menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taksterfte bij buxus.

Ga naar meest recente reactie

toponypy

Toponypy

hallo,
gisteren heb ik mijn buxustuin preventief en plaatselijk curatief bespoten tegen die gevreesde schimmels die een ware ravage kunnen veroorzaken. Ik heb daarvoor Eminent gebruikt, schijnt zeer effectief te zijn. Ongeveer drie uren nadat de klus geklaard was, is het beginnen te regenen. Is mijn werk nu verloren en moet ik herbeginnen? Er staat nergens iets over regen in de bijsluiter, zou het product reeds zijn werk gedaan hebben in die drie uren dat het droog gebleven is?
alvast bedankt.
donderdag 31 maart 2011 - 16:55
kurt

Kurt

Beste,

Eminent is inderdaad het enige doeltreffende product dat in de België te verkrijgen is tegen de gevreesde schimmels in buxus. Dit zowel preventief als curatief. In Nederland is dit product zelfs niet in de handel (geen dure erkenning om in de winkelrekken te liggen voor NL). In Nederland is er dus voor Lieke inderdaad niks aan te doen tenzij je er een uitstap naar België voor over hebt of het online besteld: Schimmelziekten buxus en siertuin - Eminent



Als het product de kans heeft gehad om drie uren in te werken mag je gerust zijn. Wil je zeker zijn en heb je nog product, dan mag je het na circa 2 weken herhalen. Het is een fungicide en is dus enkel schimmeldodend. Dergelijke producten zijn daardoor veel minder schadelijk dan insecticides of herbicides.

Mvg,
Kurt
donderdag 31 maart 2011 - 19:33
Tuinprins

Tuinprins

De grote vraag is of dit middel echt werkt.

Waarom is dit middel in Nederland niet beschikbaar voor de professionele boomkwekerij-sector? Als het echt zou werken is het zeker lucratief om in NL een erkenning aan te vragen. In Nederland wordt erg veel Buxus gekweekt dus er is voor een bewezen effectief middel een grote markt.

Waarom is dit middel niet in Groot Britannië beschikbaar? In dat land zijn veel bekende Buxustuinen (o.a. Levens Hall) die erg hebben te lijden van Cylindrocladium. In GB zijn de wetten voor toelatingen van nieuwe bestrijdingsmiddel lang niet zo streng als in NL. Ook hier is echter geen middel tegen Cylindrocladium beschikbaar. Waarom niet?

Zijn er WETENSCHAPPELIJKE rapporten waaruit blijkt dat dit middel effectief is tegen Cylindrocladium? Zijn er publicaties in gerenomeerde tijdschriften waaruit blijkt dat dit middel werkt?

Dat een website dit middel aanprijst zonder wetenschappelijke onderbouwing helpt voor mij ook niet om enig vertrouwen in dit middel te hebben.


Voorlopig ben ik erg sceptisch.


Gegroet, de tuinprins


donderdag 31 maart 2011 - 21:08
toponypy

Toponypy

ja, het zou wel helpen als we van Edialux eens wat bewijzen zouden krijgen, of zijn ze bang dat we ons geld terug gaan vragen?
vrijdag 1 april 2011 - 09:08
kurt

Kurt

Het erkenningsnummer die ze ervoor hebben gekregen lijkt me al een zeer mooi bewijs.
vrijdag 1 april 2011 - 09:34
kurt

Kurt

het probleem van fungiciden in de tuin is dat ze alle schimmels doden,ook de micorhyza's die samen met de buxus leven,je bodemleven krijgt er een behoorlijke dreun van.

Dat klopt, maar als er schimmelziekte in de buxus zit zal de samenlevende micorhyza eveneens mee afsterven met de ten dode opgeschreven buxus indien je niet zou ingrijpen.

Het is dus een dilemma tussen alles dood of toch nog de buxus redden.
vrijdag 1 april 2011 - 16:50
Tuinprins

Tuinprins

Maar zegt dit erkenningsnummer wel iets over de effectiviteit van dit middel tegen cylindrocladium? Eminent is volgens mij een middel dat primair bedoeld is tegen meeldauw in sierplanten en roest bij peren. De werkzame stof van Eminent is tetraconazool. Ik heb op internet niets wetenschappelijks gevonden waaruit blijkt dat deze stof effectief is in het voorkomen of genezen van cylindrocladium. Zou het niet kunnen zijn dat de fabrikant van dit middel zijn bewering dat Eminent cylindrocladium kan voorkomen of genezen heeft gedaan op basis van ondeugdelijk onderzoek of uit zijn duim heeft gezogen? Zou het niet verstandig zijn contact op te nemen met de producent van dit middel en vragen waar zijn beweringen aangaande cylindrocladium op gebaseerd zijn (wetenschappelijk onderzoek graag). Is het niet vreemd dat dit middel alleen in België wordt aangeprezen als een effectief middel tegen cylindrocladium?

In Nederland hebben we de stelregel dat als iets te mooi is om waar te zijn het dat ook vaak is.
vrijdag 1 april 2011 - 22:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon