of deze er uitzien als op de foto want ze zijn al in stukken gedeeld door de kraan.
We dachten dat het fargesia's waren omdat ze redelijk beperkt verder uitschoten. Maar mijn ouders hebben er de naam niet van, dus het zullen waarschijnlijk inderdaad die phyl. nigra zijn: zwarte en groene stengels door elkaar, 5m hoog, trekt heel goed op de foto's op internet...

Ben nu wel serieus aan het twijfelen want heb altijd gezegd dat ik geen woekerende bamboe wou en een matig woekerende is nog altijd woekerend.
Zal aan grens met buren moeten komen, dus heb niet veel zin in problemen met hen. En zelfs met wortelbegrenzer vertrouw ik het niet echt (heb el genoeg verhalen gelezen op internetfora...). Maar misschien ben ik te voorzichtig?
zaterdag 2 april 2011 - 00:14
iecee

Iecee

ik zou helemaal geen bamboe zetten als je geen ruzie met de buren wil
maar ik heb ook gehoord dat de wortelbegrenzers toch wel goed werken maar de uiteinden moeten elkaar goed overlappen
bamboe kan weken boven de grond blijven staan zonder dat ze doodgaan
zaterdag 2 april 2011 - 08:22
Gehenna

Gehenna

't Is anders wel een hele schone bamboe!
Als hij ter plaatse voldoende voeding heeft woekert hij nog minder. Voedzame klei-leemgrond is ok, zandgrond heeft meer voeding nodig dan leemachtige gronden.
Wortelbegrenzers zijn niet feilloos maar als ze regelmatig gecontroleerd, en indien nodig, vervangen worden is het te doen. Ze gaan wel jaren mee.
Voorzie wel een redelijke oppervlakte voor de bamboe. En hou ook het oppervlak in't oog. Ze durven er wel eens over kruipen.

Maar de buren ... 't heeft hier ook nogal wat uitleg gekost om duidelijk te maken dat mijn Fargesia's NIET woekeren. Die dachten dat alle bamboe woekerde en dat hun onkruidtuinen vol bamboe zouden staan.
Al wat langs de kant van de buren uitkomt knip ik af, anders hangt er te veel over hun draad en zouden ze wel eens reden hebben om te eisen dat ik ze uitgraaf.
zaterdag 2 april 2011 - 11:03
Gehenna

Gehenna

Daar heeft hij veel voeding. Als die op is gaat hij 'lopen'. Op zandgrond loopt hij het hardst en verst.
zaterdag 2 april 2011 - 13:35
Maya16

Maya16

We gaan het er op wagen!

1) We hebben normale grond, niet superdroog zanderig, niet echt klei ook. Is er niet iets wat we de bamboe kunnen "voeden" waardoor hij niet gaat lopen?

2) Nog een vraagje: als we die bamboe nu helemaal kortwieken, hoe lang duurt het dan voor ze zeg maar 2m hoog zijn? Heeft het feit dat ze afkomstig zijn van een oudere plant (+/- 5m hoog) daar iets mee te maken?

3) @Gehenna: Je schrijft "Voorzie wel een redelijke oppervlakte voor de bamboe. En hou ook het oppervlak in't oog. Ze durven er wel eens over kruipen. "
Hoe ver zou je ze min. van de grens plaatsen?
Welke oppervlakte is groot genoeg? (Hebben 15m lengte nodig). VOlstaat het om het perk 50cm breed te maken?
Als ze over de wortelbegrenzer kruipen, kan je ze dan makkelijk verwijderen?
Als ze via de grond onder de wortelbegrenzer ontsnappen en iets verder weer boven komen, dan is er waarschijnlijk niets meer aan te doen?

4) op sommige websites lees ik dat het een polvormende, matig woekerende bamboe is. Op andere sites staat woekerend. Wat is het nu eigenlijk?
maandag 4 april 2011 - 15:39
Gehenna

Gehenna

50cm breedte lijkt me niet voldoende maar ik ben geen super expert. Mijn fargesia's, bij aankoop +/- 10-15 cm diameter, nu (na bijna 2 jaar) +/- 60cm. Ik voorzie een meter ongeveer, wat daarbuiten komt zal onherroepelijk afgeknipt worden en eventueel deel ik hem.
Als een 'loper' over de begrenzer komt knip je hem gewoon af voor hij terug in de grond kruipt.

Jouw bamboe is een matig woekerende soort. Woekert minder snel en minder ver dan gewoon woekerend maar je hebt steeds een rhizoombegrenzer nodig.
Je kan meststoffen geven maar daarvoor ga je best te rade bij een kweker. Ik heb geen idee welke meststof, misschien is dat per soort een andere samenstelling. Geen idee van.
Bij een kweker, die weten waarover ze het hebben integenstelling tot tuincentra.
maandag 4 april 2011 - 16:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon