menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fuchsia zuilvorm

Ga naar meest recente reactie

koen

Koen

Hallo


Welke fuchsia's verlenen zich het best om zuilvormig of tot een kroonboompje te laten uitgroeien? Ik ben op zoek in de kleuren wit en/of blauw,


Groeten, Koen
woensdag 23 maart 2011 - 21:43
Rita1960

Rita1960

oef lastig.. om een zuilvorm te kunnen maken ben je een opgaande soort nodig..
bijv Dollar prinzessin. maar da's niet jouw voorkeur qua kleur..

voor een kroonboompje ben je een tussenslag nodig.. geen stam- en geen hangvorm..
ik noem dit een halve hanger.. de miss california is hier voor geschikt en de beaconsoorten kun je hier ook voor gebruiken.. maar ook niet in jouw kleur..

de Flying Cloud is een mooie witte hanger en als je die vanaf klein op laat groeien in stamvorm.. kun je er een klein boompje mee maken.. ( stamhoogte max zo'n 20 cm..)
De Marinka.. idem dito maar die is rood...

en vervolgens experimenteren.. want de fuchsia's zijn wel "kneedbaar"

groetjes,
Rita
woensdag 23 maart 2011 - 22:25
renate67

Renate67

bestaan er blauwe fuchsia´s??
renate
woensdag 23 maart 2011 - 22:27
Rita1960

Rita1960

niet echt.. de kleur is dan meer paars

en als ik de eerste echte blauwe fuchsia tegenkom dan is 't ie voor mij
- als t'ie te betalen is tenminste -

groetjes,
Rita
woensdag 23 maart 2011 - 22:33
renate67

Renate67

verbaasd aan het zoeken op internet en dit tegen gekomen

Fuchsia Blue Sarah
Een bijzondere noviteit vanwege de intens blauwe kleur! Deze winterharde Fuchia is heel geschikt voor zowel volle grond als voor balkon beplanting. De staande plant bloeit vanaf juli tot aan de herfst en kan tot -5° C vorst verdragen. (bij strengere vorst goed afdekken)
Hoogte: 90 cm. Halfschaduw en schaduw.


Dus gezien wat Rita schrijft mogelijk geschikt als zuil??

Ik ken hem dus niet he, maar als je naam in google gooi dan vindt je hem wel

Renate

woensdag 23 maart 2011 - 22:35
renate67

Renate67

Ook ergens gelezen dat de kleur toch niet echt blauw is (gefotoshoped??) maar meer lilapaars
Renate
woensdag 23 maart 2011 - 22:39
jdcoster

Jdcoster

Ben je al eens langs geweest bij De Nachtwaker in Moorslede?
Als er al een Fuchsiasoort zou bestaan die uw ideaal een beetje benadert, ik denk bijvoorbeeld aan een witte met blauw-paarse rokjes, dan zullen ze dat daar hebben.
Ze hebben een enorm assortiment en de meeste soorten kun je zelfs als stekje kopen voor een prikje.
In de zomer is er ook een grote demo-tuin met overwegend Fuchsia's.

donderdag 24 maart 2011 - 14:08
koen

Koen

Alvast bedankt voor de reacties,


Bij de nachtwaker ben ik zeker al eens geweest, ie hier niet zover vandaan.
Binnenkort ga ik er nog eens langs, vandaar dat ik al wat aan het informeren ben


Groeten, Koen
donderdag 24 maart 2011 - 18:05
moetje1951

Moetje1951

Ook eens gegoogled! Op de afbeeldingen is die idd blauw, maar ik heb dezlfde reactie als met mijn blauwe Phaleanopsis!!
Bedoelen jullie met "kroonboompje" op stam?
donderdag 24 maart 2011 - 19:08
Rita1960

Rita1960

yep,

kleine stam en dan hangen maar....met die bloemen dan wel te verstaan hé

donderdag 24 maart 2011 - 21:18
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Als je kijkt bij Benadur dan weet je dat er blauwe fuchsia's bestaan. Het is ook nog een winterharde.
donderdag 24 maart 2011 - 22:07
jdcoster

Jdcoster

Allemaal niet geloven of ..." onzin" zoals Batah dat een ietsje krachtiger zou formuleren.
Stel je bij die winterhardheid van om het even welke Fuchsia maar niet te veel voor.
Zelfs bij de zogenaamde winterharden als Magellanica, ricartonii of Tom Thump of noem maar op, vriezen de takjes tot tegen de grond af in winters zoals we de laatste twee jaar hadden. En... als ze dan nog niet ook een beetje toegedekt werden, ook nog verder in de grond.
Het is al weer een paar jaar geleden dat een oude Magellanicaplant (18 jaar) bij mij in een zachte winter eens niet vervroor en bij de nieuwe groei, al kon vertrekken van op takken van 1 meter. Hij werd die zomer 2 meter hoog. Even spectaculair was dat als bij de Fuchsiaheggen die ik al zag in Cornwall en in Ierland.
Daar is het klimaat zachter. Bij mij vroren ze het jaar daarna weer onverbiddelijk af.

En echt blauwe Fuchsia's? Daar twijfel ik ook aan, al even sterk als aan blauwe rozen.
Dus allemaal niet geloven hoor.
donderdag 24 maart 2011 - 23:16
Gehenna

Gehenna

jdcoster, elk jaar gaan we eten 'bij den os', gelegenheidsrestaurant van Van Hengel in Elsene. Daar worden elk jaar blauwe rozen uitgedeeld. Blauwe. Echt blauwe. Ah ja, blauwe natuurlijk. Lelijk, onnatuurlijk. En de kleur gaat niet af, heb er eens op gevreven.
Dus ze bestaan (maar niet in onzen hof)
Maar goed, die worden waarschijnlijk blauw door kleurstof aan het water toe te voegen lijk de oranje kanaries. Ik vermoed gekweekt op hydrocultuur om zo veel mogelijk kleurstof in de bloem te krijgen, heb er geen idee van hoe ze het doen en als, ALS er ooit blauwe rozenstruiken verkocht worden zullen ze in onze tuinen toch niet blauw blijven

De blauwe fuchsia's zijn zo blauw als mijn blauwe regen.
vrijdag 25 maart 2011 - 14:43
koen

Koen

Deze middag eens naar de nachtwaker geweest en een aantal stekken meegenomen,

Ann H. Trip, Carmel Blue, Govert Tamerus, Hawkshead, Iceberg; Ingram Maid, Norfolk Ivor, Patience, Pale Beauty.

Zullen zien hoe ze zullen uitgroeien...

Staan de stekken best direct in een 3 ltr pot of planten we ze beter eerst in een kleinere pot zoals 1ltr?

Groeten, Koen

zaterdag 26 maart 2011 - 21:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon